1515

Saas-bolaget till First North – vill bli världens största affärsnätverk

Saas-bolaget Pagero går till First North med IFS-grundaren Bengt Nilsson vid rodret. På kundlistan finns storbolag som Hewlett Packard och Johnson & Johnson. Målet är att bli världens största öppna affärsnätverk.

Pageros vd, IFS-grundaren Bengt Nilsson.
Pageros vd, IFS-grundaren Bengt Nilsson.Foto:Anna Hult, Pressbild

Pagero erbjuder en tjänst som sammanlänkar köpare och säljare för kommunikation av affärsdokument, som ordermeddelanden, fakturor och betalinstruktioner, och ser till att de följer lokal regelefterlevnad. Tjänsten är saas-baserad, vilken innebär att kunderna prenumererar på mjukvaran.

Bland kunderna finns jättar som Hewlett Packard, SSAB, ABB och Johnson & Johnson.

”Men även det lokala bageriet använder sig av oss”, säger bolagets vd Bengt Nilsson. 

Pandemin och dess nedstängningar påverkade de globala transaktionsvolymerna negativt, men det innebar även att fler fick upp ögonen för Pagero, menar Bengt Nilsson. 

”I efterföljderna av pandemin, där hemmakontor blir vanligare, förstår man fördelarna med att ha så datoriserade processer som möjligt istället för manuella.”

Noteringen, som värderar bolaget till 3,2 miljarder kronor, består av en nyemission som kommer tillföra bolaget 500 miljoner kronor före emissionskostnader. Till det tillkommer en övertilldelningsoption där de befintliga ägarna Summa Equity, Greenfield AB, Sjätte AP-fonden, Mats Ryding och Norelia AB kommer sälja av innehav för totalt 75 miljoner kronor.

Ankarinvesterare är I&T Asset Management och den befintliga delägaren Swedbank Robur Fonder som tecknar aktier för 230 miljoner kronor. Beräknad första handelsdag är den 22 oktober.

”Vi valde en notering då vi har bevisat vår affärsmodell och vill öka kännedomen om bolaget. Det är ett led i vår globala acceleration. Vi behöver även förstärka vårt rörelsekapital på grund av att vi har många kunder med långa kredittider”, förklarar bolagets vd Bengt Nilsson.

Han var medgrundare till affärssystemet IFS som köptes ut från börsen av EQT 2015. Han kom till Pagero som styrelseordförande 2007 och är sedan 2009 även vd. Styrelseordförande sedan 2020 är Birger Steen. Under Bengt Nilssons ledning har bolaget skalats upp till en global verksamhet.

I dag har Pagero 31 kontor i 20 länder och kunder i över 140 länder. Antalet kunder räknas i dagsläget till över 56.000. Målet är att bli världens största öppna affärsnätverk.

I juli 2021 förvärvades plattformen Gosocket som är den ledande latinamerikanska aktören. Bolagen hade då samarbetat under flera års tid. 

”Det var ett kompletterande förvärv som vi jobbat med under längre tid då vi sett Gosocket som en viktig del i att få möjlighet att erbjuda myndighetskopplingar i Sydamerika. Det är särskit viktigt för vår nordamerikanska verksamhet”, fortsätter Bengt Nilsson. 

Pagero har gjort några tidigare förvärv och utesluter inte fler strategiska förvärv framöver. Hälften av det inkommande kapitalet kommer vigas åt detta.

”Vår strategi är att utveckla verksamheten med vad vi har. Vi kan tänka oss förvärv när vi kan utöka kundbasen eller förvärv som skapar mervärde för datatrafiken.”

2020 hade bolaget en nettoomsättning på runt 348,2 miljoner kronor och en ebitda (rörelseresultat före avskrivningar) på 22,8 miljoner kronor. Nyckeltalet ARR (årligen återkommande intäkter), som är mycket viktigt för saas-bolag, låg på 370,3 miljoner kronor.

”Vårt mål är att nå ett ARR på 1,5 miljarder kronor år 2025. Det kräver en tillväxt på 30 procent, något vi har i våra transaktionsvolymer i dag.”

Bengt Nilsson understryker att Pagero är i en tidig fas. 2020 gjorde bolaget avskrivningar på 96,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet för 2020 landade på minus 73,9 miljoner kronor.

”Vi gjorde ett förvärv i Tyskland för några år sedan som är den stora delen i avskrivningen. Vi har även aktiverade utvecklingskostnader då vi lägger 250.000 mantimmar om året i teknologiutveckling. Vi bygger våra system för att klara de volymer som kommer komma inom 3-10 år”, menar han.

 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?