1515
Annons

Så vill Malmöbolaget skapa Mellanösterns Amazon

Hekayh har utvecklat en teknik för att skapa e-böcker som läses från höger till vänster. Med den vill bolaget bli det arabiska språkets svar på Amazons självutgivningstjänst KDP.

Hekayhs grundare Mikael Norrman och marknadschef Zainab Witwit.
Hekayhs grundare Mikael Norrman och marknadschef Zainab Witwit.Foto:Fredrik Norrlid

Efter att först ha gjort ett försök att ge ut e-böcker på den svenska marknaden genom det egna förlaget Booqla tänkte grundaren och vd:n Mikael Norrman om.

”Sverige är en så pass liten marknad och vårt problem var att om man läser från vänster till höger så kan man använda vilken amerikansk gratistjänst som helst för att ge ut sina e-böcker”, säger han.

Vi vänder oss till en marknad med 400 miljoner människor.

Under tiden som Mikael Norrman utvecklade Booqla kom det önskemål från arabiska och persiska förlag om att utveckla en tjänst som fungerade på de marknaderna.

”Vi såg att det inte fanns några bra tjänster som erbjöd utgivning av böcker som läses från höger till vänster. De som gjorde det hanterade processen manuellt och satt med produktionskostnader på några hundra dollar per utgiven bok. Säljer man böckerna för 6 dollar stycket så får man sälja många för att få det att gå ihop.”

Läs mer: Nextory tar in 20 miljoner för att få e-boken att lyfta

Därför började Mikael Norrman skissa på en teknik för att skapa e-böcker som läses från höger till vänster.

Det resulterade i Malmöbolaget Hekayh som främst vänder sig till den arabiska marknaden, där utgivningen ännu inte har kommit upp i några större volymer. Enligt statistikdatabasen Statista beräknas marknaden för e-böcker i Mellanöstern och Afrika omsätta drygt 1,1 miljarder kronor under 2016. Samtidigt beräknas den nordamerikanska marknaden omsätta drygt 93 miljarder kronor enligt samma databas.

”Vi vänder oss till en marknad med 400 miljoner människor och den stora potentialen finns bland alla de arabisktalande människorna utanför Mellanöstern”, säger Mikael Norrman.  

Affärsmodellen låter vem som helst skapa en bok gratis, Hekayh tjänar pengar genom att ta ut en provision på 45 procent för varje sålt exemplar.

”Vi står för konvertering, marknadsplatsen och för kostnaderna kring alla transaktioner”, säger Mikael Norrman.

Hekayh har i dag 1 400 användare i 33 länder och 1 800 konverterade böcker i sin butik. Bolaget har kontrakt med 25 förläggare och skrev nyligen ett avtal med Egyptens största förlag, Nahdet Misr, med 500 000 utgivna titlar som skulle kunna konverteras till e-böcker. Man förhandlar också med myndigheterna i Dubai.

Enligt Mikael Norrman erbjuder Hekayh inte enbart en marknadsplats för att sprida arabisk litteratur, utan vill också minska piratkopieringen och försvara författarnas upphovsrätt.

”Eftersom de flesta publicerade titlarna inte når utanför det egna närområdet är enda lösningen för de som vill få tag i en bok att ladda ner den illegalt och därför piratkopieras böcker hej vilt. De piratkopierade böckerna är vanligtvis pdf:er med dålig kvalitet. Vår lösning är att göra titlarna så tillgängliga som möjligt genom att e-böckerna strömmas från användarens konto i molnet istället för att laddas hem lokalt.”

Mikael Norrman har själv finansierat utvecklingen av tjänsten, men räknar med att behöva ta in 500 000 dollar från externa finansiärer för att kunna marknadsföra Hekayh i Mellanöstern.

”Vi behöver aktiva investerare som kan hjälpa oss att skala upp försäljningen”, säger han.

Läs mer: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?