1515

Sajt för begagnade bilar tar in 25 miljoner

Begagnat är bäst? E-tjänsten Garantibil tar in 25 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Vostok New Ventures och ett holländskt bolag med kopplingar till internetjätten Naspers.

Garantibil tar in 25 miljoner kronor i en nyemission.
Garantibil tar in 25 miljoner kronor i en nyemission.Foto:Garantibil

Den svenska sajten Garantibil, som utomlands även kallas Carable, är en e-handelsplats för begagnade bilar. Den lanserades av grundarna Patrick Juthberg och Göran Rehn i början av 2014. 

Samma år som tjänsten lanserades tog bolaget in 30 Mkr av Industrifonden, Bonnier News och privata investerare. Garantibil hade 2014 en omsättning på 5,3 Mkr och gjorde en förlust på drygt 26 Mkr. 

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud

Nu har bolaget tagit in 10 Mkr av Vostok New Ventures och 15 Mkr från det holländska finansbolaget MIH Ricardo, enligt handlingar från Bolagsverket.

Garantibils vd Patrick Juthberg vill inte kommentera MIH Ricardo. Men bolaget har kopplingar till den sydafrikanska mediejätten Naspers, enligt en av koncernens årsredovisningar.


Patrick Juthberg är vd och medgrundare till Garantibil. Foto: Garantibil

Investmentbolaget Vostok New Ventures, med Per Brillioth i spetsen, är även delägare i den ryska Blocketkopian Avito, där Naspers är storägare. 

Den senaste tiden har Naspers satsat hårt på techinvesteringar både på sin hemkontinent men även i resten av världen. Bolaget har nyligen öppnat ett kontor i Silicon Valley och har investerat över 100 miljoner dollar i amerikanska bolag. 

I januari gjorde Vostok New Ventures en investering på 20 Mkr i Propertyfinder vilket Di Digital tidigare rapporterat.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?