1515

Så sköter norrmännen plugget hemifrån

I torsdags stängde alla skolor och lärosäten i Norge till följd av coronaviruset - en åtgärd som nu även delvis införts i Sverige. I grannlandet har det ställt helt nya krav på lärare och elever att lägga om till digital undervisning – och gett ed tech-bolagen en rejäl skjuts. 

Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole, undervisar sina elever hemifrån.
Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole, undervisar sina elever hemifrån.

Från öppen skola till helt digital undervisning. Skiftet gick på en förmiddag i Norge, när statsminister Erna Solberg meddelade att alla skolor och lärosäten i landet skulle stängas med anledning av det nya coronaviruset. 

”När vi fick informationen gick allting väldigt snabbt, vid lunch på torsdagen hade vi skickat hem alla elever med böcker och det material vi hade tillgängligt. Samtidigt började vi lärare lägga en plan för hur vi ska jobba de närmaste veckorna”, säger Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole i centrala Oslo och numera sköter sitt arbete hemifrån. 

På grundskolan går 1.200 elever i årskurserna 1 till 10, vilket gör skolan till en av de största i Norge. För att underlätta för elever och lärare, varav flera själva har barnen hemma, beslutade skolan om att lägga samman alla undervisningstimmar i varje ämne och schemalägga dem i block. 

Det nya schemat gäller från och med i måndags då alla elever undervisas digitalt, med undantaget för eleverna vars föräldrar arbetar inom sjukvården och som fortsatt har lektioner på skolan. För niondeklassarna som Tonje Svendsen undervisar innebär det att de inlett veckan med två timmar norska följt av en timme lunch och sedan två timmar matte, under måndagen. Under varje tvåtimmarspass får eleverna uppgifter i respektive ämne, och har tillgång till alla ämneslärare via mail och chat, utöver att de kan samarbeta i studiegrupper på diskussionsforum. 

”Systemet är uppe och vi är i full gång. Min kollega som höll i första passet hade eleverna med sig. So far so good!”, säger Tonje Svensen, som undervisar i bland annat hemkunskap, idrott och samhällsvetenskap.

Hur kommer undervisningen att gå till i dina ämnen? 
”Nu blir det ännu viktigare att tematisera undervisningen och i hemkunskap kommer eleverna få uppgifter kring hälsa och näring och de kommer att kunna få matlagningsuppgifter att göra hemma. När det gäller idrott har vi rekommenderat rörelse under varje schemalagd matrast, där vi också har skickat Youtubeklipp med yoga och andra enkla övningar. De närmaste veckorna har eleverna också fått i uppgift att förbättra sina resultat på löpardistanser.” 

De senaste åren har skolan hon arbetar på satsat mycket på teknik och digitalt lärande, berättar Tonje Svendsen. Bland annat använde man redan den norska onlinematte-plattformen Kikora och den kanadensiska plattformen Showbie där lärare och elever kan kommunicera via chat, spela in och skicka ljudfiler samt arbeta med skoluppgifter:

”Att vi redan hade verktygen på plats och att både elever och lärare är bekväma med att använda de digitala plattformarna har varit en fördel när vi har behövt ställa om så snabbt. Nu har alla andra skolor också fått tillgång till de plattformar vi har använt. På sikt kommer det här vara positivt för det digitala lärosystemet, men kortsiktigt blir det nog en utmaning för de skolor som har haft mer traditionell undervisning.” 

Även om Tonje Svendsens skola hade god vana av digitala arbetsverktyg har övergången till det digitala klassrummet inte skett helt utan komplikationer. Under fredagen var till exempel flera av plattformarna överbelastade och det tog flera timmar innan eleverna kunde ta del av information från skolan. 

”Men på det stora hela är jag verkligen imponerad över att vi har kunnat ställa om så snabbt i den här svåra situationen och hittills har vi bara fått positiv respons från elever och föräldrar.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?