1515

”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv

På femton år har den svenska nätskräddaren Tailor Store  sålt drygt en miljon skjortor. Nu hoppas man dubbla omsättningen genom en app som räknar ut kundernas kroppsmått.

Skraddärsydda lösningar. Så fungerar Tailor Stores ”Size:Me”-teknik.
Skraddärsydda lösningar. Så fungerar Tailor Stores ”Size:Me”-teknik.

Tailor Store grundades 2003 av Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström, två unga entreprenörer som hade en idé om att sälja skräddarsydda skjortor på nätet. I grunden var affärsidén att att ta emot mått och beställningar i webbutiken och skicka dem vidare till en lokal skräddare i Sri Lanka. 

Sedan dess har företaget sålt drygt en miljon skjortor på nätet. Under räkenskapsåret som slutade i mitten av 2017 omsatte Tailor Store (NTL) närmare 77 miljoner kronor och hade en vinst på drygt 2 Mkr. 

Idag syr bolaget upp sina skjortor på ett eget skrädderi i Sri Lanka med cirka 500 anställda. Produkterna säljs med ett löfte om kvalitet och socialt och miljömässigt ansvarstagande.

”Utmaningen har hela tiden varit att det är svårt för våra kunder att ta sina egna mått. Många har inte måttband, men även när de har det kan de, trots våra instruktioner, bli osäkra på hur de ska göra”, säger bolagets vd och medgrundare Magnus Loodberg.

Han beskriver måttproblematiken som bolagets största tröskel mot nya kunder. 

”Det är ju det som får folk att tveka. Vi har ju en passformsgaranti. Är man inte nöjd får man göra en ny beställning, oavsett vems felet är”, säger vd:n.

Magnus Loodberg, vd och medgrundare av Tailor Store.
Magnus Loodberg, vd och medgrundare av Tailor Store.

I veckan lanserade Tailor Store en ny app för att råda bot på problemet.

”Vi kallar den Size:Me och den används för att kunden ska slippa ta sina skjortmått med ett måttband. I stället ställer man telefonen mot väggen och tar två selfies: en framifrån och en i profil. Sedan anger man längd och vikt. Sen räknar algoritmen ut måtten. När man är klar kan man klicka sig vidare till vår mobilbutik och handla direkt”, säger Magnus Loodberg.

Har ni patent på tekniken?
”Nej. Men den är egenutvecklad och bygger på vår data om kunder och passform. Vi använder avancerade algoritmer som hela tiden lär sig och förbättras.”

Kan appen användas för andra tjänster?
"Just nu kan den bara användas för våra beställningar, men det kan ju bli annorlunda i framtiden.”

Varnar ni kunderna för att inte ska suga in magen?
"Haha. Ja, vi säger att man ska stå avslappnat och normalt. Man kan även behålla kläderna på, om de inte är för bylsiga.”

Appen lanserades i veckan och Magnus Loodberg hoppas den ska få fart på affärerna.

”Vi har ett utvecklingsår bakom oss med platt tillväxt. Men inom två år tror jag detta kan dubbla vår omsättning till 150 miljoner kronor per år”, säger han.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?