1515

”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv

På femton år har den svenska nätskräddaren Tailor Store  sålt drygt en miljon skjortor. Nu hoppas man dubbla omsättningen genom en app som räknar ut kundernas kroppsmått.

Skraddärsydda lösningar. Så fungerar Tailor Stores ”Size:Me”-teknik.
Skraddärsydda lösningar. Så fungerar Tailor Stores ”Size:Me”-teknik.

Tailor Store grundades 2003 av Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström, två unga entreprenörer som hade en idé om att sälja skräddarsydda skjortor på nätet. I grunden var affärsidén att att ta emot mått och beställningar i webbutiken och skicka dem vidare till en lokal skräddare i Sri Lanka. 

Sedan dess har företaget sålt drygt en miljon skjortor på nätet. Under räkenskapsåret som slutade i mitten av 2017 omsatte Tailor Store (NTL) närmare 77 miljoner kronor och hade en vinst på drygt 2 Mkr. 

Idag syr bolaget upp sina skjortor på ett eget skrädderi i Sri Lanka med cirka 500 anställda. Produkterna säljs med ett löfte om kvalitet och socialt och miljömässigt ansvarstagande.

”Utmaningen har hela tiden varit att det är svårt för våra kunder att ta sina egna mått. Många har inte måttband, men även när de har det kan de, trots våra instruktioner, bli osäkra på hur de ska göra”, säger bolagets vd och medgrundare Magnus Loodberg.

Han beskriver måttproblematiken som bolagets största tröskel mot nya kunder. 

”Det är ju det som får folk att tveka. Vi har ju en passformsgaranti. Är man inte nöjd får man göra en ny beställning, oavsett vems felet är”, säger vd:n.

Magnus Loodberg, vd och medgrundare av Tailor Store.
Magnus Loodberg, vd och medgrundare av Tailor Store.

I veckan lanserade Tailor Store en ny app för att råda bot på problemet.

”Vi kallar den Size:Me och den används för att kunden ska slippa ta sina skjortmått med ett måttband. I stället ställer man telefonen mot väggen och tar två selfies: en framifrån och en i profil. Sedan anger man längd och vikt. Sen räknar algoritmen ut måtten. När man är klar kan man klicka sig vidare till vår mobilbutik och handla direkt”, säger Magnus Loodberg.

Har ni patent på tekniken?
”Nej. Men den är egenutvecklad och bygger på vår data om kunder och passform. Vi använder avancerade algoritmer som hela tiden lär sig och förbättras.”

Kan appen användas för andra tjänster?
"Just nu kan den bara användas för våra beställningar, men det kan ju bli annorlunda i framtiden.”

Varnar ni kunderna för att inte ska suga in magen?
"Haha. Ja, vi säger att man ska stå avslappnat och normalt. Man kan även behålla kläderna på, om de inte är för bylsiga.”

Appen lanserades i veckan och Magnus Loodberg hoppas den ska få fart på affärerna.

”Vi har ett utvecklingsår bakom oss med platt tillväxt. Men inom två år tror jag detta kan dubbla vår omsättning till 150 miljoner kronor per år”, säger han.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?