1515

Så utlöste Spotify riksdagsdebatt och gatuprotester

Spotify hotar lämna landet. Tech-Sverige kallar till protester utanför riksdagen. Annie Lööf utmanar Mikael Damberg i en riksdagsdebatt. Di Digital har fusklappen för dig som missat upptrappningen till veckans veritabla gladiatorstrid.

OPTIONSBRÅKET: Martin Lorentzon, medgrundare på Spotify, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, näringsminister Michael Damberg, finansminister Magdalena Andersson och Annie Lööf, C-ledare och f.d. näringsminister.
OPTIONSBRÅKET: Martin Lorentzon, medgrundare på Spotify, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, näringsminister Michael Damberg, finansminister Magdalena Andersson och Annie Lööf, C-ledare och f.d. näringsminister.

Förstår du inte heller hur beskattningen av personaloptioner plötsligt blev en stridsfråga i Sveriges riksdag? Var lugn. Det är lite konstigt. Inte minst med tanke på att debatten pågått i flera årtionden.

När dotcombubblan sprack år 2000 var frågan exempelvis högaktuell. Många internetkonsulter hade då fått personaloptioner som rasat i värde. Men eftersom skatten baserats på det ursprungliga värdet på aktierna knutna till optionerna blev många sittande med svartepetter: flera miljoner i skatteskulder som tog många år att betala av.

Förslaget är jättebra för de som omfattas, men de är relativt få.

Sedan dess har techsektorn krävt två saker:

  • Förmånsbeskatta inte personaloptioner när de förvärvas utan när de säljs.
  • Beskatta personaloptioner som inkomst av kapital (30 procent skatt), istället för som inkomst av tjänst (ca 70 procent skatt).

Jämfört med länder som USA, England och Tyskland är det nämligen svårt att locka medarbetare med en kombination av lagom höga löner och personaloptioner som kan bli rena vinstlotten om bolaget blir en succé.

Här är milstolparna som fick personloptioner att bli en stridsfråga 2016:

  • Sommaren 2015: Startupmanifest kräver nytt optionssystem

Inför Almedalen görs en PR-offensiv i form av ett manifest från en rad unga teknikföretag i startupsektorn. Man föreslår bland annat generösa regler för personaloptioner i startupbolag enligt amerikansk modell ”som inte bara lockar talang till startupbolag utan sekundärt även skapar ett ekosystem av ängelinvesterare i nya startups när personaloptionerna löses ut”.

  • 1 September 2015:  Damberg nappar! Snabbutreder personaloptioner

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg antar utmaningen och lovar en snabbutredning om personaloptioner och en startup-ansvarig på Näringsdepartementet.

  • 2 September 2015: Batra anklagar Damberg för idéstöld

Moderaternas Anna Kinberg Batra skriver under på näringsminister Mikael Dambergs plan för att främja startupsektorn. Flera av förslagen har redan lagts fram av Alliansen, säger hon.

  • 9 september 2015: Riskkapitalistföreningen kräver skattesänkningar

Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalistföreningen, och en rad entreprenörer kräver sänkt skatt på personaloptioner. I en debattartikel på DI Digital skriver de bland annat att:

”I USA beskattas optioner som inkomst av kapital med en skattesats på 15-20 procent. I Sverige är det idag inkomst av förvärvsarbete och beskattas således med upp till 67 procent.”

  • 15 mars, lunchtid: Regeringen föreslår nya regler för personaloptioner!

Regeringen, nu med finansminister Magdalena Andersson i spetsen, föreslår en ny typ av personaloptioner, särskilt utformade för snabbväxande startupbolag, i ett förslag till Finansdepartementet.

Dessa ”kvalificerade personaloptioner” ska inte förmånsbeskattas när de förvärvas. När andelarna säljs beskattas de som inkomst av kapital.

Läs mer: Så blir de nya optionsreglerna för startups

Förslaget, som träder i kraft först 2018, gäller dock endast företag inom vissa sektorer. Vidare krävs att bolagen i fråga har färre än 50 anställda, under 80 Mkr i omsättning och är yngre än sju år.

  • 15 mars, kl 15:  Företagarna och Centerpartiet sågar förslaget

Varken intresseorganisationen Företagarna eller småföretagarvänliga Centerpartiet är imponerade av förslaget.

”Förslaget är jättebra för de som omfattas, men de är relativt få”, säger Annika Fritsch, skatteexpert på Företagarna och en av experterna i utredningen som tagit fram förslaget.

Läs mer: "Förbudslistan är lång": Kritik mot förslaget om personaloptioner

  • 15-17 mars: Fan och hans moster sågar förslaget

Förslaget om ”kvalificerade personaloptioner” sågas av en lång skara politiker och företagare. Bland de som träder fram på Di Digital kan nämnas: Mats Persson, skattepolitisk talesperson för Liberalerna (L) och Creandums Carl Fritjofsson.

  • 12 april: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Spotifys grundare, Daniel Ek och Martin Lorentzon, skriver att tusentals Spotifyjobb riskerar att förloras till USA om inte svenska politiker agerar i deras hjärtefrågor. På plattformen Medium listar de tre problem som hindrar Spotify att växa i dag: bristen på bostäder och programmerare samt, just det, beskattningen av personaloptioner. 

Läs mer: Spotify-grundaren: "Vi tvingas växa i andra länder"

  • 13 april: Techvärlden kallar till demonstration utanför riksdagen

Organisationen Sthlm Tech tar rygg på Daniel Ek och Martin Lorentzon.  Den 11 maj kallar man till en demonstration för bättre villkor för startups utanför Sveriges riksdag.

Läs mer: Upp till kamp! Techvärlden kallar till demonstration utanför riksdagen

  • 15 april: Annie Lööf begär riksdagsdebatt mot Damberg

Efter Spotifys utspel om möjligheterna att driva techbolag i Sverige utmanar Annie Lööf regeringen. Nu begär hon riksdagsdebatt om personaloptioner med näringsminister Mikael Damberg.

Mer om optionskriget i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyshallerbrandtalfranstartup-barrikadernaochnordnetblirriskkapitalister

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?