1515

Saas-bolaget till First North – används av artister som Justin Bieber

Danska Linkfire hjälper underhållningsbranschen att samla länkar till musik, konsertbiljetter och merchandise för fansen. Nu vill bolaget till svenska First North genom en nyemission. ”Sverige har ett bra 'track record' när det gäller musik”, säger bolagets vd Lars Ettrup.

Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen
Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen

Bolaget grundades 2014 av Lars Ettrup och Jeppe Faurfelt med huvudsäte i Köpenhamn, men har även mindre kontor Los Angeles, New York och Lissabon. Per den 31 december hade bolaget 59 anställda.

Linkfire har två intäktsben, saas-plattformen Linkfire Marketing Platform (saas innebär mjukvara som prenumerationstjänst, red. anm) och nätverket Linkfire Discovery Network. 

Plattformen hjälper musikbolag att skapa smarta länkar för alla produkter kopplade till artisten, som kan delas på webbsidor och appar. Tjänsten genererar också data om målgrupperna och konsumtionsmönster.

”Det låter kanske inte så spännande att bygga länkar, men det är mycket betydelsefullt för musikindustrin. Våra länkar kopplar ihop fans med de rätta musiktjänsterna. Det finns en rad streamingtjänster i dag, och ju mer komplext det blir, desto svårare blir det för fansen att hitta rätt sång på rätt plattform”, förklarar bolagets medgrundare och vd Lars Ettrup.

Nätverksdelen innefattar ett samarbete med stora sociala medie-appar som Snapchat och streamingtjänsten Twitch, med flera hundra miljoner användare, där Linkfire är integrerat direkt i appen. 

”När Justin Bieber 'snapar' till sina 200 miljoner fans om sin nya låt så kan han direkt se hur många som klickar med hjälp av vår tjänst”, förklarar Lars Ettrup.

Plattformen har över 85 000 prenumeranter vilket inkluderar en majoritet av artisterna på musiklistan Billboard topp 100 och de tre största musikbolagen Universal Music Group, Sony Music Entertainment and Warner Music Group. 

Under 2020 generade bolaget 1,5 miljarder klick, och bolaget omsatte 24,7 miljoner danska kronor, motsvarande 33,4 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en årlig tillväxt på 43 procent. 78 procent av omsättningen kom från prenumerationer medan övriga 22 procent kom från provision.

I det första kvartalet 2021 låg omsättningen på 7,4 miljoner danska kronor, motsvarande 10 miljoner svenska kronor. Motsvarade kvartal i fjol låg på 5 miljoner danska kronor, vilket innebär 6,8 miljoner svenska kronor. 

Noteringserbjudandet kommer att riktas till både institutionella investerare och allmänheten med beräknad första handelsdag i slutet av juni. Bolaget kan inte offentliggöra några ankarinvesterare i dagsläget, men intresset har varit stort avslöjar Lars Ettrup. 

Med noteringen kommer Linkfire att fortsätta utöka marknadsandelarna både organiskt och genom möjliga förvärv. De finansiella målen på medellång sikt är en organisk årlig tillväxttakt på mellan 50 till 70 procent och en bruttomarginal på runt 80 procent. 

Varför väljer ni svenska First North och inte den danska motsvarigheten?

”Sverige har för det första ett starkt 'track record' när det gäller musikindustrin och underhållning. Svenska First North är dessutom är en starkare marknad med större investerare än den danska. Det är mer meningsfullt för oss att listas i Sverige”, säger han.

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?