1515
Annons

Så stora är den svenska elbilsutmanarens skulder

Det svenska elbilsföretaget Uniti har ansökt om rekonstruktion, utan att ha levererat ett enda fordon på fem år. Hårdast drabbade blir de ägare som haft fordringar på bolaget – som nu inte kan räkna med att få alla pengar tillbaka.

Unitis grundare och vd Lewis Horne, en prototyp av bolagets elbil och företagsrekonstruktören Marcus Wenner.
Unitis grundare och vd Lewis Horne, en prototyp av bolagets elbil och företagsrekonstruktören Marcus Wenner.Foto:Karin Olander (Di) och press.

I dagarna kunde Di Digital rapportera att det svenska bolaget Uniti, som sedan 2015 haft en ambition om att börja tillverka små elbilar, ansökt om företagsrekonstruktion. 

Orsaken var att en planerad kapitalrunda ställde in på grund av marknadsoron i spåren av corona, enligt vd:n och grundaren Lewis Horne, samt att viruset orsakat störningar i bolaget leverantörskedja i Kina.

”Vi har gått igenom en mognadsfas. Jag har varit självkritisk hela tiden, det har varit tufft. Därför är det nog bra att krascha ned till jorden nu och ställa om verksamheten”, sa Lewis Horne till Di Digital.

Läs mer: Skånska elbilsföretaget ansöker om rekonstruktion: ”Bra att krascha ned till jorden”

Bolaget startades som ett avknoppningsprojekt från Lunds universitet. Men ännu har det inte blivit någon verkstad av Unitis flera gånger utlovade serieproduktion av små elbilar.

Det lär också dröja ett tag till innan den första bilen eventuellt rullar ut från fabriken, nu när Lundabolaget har kastat in handduken och bekräftat sin oförmåga att betala sina skulder.

Under den inledningsvis tre månader långa företagsrekonstruktionen får bolagets uppåt tio anställda fortsatt månadslön genom den statliga lönegarantin.

Beskedet kommer dock inte som en blixt från klar himmel. Redan i höstas befann sig bilbolaget i ekonomisk kris. Då upprättade man en kontrollbalansräkning – vilket i regel innebär att bolagets kassa sinar rejält eller redan har tömts – som visade att det egna kapitalet låg på minus 9,4 miljoner kronor. Samtidigt hoppade Unitis revisor av sitt uppdrag.

Nu blottläggs även det digra skuldsaldot som Uniti Sweden har samlat på sig. I borgenärsförteckningen till Lunds tingsrätt listas 37 olika aktörer som kräver sammanlagt cirka 34 Mkr. I den senare ackordsuppgörelsen kommer borgenärerna dock att få nöja sig med betydligt mindre belopp.

I det här fallet är de flesta borgenärerna oprioriterade fordringsägare. Bland annat Uniti Swedens ägarbolag: Team U Holding AB och Uniti Holding UK Ltd, som tillsammans svarar för drygt 26 Mkr av det samlade fordringsbeloppet.

”Ägarna kommer helt enkelt att bli av med en stor del av sina medel. Ett vanligt ackord för oprioriterade fordringsägare ligger på 25-50 procent som de får tillbaka av sina fordringar”, säger rekonstruktören Marcus Wenner.

Det är fortsatt uppförsbacke för det en gång hajpade bolaget vars vd och grundare, Lewis Horne, för bara några år sedan delgav planer på en elbilsfabrik i Landskrona som skulle ge plats för uppåt 1 000 anställda. Men kort efter det storslagna uttalandet bommade bolaget igen sina lokaler där det aldrig hann ske något av produktionsvärde.

Senare meddelade företagsledningen sin stundande flytt till England där bolaget istället skulle bygga upp sin tilltänkta produktion. Men där har det heller inte hänt något som lett till fabriksnya bilar.

Nu räknar Uniti med att rekonstruktionen kommer att pågå i minst tre månader, och redan nu tar man höjd för en ansökning om förlängning med ytterligare tre månader.

I handlingar till Lunds tingsrätt framhåller bolaget att man har sålt bilar på förhandsorder till ”vissa enskilda individer”, och att ”individer har betalat en summa för att ställa sig i kö för en bil”. De planerade bilarna menar Uniti i första hand är tänkta att säljas till kommersiella aktörer, för att användas till leveranser av mat eller andra varor.

Läs mer: Experten Marcus Wenners råd: Så lotsar du ditt bolag genom krisen

Men några av Lundabolagets främsta intäktskällor på kort sikt uppges vara fysiska annonstavlor som ska monteras på bilar för kommersiell trafik, samt laddare med tillhörande annonsplats.

”Det handlar om en samverkan mellan olika produkter som ger bolaget en säkrare grund att stå på. Både bilar, annonstavlor, laddställen samt annonsering från de två senare kategorierna”, säger Marcus Wenner.

Samtidigt menar han att bolaget inte har stora möjligheter att tjäna pengar på just elbilar:

”Man kommer inte att få störst marginal på bilarna. Rent krasst finns det inte förutsättningar för det i deras affärsplan när man inte har större volymer. Därför behövs det kompletterande affärsområden”, säger Marcus Wenner.

Uniti säger sig redan ha en producent för leverans av en mindre serie elbilar, närmare bestämt i Hubei-provinsen i Kina. Men i handlingarna till tingsrätten har Lundabolaget inte uppgett namnet på den tilltänkta producenten.

”Jag vet faktiskt heller inte vem det är, det får jag ta reda på”, säger Marcus Wenner.

Fordringsägarna har kallats till borgenärssammanträde 24 april vid Lunds tingsrätt. På sammanträdet ska rätten pröva frågan om syftet med rekonstruktionen kan förväntas uppnås, och om rekonstruktionen ska få fortsätta under den första tremånadersperioden.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?