1515

Så ska Mapillary träna upp självkörande bilar

Malmös Mapillary, med Niklas Zennströms Atomico i ägarkretsen, uppvaktar bilindustrin. Snillebolagets bildbank ska träna upp AI-systemen som styr framtidens självkörande bilar. 

Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.
Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.

Kart- och bildbolaget Mapillary, ett av Malmös mest omhuldade startupbolag, uppvaktar världens biltillverkare med ett öppet datasett bestående av 25 000 ”annoterade gatubilder” från hela världen.

Paketet släpps under onsdagen och förhoppningen är att forskare och fordonsföretag ska använda det för att utveckla olika kart- och GPS-system, samt för att lära upp självkörande bilar. Kommersiella användare måste med tiden köpa en licens.

”Vi delar med oss av ett dataset med 25 000 utvalda, högupplösta bilder, med 100 klasser av annoterade objekt som cyklar, fotgängare, skyltar och vägmarkeringar. Bilderna matas in i neurala nät och kan sedan användas som träningsdata för de AI-system som används i självkörande bilar”, säger Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary (NTL).

Fram till nyligen var det bara kartbolag som köpte vår data.

Mapillary beskrivs ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Genom att samla in bilder från allmänheten och kunder i fordonssektorn vill bolaget bygga en öppen och alternativ karttjänst på webben.

Bolaget har vuxit rejält sedan starten och i databasen finns nu över 130 miljoner bilder från 190 länder och totalt 2,5 miljoner kilometer kartlagd mark. Tjänsten har över 37 000 registrerade användare.

Riskkapitalbolagen har inte varit sena med att inse värdet med Mapillary. Bolaget har hittills lockat 84 miljoner kronor (9,5 miljoner dollar) från bland andra Niklas Zennströms Atomico (NTL) och Sequoia Capital, en av Silicon Valleys kändaste investerare.

En fotgängare i Sverige på vintern ser annorlunda ut än en fotgängare i Brasilien på sommaren.

”Fram till nyligen var det bara kartbolag som köpte vår data för att utveckla GPS-system och gatubilder i söktjänster som Eniro. Men nu märker vi att även fordonssektorn behöver köpa den här typen av data. Vi vill bli störst inom både dessa sektorer”, förklarar grundaren Jan Erik Solem.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Foto:
Exempel på två ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

Han menar att det tidigare inte funnits ett dataset bra nog för att förbereda självkörande fordon för olika typer av stadsmiljöer.

”De dataset som finns är mindre och insamlade i begränsade geografiska områden som Bayern eller Michigan. De kan inte användas för att träna AI-system. Det är viktigt med variation. En fotgängare i Sverige på vintern ser annorlunda ut och rör sig annorlunda än en fotgängare i Brasilien på sommaren, till exempel”, förklarar Jan Erik Solem.

Läs mer: Mapillary får Eniro som kund

För att uppmuntra användandet av denna databas utlyser Mapillary en tävling för att se vem som bäst använder bilddatan.

”Forskare och företag får testa sina algoritmer. Sedan rankas de för att se vem som är bäst. I juli presenteras en vinnare. Jag tror inte det blir bilföretag, det blir nog ett team från Google, Facebook eller någon startup”, säger han.

Vi vill vara den största globala spelaren inom bild- och kartdata.

Mapillary har cirka 30 medarbetare och har hittills dragit in cirka 2 miljoner i intäkter i år. Enligt Jan Erik Solem räcker pengarna i minst ett år till.

Läs mer: Mapillary kniper plats på prestigelista

”I början av nästa år tar vi ställning till om vi ska ta in mer kapital i en b-runda, eller om vi kan klara finanserna på annat sätt”, säger han.

Vad är ert mål?

”Vi vill vara den största globala spelaren som tillhandahåller bild- och kartdata om platser. Vår data är publik, tas fram kollaborativt och analyseras automatiskt.”

Jan Erik Solem drev tidigare bolaget Polar Rose, som tagit fram en mjukvara för ansiktsigenkänning. År 2010 såldes Polar Rose till Apple för en okänd summa och Jan Erik Solem flyttade under en tid över till Apples huvudkontor i USA.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen databas med investerarna och bolagen inom den nordiska techsektorn.

Foto:


Mer om Mapillarys flört med bilindustrin i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesborshicka-sjalvkorandemapillaryochkollektivhusitechvarlden

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?