1515
Annons

Så ska EQT- och Nordea-veteraner få bolag att avstå riskkapital

Lån som alternativ till riskkapital i tillväxtbolag är en tydlig trend. 

Tesen stärks ytterligare av att Creandum nu går in som delägare i en helt ny låneförmedling, med en twist av artificiell intelligens.

”Förutsägbar tillväxt ska man inte behöva finansiera med riskkapital”, säger Ark Kapitals vd Oliver Hildebrandt.

Hjalmar Winbladh, grundare och tidigare partner på EQT Ventures och Jacob de Geer, grundare av Izettle, är båda investerare i Ark Kapital.
Hjalmar Winbladh, grundare och tidigare partner på EQT Ventures och Jacob de Geer, grundare av Izettle, är båda investerare i Ark Kapital.

Framgångrika entreprenörer som byggt egna verksamheter på riskkapital har lanserat en låneförmedlare – för att andra inte ska vara lika beroende av just riskkapital.

Hjalmar Winbladh, grundare tidigare partner på EQT Ventures, var med i både en tidig ängelrunda och nu när bolaget Ark Kapital tar in sin första riktiga såddfinansiering. Detsamma kan sägas om Izettlegrundaren Jacob de Geer.

”Vi finansierar oss själva på samma vis. Målet var från början att ta in omkring 80-90 procent i skuldfinansiering, och 10–20 procent riskkapital”, säger Oliver Hildebrandt, vd på Ark om bolagets nya finansiering.

Ark har nämligen tagit in 165 miljoner euro – 1,73 miljarder kronor – där den stora bulken är lån från ej ännu namngivna institutionella investerare. 15,3 miljoner euro – 160 miljoner kronor – är en emission där bland annat Local Globe och Creandum kommer in som nya delägare. Enligt databastjänsten Eivora värderas Ark till 550 miljoner kronor i emissionen, baserat på handlingar hos Bolagsverket.

Arks team, från vänster: Axel Bruzelius, operativ chef, Jens Larsson, analyschef, Oliver Hildebrandt, vd, Julia Ehrhardt, finanschef, Elin Bäcklund, teknikchef, Henrik Landgren, produktchef.
Arks team, från vänster: Axel Bruzelius, operativ chef, Jens Larsson, analyschef, Oliver Hildebrandt, vd, Julia Ehrhardt, finanschef, Elin Bäcklund, teknikchef, Henrik Landgren, produktchef.

Ark grundades förra sommaren och lånade ut sina första pengar i slutet av året. Lånestocken är dock än så länge modest och innefattar bara ”en handfull bolag”. Det är först nu, med en stor finansieringsrunda, som de på riktigt kan börja jobba, säger grundarna.

Målgruppen för Ark Kapitals lån är startups som inte vill eller kan få in riskkapital, men befinner sig i en tillväxtfas.

”Den delen av din verksamhet som är förutsägbar tillväxt, den tycker inte vi att man ska behöva spä ut med riskkapitalfinansiering. Den ska man kunna låna sig till och därmed behålla mer kontroll över bolaget”, säger Oliver Hildebrandt.

Han är själv serieentreprenör och har bland annat grundat lånetjänsten Zensum och fintechbolaget Nstart.

I grundarteamet finns också Axel Bruzelius, bankveteran som senast byggt en ”Startup & Growth”-enhet på Nordea, och Henrik Landgren, utvecklare med analysexpertis från Spotify och EQT Ventures, där han också var partner.

En av Ark Kapitals många fördelar, menar trion, är just det tekniska försprånget. Den egna ai-motorn ”Ark intelligence machine” ska analysera bolag för att säkerställa att det finns förutsättningar för en finansiering.

”Vi använder den nya tekniken som finns i dag för att mäta risk och förutsägbarhet och kan därför låna till bättre villkor, eller till vissa som inte ens fått lån tidigare, säger Henrik Landgren och utvecklar:

”Skuldfinansiering inom startups har varit stort länge i USA och Storbritannien, och även Danmark. Men vi tycker att vi göra något helt nytt i det vi kallar 'precisionsfinansiering', eftersom det bygger på teknik och analys som bara ett fåtal av de stora techbolagen haft tillgång.”

Lånen varierar i storlek på mellan 1 och 10 miljoner euro och ska kunna ha en löptid på upp till sju år och med en ränta på 8–12 procent.

Segmentet har sett flera aktörer vinna mark på kort tid. En annan sådan är DBT, som nyligen fick in Öresund som ny ägare. Anledning sägs enligt branschexperter vara för att storbanker inte har visat något större intresse av bolagen i den storleksordningen.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?