1515

Så ska Kinneviks robotrådgivare utmana bankerna

Kinnevik har ritat om e-handelskartan med modejätten Zalando. Nu vill man krossa bankernas dominans inom privatsparande med hjälp av robotrådgivaren Betterment.

Betterments vd Jon Stein besökte ägarbolaget Kinnevik i Stockholm.
Betterments vd Jon Stein besökte ägarbolaget Kinnevik i Stockholm.Foto:Jonas Eng

Människor lever allt längre samtidigt som våra gemensamma pensionssystem vacklar. Det har ökat massornas efterfrågan på billig finansiell rådgivning. Lösningen är automatiserad algoritmstyrd sådan. I alla fall enligt Jon Stein, vd för robotrådgivaren Betterment.

Han befinner sig i Stockholm för att delta vid kapitalmarknadsmötet Kinnevik 3.0. Så sent som i våras investerade familjen Stenbecks investmentbolag drygt 500 miljoner kronor i Betterment, vilket motsvarar 9,3 procent av aktierna i bolaget.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Bankutmanaren Betterment startade 2010 och förvaltar 54 miljarder kronor åt närmare 200 000 sparare.

I en intervju med Di Digital menade Kinneviks vd Lorenzo Grabau att Kinnevik har stora planer för den amerikanska robotrådgivaren.

Betterment förvaltar 54 miljarder kronor åt 200 000 sparare

”Kinnevik har omvandlat tv- och mediemarknaden och marknaden för shopping och handel med till exempel Zalando. Nu ser vi en ny marknad som är på väg att förändras och vi vill vara med på resan”, säger han.

Automatiserad robotrådgivning kring placeringar är en växande trend globalt. Betterment är tillsammans med Wealthfront det största fristående bolaget i USA medan brittiska Nutmeg är störst i Europa. 

Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid

De nya robotrådgivarna låter en algoritm placera pengar åt dig istället för att använda sig av mänskliga förvaltare.

Betterments organisation har dock inte helt rationaliserat bort människor. När du blir kund hos bolaget är det en person av kött och blod som kommer att hjälpa dig flytta över ditt kapital och introducera dig till tekniken.

”Många vet inte att vi faktiskt har mänskliga rådgivare anställda. Anledningen till det är att människor verkar gillar att interagera med andra människor. Jag tror inte att robotar någonsin helt kommer att konkurrera ut människor från finansbranchen”, säger Jon Stein.

En av de största utmaningarna för Betterment, enligt honom, är att övertyga privatsparare om att de tryggt kan placera sina besparingar i en börsrobots händer.

”Vi har fått mycket draghjälp från media. Men störst hjälp har vi faktiskt fått från våra konkurrenter i branschen. Det dyker ständigt upp nya aktörer, men det ser vi inte som negativt. Tvärtom gör det att fler och fler får upp ögonen för automatiserad rådgivning”, säger Jon Stein.

En av Betterments strategier för att locka kunder från traditionella banker och fondbolag är via företags pensionslösningar.

Uber har erbjudit tjänsten som pensionslösning till 300 000 amerikanska förare

”Efterfrågan är stor från arbetsgivare för den här typen av produkter. Och för oss är det en bra affär eftersom många som pensionssparar via oss även flyttar över andra typer av sparande. Det var så fondjätten Fidelity byggde upp sin verksamhet”, säger Jon Stein.

Under året har rådgivaren slutit avtal med bland annat taxijätten Uber, som erbjudit tjänsten som pensionslösning till sina 300 000 amerikanska förare.

Tjänster som Betterments kan spela en viktig roll i den framväxande delningsekonomin

”Istället för att vara fast anställda är Ubers förare frilansande konsulter och därför inte är tillgängliga för vanligt pensionssparande. Därför har vi hjälpt till med en lösning som gör det smidigare för dem att hantera sitt sparande”, säger Jon Stein.

Han tror att Betterments kan komma att spela en viktig roll i den framväxande delningsekonomin där många arbetar på konsultbasis för många olika uppdragsgivare.

Just nu finns Betterment endast på den amerikanska marknaden, och enligt Jon Stein har bolaget ingen brådska med att ta steget in på nya marknader.

Kommer Betterment finnas i Europa inom de närmaste två åren?

”Det är osannolikt. För att klara det skulle vi redan behöva vara inne i den processen. Det vore fantastiskt att lansera i nya länder, men just nu vill vi använda alla våra resurser för att växa på hemmaplan”.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?