1515

Så stora är Uber i Sverige

Uber är omskakat, vd-löst och förlusttyngt. Men i Sverige levererar hundratusentals användare kraftig vinst, kan Di Digital avslöja. ”Vi fortsätter att växa jättesnabbt”, säger Sverigechefen Martin Hedevåg.

Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.
Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.Bild:Evelina Carborn

Efter återkommande uppgifter om en hårdnackad företagskultur, sexuella trakasserier och krympande marknadsandelar tvingades Ubers vd Travis Kalanick nyligen bort.

Världens högst värderade startupbolag dras fortfarande med miljardförluster och har i år lämnat flera europeiska marknader.

I mars lämnade Uber Danmark på grund av en ny taxilag och har öppnat för att överge även den norska marknaden.

Men i Sverige går Uber som tåget.

Vi har ungefär 1 500 aktiva förare

Taxiappjätten har fler än 600 000 användare här, varav 100 000 reser varje månad, uppger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg för Di Digital.

”Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se”, säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back

Han vill inte kommentera hur Ubers svenska gren presterar ekonomiskt. Men några miljardförluster är det inte fråga om, kan Di Digital avslöja.

Uber har länge varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.

Nyligen flyttade bolaget in i ett nytt kontor på Östermalm i Stockholm. Där jobbar i dag omkring 40 personer, men det finns plats för det dubbla.

Foto:

Martin Hedevåg tar emot på Ubers kontor på Östermalm i Stockholm, dit förare och bud kan vända sig för frågor om sina körningar eller hjälp med ansökan om taxilegitimation. Foto: Evelina Carborn

”Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet”, säger Martin Hedevåg.

I Sverige har Uber stundtals varit lika aggressivt som i andra länder.

Läs mer: Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Den första domen mot en förare ansluten till Uber Pop föll i september 2015. Först åtta månader senare lade Uber ner sin samåkningstjänst.

Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner

I dag har drygt 80 förare dömts i tingsrätter runtom i landet. Hovrätten har instämt i tingsrätternas bedömning.

Uber var medvetet om de juridiska riskerna. Enligt uppgift till Di Digital tonade företaget upprepade gånger ner riskerna när man presenterade Uber Pop för presumtiva förare.

Sverigechefen Martin Hedevåg, som 2012 blev Ubers första anställda i landet, betonar att han under merparten av Uber Pops existens arbetade för Uber i Amsterdam.

”Det spelar ingen roll om det är en person eller 80 personer. Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner. Därav har vi också en annan inriktning i dag: vi försöker förenkla och förbättra regleringen”‚ säger Martin Hedevåg.

Följetongen kring Uber Pop är inte slut än.

Skatteverket har hittills granskat drygt 800 Uber Pop-förare, varav 96 procent visade sig ha fuskat med skatten.

Dessutom förhördes en handfull Uber-anställda av polisen i fjol. Saken gällde företaget Ubers roll i utrullningen av samåkningstjänsten. Förundersökningen pågår fortfarande.

Gjorde Uber fel någonstans i processen?

”Det är lätt att vara efterklok. Man kan recensera besluts som har fattats i omgångar. Jag tror inte att jag är rätt person att göra det nu. Jag blickar på att ta Uber framåt.”

Ett av Ubers främsta mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden.

Det kan kosta omkring 5 000 kronor att ta taxilegitimation, en process som Uber vill förenkla. Den som vill använda sin egen bil till taxitrafik får betala 100 000 kronor, alltså dubbelt vad det kostar att starta aktiebolag.

”I andra branscher är tröskeln för att bli egenföretagare betydligt lägre”‚ säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back 

Dessutom tenderar de 16 000 bilar som har taxilicens i Sverige att utnyttjas på heltid. Uber vill snarare att förare ska kunna köra taxi när det passar föraren. Det skulle kunna spä på tillväxten av nya förare.

”Licensen kan vara kvar, men låt oss förenkla processen så att den är anpassad efter hur tjänsten utförs och används i dag”, säger Martin Hedevåg.

Regeringens taxiutredning gav i höstas tummen upp till transportbolag med digitala lösningar så länge apparna lagrar tillräcklig information om intäkter och resorna som utförs.

Ett litet steg i rätt riktning, enligt Uber – som samtidigt drar nytta av den befintliga regleringen.

”Norge och Danmark har väldigt hård reglering till antal bilar och tillstånd som får finnas. Det finns 1900 bilar i Köpenhamn och siffran är konstant. I Sverige har man däremot fri prissättning och etablering.”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?