1515
Annons

Så ska Zound Industries utmana mobiljättarna

Bättre ljud, dubbla hörlursuttag och en stor skopa rock n’ roll. Det är receptet när den svenska uppstickaren Zound Industries ger sig in på mobilmarknaden. Idag är det världspremiär för bolagets egenutvecklade mobiltelefon.

Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".
Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".Foto:Jack Mikrut

“Tekniken har kommit till den punkt där den nästan är irrelevant idag. Alla mobiltelefoner på marknaden gör i praktiken samma sak. Men om du vill ha något annorlunda, om du till exempel älskar musik, vad ska du då välja?”.

Zound Industries grundare Konrad Bergström tror sig ha svaret på den retoriska frågan i sin hand. London är namnet på det snabbväxande svenska hörlurs- och högtalarföretagets första egenutvecklade mobiltelefon. Den stora Marshall-loggan på telefonens baksida ger en fingervisning om målgruppen.

Säljstarten för telefonen är satt till den 21 augusti, med Zound-delägaren Telia som operatörspartner. Därmed ger sig bolaget in på en helt ny och hårt konkurrensutsatt marknad, där globala företag som Apple och Samsung slåss om dominansen.

Zounds strategi är att helt kliva ur teknikracet, för att istället fokusera på varumärke och känsla.

“Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem”, säger Konrad Bergström.

Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem.

Telefonen London har gummerade kanter, mässingsdetaljer och två separata hörlursuttag, vilket gör att den kan användas i en musikstudio eller med dj-utrustning. Skärmen är 4,7 tum stor och i full hd-upplösning. Zounds egen mjukvara körs ovanpå Googles operativsystem Android och låter användaren växla mellan olika musiktjänster, till exempel mellan Spotify och telefonens inbyggda musikspelare.

Själva hårdvaran byggs av det kinesiska företaget BYD. Zound Industries står för konceptutveckling och designarbete. Särskilt stolt är Konrad Bergström över de två stereohögtalarna som pryder telefonens framsida.

“Det är förmodligen världens mest högljudda telefon”, säger han.

London är namnet på Zound Industries första mobiltelefon. Telefonen, som säljs under varumärket Marshall, kör operativsystemet Android och kommer med två separata hörlursuttag. Foto: Jack Mikrut.

London har en prislapp på 5000 kronor exklusive eventuella operatörsrabatter. Prognosen för 2015 ligger på minst 50 000 sålda enheter. Vinstmarginalen på varje såld telefon är god, säger Konrad Bergström.

Efter norden är planen att lansera i fler länder, men några färdiga operatörsavtal finns inte än. Att sälja mobiltelefoner är komplicerat, medger Konrad Bergström:

"Det är olika inköpare och regler för butiker, för webben och för varje land. Det har varit lite pyssel, men vi kommer igenom. Det tar bara väldigt lång tid”, säger han.


Snabbväxande gasellföretag

Zound Industries affärsidé är att skapa produkter i gränslandet mellan teknik och mode. Bolaget utvecklar hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.

Bolaget grundades år 2008 och har vuxit snabbt sedan starten. År 2013 utsågs bolaget till årets supergasell av Dagens Industri, det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättning för år 2012 landade på 323 miljoner kronor.

År 2015 räknar Zound med att omsätta 750 miljoner kronor, varav 100 miljoner från den nystartade mobilverksamheten.

Nyligen gick det franska investmentbolaget Time Equity Partners in med 93 miljoner kronor i bolaget, vilket gav en värdering på en knapp miljard. Bland övriga delägare märks investmentbolaget Varenne, med styrelseordförande Tommy Jacobson, samt Teliasonera.


Läs även: Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Läs även: Hon ska göra Teliasonera till ett internetföretag

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera