1515

Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Kan digital teknik göra det enklare för flyktingar att hitta sin plats i Sverige? Det tror personerna bakom projektet Refugee Tech.

Organisationen Refugee Tech samlades på KTH i Stockholm för att diskutera lösningar på problemen som möter flyktingar i Sverige.
Organisationen Refugee Tech samlades på KTH i Stockholm för att diskutera lösningar på problemen som möter flyktingar i Sverige.

Europa står inför den värsta flyktingkrisen sedan andra världskriget och Migrationsverket räknar med att uppemot 190 000 personer kommer att söka asyl i Sverige i år. Appar och webbtjänster kan inte bygga bostäder och skapa jobb men det finns annat som digitala lösningar kan göra. Med sponsring av Industrifonden är det sådana lösningar som organisationen Refugee Tech vill komma fram till.

Under onsdagseftermiddagen samlades cirka 25 personer i ett rum i KTH:s bibliotek för att diskutera och lista problemen som flyktingar behöver tampas med när de kommer till Sverige. Förutom bostad och jobb lyftes frågor som kommunikation om samhällstjänster, tillgång till wifi på flyktingförläggningar, möjligheterna att lära sig svenska genom digitala hjälpmedel och koordination av insatser.

”Jag vill att alla ska kunna nå sin fulla potential. När min mamma var i Iran jobbade hon på bank från 16 års ålder och försörjde hela familjen. När hon kom hit fick hon ta helt andra slags jobb och kunde inte nå sin potential. Det är synd och något som Sverige borde bli bättre på”, säger Milad Fallah.

Refugee Techs Shahin Baharan, Nicole Tran, Elhabib Moustaid, Milad Fallah och Leo Salmonsson vid onsdagens möte.

Milad Fallah, även affärsutvecklare på managementföretaget Serendipity, är startmotorn till Refugee Tech. Det var i början av september som han tillsammans med bland andra Nicole Tran och Elhabib Moustaid startade en grupp på Facebook, för att entusiasmera andra och göra något verkligt av tanken om ”vad kan jag göra”.

Från det har gruppen vuxit till att nu bestå av en sammanslutning av utvecklare och kodare men även socionomer, psykologer och personer som jobbar aktivt med asylsökande.

”Genom att kartlägga problemen kan folk få upp ögonen för dem. Många av problemen eller utmaningarna, beroende på hur man ser det, kan lösas via tech medan andra kanske behöver andra lösningar och då har vi i alla fall upplyst folket om dem”, säger Milad Fallah.

Genom att kartlägga problemen kan folk få upp ögonen för dem.

Personerna som är mest involverade i projektet ser trötta ut. Det har varit full fart de senaste veckorna. Elhabib Moustaid berättar att han arbetar 18 timmar per dygn för tillfället. Förutom sin doktorandtjänst går all ledig tid till Refugee tech. De andra är i en liknande situation.

Hur mycket flyktingfrågan uppmärksammas i media varierar och även intresset bland svenska folket. Men Milad Fallah anser att det fortfarande finns ett stort intresse att hjälpa till.

”Vi publicerade det här eventet för två dagar sedan. I kväll är vi över 25 personer här. Det är ett tecken på att det fortfarande är ett hett ämne”, säger Milad Fallah.

På väggarna i rummet sitter post it-lappar med problem som gruppen anser behöver lösas. Identifieringen av problemen är bara en av cirklarna på planen som Elhabib Moustaid ritar upp. Härnäst väntar en crowdsourcing där problemen ska rangordnas.

”Vi kommer antagligen göra det i form av ett spel eller genom en visuell lösning för att locka människor att gå in och rösta om vilka vi ska gå vidare med”, säger Elhabib Moustaid.

Efter det väntar ett kodningsevent i början av nästa år, som i sin tur ska leda till produkter som kommer till flyktingars hjälp.

Förutom alla frivilliga som hjälper till att strukturera arbetet och bidrar med idéer så har organisationen stöd från Industrifonden, både i form av pengar och kontakter. Men projektet vill även bjuda in andra företag och investerare för att stödja arbetet.

”Vi kanske inte behöver pengar men däremot kunskap för att kunna lösa vissa saker. Om vi exempelvis har en workshop vill vi att personer som är relaterade till problemen kommer dit och har vi ett hackathon vill vi att techföretag kommer och hjälper till på något sätt”, säger Milad Fallah.

Eller som Elhabib Moustaid uttrycker det:

”Det måste verkligen bli produkter av det här”.

Ett annat, liknande projekt i Sverige är Openhack i Lund, som med öppen källkod vill bidra med teknik för att förbättra de humanitära insatserna vid katastrofer.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?