1515

Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR


Han har satt VR-glasögon på medlemmarna i FN:s säkerhetsråd för att öka förståelsen för flyktingkrisen. Nu vill Gabo Arora, grundare av UNVR, använda tekniken för att utmana främlingsfientlighet.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.
FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.Foto:David Gough/FN

UNVR är FN:s initiativ för virtuell verklighet. Det leds av Gabo Arora, creative director och senior rådgivare vid FN:s högkvarter. Han är också en av personerna bakom FN:s första VR-film ”Clouds Over Sidra”.

Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin.

I filmen får tittaren följa tolvåriga Sidra som lever tillsammans med sin familj i flyktingförläggningen Zaatari i Jordanien. Med teknikens hjälp vill Gabo Arora utmana stereotyper och försöka få tittaren att förstå vad flyktingkatastrofen innebär och vad flyktingar går igenom.

Foto: Press

Gabo Arora är chef för FN:s division för virtuell verklighet. Foto: Fredrik Norrlid

”Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin. Det finns massor av material, men väldigt lite har gjorts med det. Vårt mål är inte att vinna hedrande priser i filmfestivaler – även om vi har gjort det. Med VR ska vi demokratisera berättandet och göra det globalt”, säger Gabo Arora.

Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Förutom att låta medlemmarna i säkerhetsrådet se VR-film från flyktingläger så har han gett bland annat generalförsamlingen möjlighet att se ”Clouds Over Sidra”. Gabo Arora är övertygad om att FN kommer att använda sig av virtuell verklighet i allt större utsträckning.

När politiker gör resor befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade.

”Att informera säkerhetsrådet med hjälp av VR kan göra stor skillnad om det görs på rätt sätt. Vi har provat det och jag ser att vi rör oss åt det hållet.”

Finns det någon risk med att världsledare och säkerhetsrådets medlemmar väljer VR framför att själva besöka drabbade områden?

”Ska de åka dit? Har det hjälpt att de faktiskt åker dit? Jag hjälpte Norges statsminister med hennes första resa till Afrika. Vi besökte Malawi, Sydafrika och Rwanda och jag blev väldigt besviken. Allt kändes så iscensatt. När politiker gör sådana resor så befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade. Med lite mer innovation kan VR hjälpa till att bryta igenom den bubblan och få politiker att faktiskt närma sig verkligheten”, säger Gabo Arora. 

VR används också i samband med insamlingar. Enligt Gabo Arora ökar sannolikheten att man skänker pengar och de som skänker pengar skänker mer efter att ha klivit in i FN:s VR-värld.

Under filmfestivalen i Montreal i september sjösätts ytterligare ett initiativ när FN arrangerar filmvisningar i VR på fler än 50 platser. Visningarna, som är ett pilotprojekt för att minska främlingsfientligheten, leds av flyktingar som kan komplettera med egna berättelser.

”I Kanada finns 25 000 syrianska flyktingar. Det här är något som vi vill skala upp och ta till Tyskland och Sverige där det finns många fler flyktingar från Syrien.”

VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad.

Gabo Arora säger att innan kameran gjorde det möjligt att fotografera krig så avbildades krig genom konst, främst på ett heroiskt sätt. Men han menar att möjligheten att visa chockerande bilder från krig knappast har bidragit till att krigen minskat. Därför vill han inte använda VR för att lyfta fram det hemska och sensationella.

”VR ska inte hamna i samma fälla som stillbilder från krigen. VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad. Kraften i virtuell verklighet ligger i att inte visa allt som faktiskt går att visa. VR ska bidra till att förändra världen genom bra berättande och genom att skapa empati som leder till handling.”

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?