1515

Så stora är Uber i Sverige

Uber är omskakat, vd-löst och förlusttyngt. Men i Sverige levererar hundratusentals användare kraftig vinst, kan Di Digital avslöja. ”Vi fortsätter att växa jättesnabbt”, säger Sverigechefen Martin Hedevåg.

Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.
Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.Bild:Evelina Carborn

Efter återkommande uppgifter om en hårdnackad företagskultur, sexuella trakasserier och krympande marknadsandelar tvingades Ubers vd Travis Kalanick nyligen bort.

Världens högst värderade startupbolag dras fortfarande med miljardförluster och har i år lämnat flera europeiska marknader.

I mars lämnade Uber Danmark på grund av en ny taxilag och har öppnat för att överge även den norska marknaden.

Men i Sverige går Uber som tåget.

Vi har ungefär 1 500 aktiva förare

Taxiappjätten har fler än 600 000 användare här, varav 100 000 reser varje månad, uppger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg för Di Digital.

”Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se”, säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back

Han vill inte kommentera hur Ubers svenska gren presterar ekonomiskt. Men några miljardförluster är det inte fråga om, kan Di Digital avslöja.

Uber har länge varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.

Nyligen flyttade bolaget in i ett nytt kontor på Östermalm i Stockholm. Där jobbar i dag omkring 40 personer, men det finns plats för det dubbla.

Foto:

Martin Hedevåg tar emot på Ubers kontor på Östermalm i Stockholm, dit förare och bud kan vända sig för frågor om sina körningar eller hjälp med ansökan om taxilegitimation. Foto: Evelina Carborn

”Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet”, säger Martin Hedevåg.

I Sverige har Uber stundtals varit lika aggressivt som i andra länder.

Läs mer: Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Den första domen mot en förare ansluten till Uber Pop föll i september 2015. Först åtta månader senare lade Uber ner sin samåkningstjänst.

Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner

I dag har drygt 80 förare dömts i tingsrätter runtom i landet. Hovrätten har instämt i tingsrätternas bedömning.

Uber var medvetet om de juridiska riskerna. Enligt uppgift till Di Digital tonade företaget upprepade gånger ner riskerna när man presenterade Uber Pop för presumtiva förare.

Sverigechefen Martin Hedevåg, som 2012 blev Ubers första anställda i landet, betonar att han under merparten av Uber Pops existens arbetade för Uber i Amsterdam.

”Det spelar ingen roll om det är en person eller 80 personer. Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner. Därav har vi också en annan inriktning i dag: vi försöker förenkla och förbättra regleringen”‚ säger Martin Hedevåg.

Följetongen kring Uber Pop är inte slut än.

Skatteverket har hittills granskat drygt 800 Uber Pop-förare, varav 96 procent visade sig ha fuskat med skatten.

Dessutom förhördes en handfull Uber-anställda av polisen i fjol. Saken gällde företaget Ubers roll i utrullningen av samåkningstjänsten. Förundersökningen pågår fortfarande.

Gjorde Uber fel någonstans i processen?

”Det är lätt att vara efterklok. Man kan recensera besluts som har fattats i omgångar. Jag tror inte att jag är rätt person att göra det nu. Jag blickar på att ta Uber framåt.”

Ett av Ubers främsta mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden.

Det kan kosta omkring 5 000 kronor att ta taxilegitimation, en process som Uber vill förenkla. Den som vill använda sin egen bil till taxitrafik får betala 100 000 kronor, alltså dubbelt vad det kostar att starta aktiebolag.

”I andra branscher är tröskeln för att bli egenföretagare betydligt lägre”‚ säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back 

Dessutom tenderar de 16 000 bilar som har taxilicens i Sverige att utnyttjas på heltid. Uber vill snarare att förare ska kunna köra taxi när det passar föraren. Det skulle kunna spä på tillväxten av nya förare.

”Licensen kan vara kvar, men låt oss förenkla processen så att den är anpassad efter hur tjänsten utförs och används i dag”, säger Martin Hedevåg.

Regeringens taxiutredning gav i höstas tummen upp till transportbolag med digitala lösningar så länge apparna lagrar tillräcklig information om intäkter och resorna som utförs.

Ett litet steg i rätt riktning, enligt Uber – som samtidigt drar nytta av den befintliga regleringen.

”Norge och Danmark har väldigt hård reglering till antal bilar och tillstånd som får finnas. Det finns 1900 bilar i Köpenhamn och siffran är konstant. I Sverige har man däremot fri prissättning och etablering.”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?