1515

Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Liv på Mars? Om Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk får bestämma kommer det att finnas människor som bor där redan 2024. Så här ska det gå till.

Foto:AP

Elon Musk är känd för sina storslagna visioner. Med rymdbolaget SpaceX och koncept som Hyperloop har han visat världen att Teslas elbilar bara är början.

På tisdagskvällen svensk tid pratade han i en livesänd presentation om sin plan för att bygga upp en självförsörjande civilisation på Mars. Redan inom 40-100 år tror han att det kan bli verklighet. För att nå dit hoppas han kunna börja skicka transporter med människor till Mars redan år 2024.

"När vi visar att det här är möjligt och att drömmen är verklighet, så tror jag att det kommer ge en snöbollseffekt”, sa Elon Musk.

Resorna ska självklart ske i SpaceX:s regi. Målet är att bolaget ska ha 1 000 återanvändbara rymdfarkoster som kör minst 100 personer mellan jorden och mars varje gång. Varje farkost ska vara 12 meter i diameter och 122 meter lång. Resan tar nästan tre månader och inuti rymdskeppen ska det bland annat finnas restauranger, biograf och mycket annat.

0qo78R_yYFA

Elon Musk är känd för att utlova snabb utveckling. De senaste fem åren har han missat 20 av hans utsatta planer för Tesla, och tio av målen med i genomsnitt ett år, enligt en artikel i Wall Street Journal. Även om rymdfarkoster inte går att jämföra med elbilar, så ger det en indikation på Elon Musks optimistiska inställning.

Än så länge har SpaceX inte transporterat några människor till Mars, men planen är att den första kapseln, Dragon 2, ska skickas upp 2018. Bolaget grundades 2002 och var det första kommersiella rymdföretaget att få ett kontrakt med Nasa.

Men SpaceX fick problem förra månaden med en raket som exploderade och förstörde en dyr satellit som Facebook skulle använda. Vad som gick fel är ännu oklart. Det verkar dock inte stoppa Elon Musk och i helgen testade SpaceX den nya Raptor-raketmotorn med lyckat resultat. En motor som ska sitta på rymdfarkosterna som ska gå till Mars i framtiden.

Elon Musk nöjer sig heller inte bara med Mars, utan vill flyga folk till fler planeter. Målet är att människan ska bli en ”multiplanetär art”.

Foto: AP

Att resa till Mars är dock ingen billig historia. 200 000 dollar per person ska det kosta att använda det Elon Musk kallar ”Interplanetary Transport System”, vilket motsvarar runt 1,7 miljoner kronor. Men det kräver att en miljon människor anmäler sig. I dagsläget är kostnaden väldigt mycket högre, hela 10 miljarder dollar, motsvarande runt 86 miljarder kronor, per person.

Det är lite kallt, men vi kan värma upp den.

Mars-koloniseringen kommer att bli ett kostsamt projekt och Elon Musk sa att han själv sparar för att kunna vara med och finansiera det. Enligt många var den utförliga presentationen hans sätt att försöka övertyga möjliga finansiärer och USA:s regering hur allvarlig han är med planerna.

Men varför vill Elon Musk befolka Mars? Han pratade bland annat om att vi kommer uppleva en domedag på jorden och att Mars är den mest lämpade planeten för människan. Där finns till exempel tillgång till vatten, men som i dag ligger nedfryst under ytan och kräver att planeten värms upp.

”Det är lite kallt, men vi kan värma upp den", sa Elon Musk.

Än så länge jobbar dock bara fem procent av SpaceX:s personal med Mars-projektet och i en telefonkonferens efter presentationen kallade Elon Musk det för ett hobbyprojekt. Så civilisationen på Mars kanske dröjer ändå.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?