1515
Annons

Så ska Zound Industries utmana mobiljättarna

Bättre ljud, dubbla hörlursuttag och en stor skopa rock n’ roll. Det är receptet när den svenska uppstickaren Zound Industries ger sig in på mobilmarknaden. Idag är det världspremiär för bolagets egenutvecklade mobiltelefon.

Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".
Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".Foto:Jack Mikrut

“Tekniken har kommit till den punkt där den nästan är irrelevant idag. Alla mobiltelefoner på marknaden gör i praktiken samma sak. Men om du vill ha något annorlunda, om du till exempel älskar musik, vad ska du då välja?”.

Zound Industries grundare Konrad Bergström tror sig ha svaret på den retoriska frågan i sin hand. London är namnet på det snabbväxande svenska hörlurs- och högtalarföretagets första egenutvecklade mobiltelefon. Den stora Marshall-loggan på telefonens baksida ger en fingervisning om målgruppen.

Säljstarten för telefonen är satt till den 21 augusti, med Zound-delägaren Telia som operatörspartner. Därmed ger sig bolaget in på en helt ny och hårt konkurrensutsatt marknad, där globala företag som Apple och Samsung slåss om dominansen.

Zounds strategi är att helt kliva ur teknikracet, för att istället fokusera på varumärke och känsla.

“Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem”, säger Konrad Bergström.

Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem.

Telefonen London har gummerade kanter, mässingsdetaljer och två separata hörlursuttag, vilket gör att den kan användas i en musikstudio eller med dj-utrustning. Skärmen är 4,7 tum stor och i full hd-upplösning. Zounds egen mjukvara körs ovanpå Googles operativsystem Android och låter användaren växla mellan olika musiktjänster, till exempel mellan Spotify och telefonens inbyggda musikspelare.

Själva hårdvaran byggs av det kinesiska företaget BYD. Zound Industries står för konceptutveckling och designarbete. Särskilt stolt är Konrad Bergström över de två stereohögtalarna som pryder telefonens framsida.

“Det är förmodligen världens mest högljudda telefon”, säger han.

London är namnet på Zound Industries första mobiltelefon. Telefonen, som säljs under varumärket Marshall, kör operativsystemet Android och kommer med två separata hörlursuttag. Foto: Jack Mikrut.

London har en prislapp på 5000 kronor exklusive eventuella operatörsrabatter. Prognosen för 2015 ligger på minst 50 000 sålda enheter. Vinstmarginalen på varje såld telefon är god, säger Konrad Bergström.

Efter norden är planen att lansera i fler länder, men några färdiga operatörsavtal finns inte än. Att sälja mobiltelefoner är komplicerat, medger Konrad Bergström:

"Det är olika inköpare och regler för butiker, för webben och för varje land. Det har varit lite pyssel, men vi kommer igenom. Det tar bara väldigt lång tid”, säger han.


Snabbväxande gasellföretag

Zound Industries affärsidé är att skapa produkter i gränslandet mellan teknik och mode. Bolaget utvecklar hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.

Bolaget grundades år 2008 och har vuxit snabbt sedan starten. År 2013 utsågs bolaget till årets supergasell av Dagens Industri, det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättning för år 2012 landade på 323 miljoner kronor.

År 2015 räknar Zound med att omsätta 750 miljoner kronor, varav 100 miljoner från den nystartade mobilverksamheten.

Nyligen gick det franska investmentbolaget Time Equity Partners in med 93 miljoner kronor i bolaget, vilket gav en värdering på en knapp miljard. Bland övriga delägare märks investmentbolaget Varenne, med styrelseordförande Tommy Jacobson, samt Teliasonera.


Läs även: Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Läs även: Hon ska göra Teliasonera till ett internetföretag


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?