1515

Saas-bolaget till First North – används av artister som Justin Bieber

Danska Linkfire hjälper underhållningsbranschen att samla länkar till musik, konsertbiljetter och merchandise för fansen. Nu vill bolaget till svenska First North genom en nyemission. ”Sverige har ett bra 'track record' när det gäller musik”, säger bolagets vd Lars Ettrup.

Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen
Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen

Bolaget grundades 2014 av Lars Ettrup och Jeppe Faurfelt med huvudsäte i Köpenhamn, men har även mindre kontor Los Angeles, New York och Lissabon. Per den 31 december hade bolaget 59 anställda.

Linkfire har två intäktsben, saas-plattformen Linkfire Marketing Platform (saas innebär mjukvara som prenumerationstjänst, red. anm) och nätverket Linkfire Discovery Network. 

Plattformen hjälper musikbolag att skapa smarta länkar för alla produkter kopplade till artisten, som kan delas på webbsidor och appar. Tjänsten genererar också data om målgrupperna och konsumtionsmönster.

”Det låter kanske inte så spännande att bygga länkar, men det är mycket betydelsefullt för musikindustrin. Våra länkar kopplar ihop fans med de rätta musiktjänsterna. Det finns en rad streamingtjänster i dag, och ju mer komplext det blir, desto svårare blir det för fansen att hitta rätt sång på rätt plattform”, förklarar bolagets medgrundare och vd Lars Ettrup.

Nätverksdelen innefattar ett samarbete med stora sociala medie-appar som Snapchat och streamingtjänsten Twitch, med flera hundra miljoner användare, där Linkfire är integrerat direkt i appen. 

”När Justin Bieber 'snapar' till sina 200 miljoner fans om sin nya låt så kan han direkt se hur många som klickar med hjälp av vår tjänst”, förklarar Lars Ettrup.

Plattformen har över 85 000 prenumeranter vilket inkluderar en majoritet av artisterna på musiklistan Billboard topp 100 och de tre största musikbolagen Universal Music Group, Sony Music Entertainment and Warner Music Group. 

Under 2020 generade bolaget 1,5 miljarder klick, och bolaget omsatte 24,7 miljoner danska kronor, motsvarande 33,4 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en årlig tillväxt på 43 procent. 78 procent av omsättningen kom från prenumerationer medan övriga 22 procent kom från provision.

I det första kvartalet 2021 låg omsättningen på 7,4 miljoner danska kronor, motsvarande 10 miljoner svenska kronor. Motsvarade kvartal i fjol låg på 5 miljoner danska kronor, vilket innebär 6,8 miljoner svenska kronor. 

Noteringserbjudandet kommer att riktas till både institutionella investerare och allmänheten med beräknad första handelsdag i slutet av juni. Bolaget kan inte offentliggöra några ankarinvesterare i dagsläget, men intresset har varit stort avslöjar Lars Ettrup. 

Med noteringen kommer Linkfire att fortsätta utöka marknadsandelarna både organiskt och genom möjliga förvärv. De finansiella målen på medellång sikt är en organisk årlig tillväxttakt på mellan 50 till 70 procent och en bruttomarginal på runt 80 procent. 

Varför väljer ni svenska First North och inte den danska motsvarigheten?

”Sverige har för det första ett starkt 'track record' när det gäller musikindustrin och underhållning. Svenska First North är dessutom är en starkare marknad med större investerare än den danska. Det är mer meningsfullt för oss att listas i Sverige”, säger han.

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?