1515

Så ska Bebee störta Facebook: "Vårt koncept är briljant"

Om fem år ska spanska Bebee vara världens största sociala nätverk. Det är grundaren och vd:n Javier Camáras huvudsakliga mål.

Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.
Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.Bild:Pressfoto

Detta är den femte delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Intervjuerna sker på varje enskild plattform. Läs del 1, del 2, del 3 och del 4.


Nätverket Bebee har bara drygt 18 månader på nacken, men redan över 11 miljoner användare och 70 anställda på två kontor – ett i Madrid och ett i New York. Under december räknar de med att öppna en filial i Silicon Valley.

Så pass starka siffror brukar vittna om en ”killer app”, en snillrik tjänst eller funktion som inte står att finna någon annanstans. Men så är inte riktigt fallet med Bebee.

Konceptet påminner i mångt och mycket om främsta konkurrenten Linkedin: båda är yrkesnätverk som kräver inloggning. Båda har ett Facebook-inspirerat nyhetsflöde. Och båda ger användaren möjligheten att dels ange utbildning och yrkeserfarenhet, dels att ansluta sig till olika grupper inom nätverket.

Skillnaden är enligt Javier Cámara, vd och grundare, att Bebee har ”både tjänstemän och arbetare” i sitt community, erbjuder ett nyhetsflöde ”baserat på dina intressen”, och enbart öppna grupper – inga stängda.

Skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant.

”Bebee ger dig alla verktyg du behöver för att bygga ett kontaktnät som yrkesperson, och vi kommer att förbättra alla våra funktioner, som direktmeddelanden och videokonferenser. Vi är övertygade om att personliga intressen och hobbyer öppnar långt fler affärsmöjligheter”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

En av dessa funktioner är den nyligen lanserade tjänsten ”Live Buzz”. Enkelt uttryckt är det Bebees motsvarighet till Facebook Live, men har en fördröjning på ett par minuter och stöder i dagsläget inte kommentarer eller reaktioner under pågående livesändning.

De begränsningarna är lite av ett gissel under Di Digitals liveintervju med Javier Cámara. Enda sättet att lösa det på är att publicera frågorna i en separat artikel som sedan läses upp av en medarbetare och därefter besvaras av Javier Cámara. Intervjun delas upp i två delar, eftersom ”Producer”-artikeln måste uppdateras med följdfrågor efter den första liverundan. 

Foto:

Både ”Producer” och ”Live Buzz” lider av diverse barnsjukdomar. Till exempel går det till en början inte att publicera min artikel med frågor eftersom å:et i mitt efternamn inte transformerats när jag registrerat mitt konto, vilket innebär att artikeln får en felaktig permalänk och därför returnerar ett 404-meddelande. Det slutar med att jag måste ändra permalänken manuellt och publicera artikeln på nytt.

”Live Buzz” lider i sin tur av hicka under sändningen, och själva tv-spelaren lämnar en del övrigt att önska. Det är till exempel lite sådär med precisionen när man spolar i videoklipp efter avslutad livesändning, och ibland fryser bilden. Att mobilappen är långsam och webbsajten plottrig gör förstås inte saken bättre.

LÄS MER: Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Den primitiva kommentarsfunktionen kan inte hantera flera nivåer av kommentarer, vilket innebär att konversationsträden inte har några grenar.

Så om nu Bebee inte har någon unik funktion, vad är plattformens egentliga styrka?

Foto:

”Bebee är ett briljant koncept i sin helhet. Vi släpper visserligen nya unika funktioner och verktyg i vår nästa release, men skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant”, svarar Javier Cámara. 

Men varför ska man välja Bebee i stället för Linkedin?

”Det handlar inte om att välja Bebee eller Linkedin, det handlar inte om vilken som är bättre. De skiljer sig från varandra. Linkedin är en framgångsrik katalog där folk försöker hitta jobb eller sälja saker, medan Bebee handlar om förbindelser genom passioner. Den huvudsakliga skillnaden är att Bebee är professionell och personlig. Och vi har både tjänstemän och arbetare på vår plattform. Men Bebee kommer inte att ersätta några sociala nätverk.”

Vad gör ni för att förbättra plattformen?

”Faktum är att vi släpper en helt ny plattform i januari. Förhoppningsvis kommer den att vara lika snabb som jamaicanska sprinters.”

Intäktsstrategin är enkel, enligt Javier: annonser ska få Bebee att växa. Det är i grund och botten ”en enkel Facebook-affärsmodell”, menar han. 

Fast det är ju inte särskilt lätt att ta upp fighten om annonspengar med jättar som Facebook och Google. Hur ska ni slå dem? Har ni andra intäktsstrategier, som exempelvis en betalversion av plattformen?

”Vi tror bara på annonsmodellen. Vi har över 18 års erfarenhet av annonsindustrin och vi tror inte att en betalversion är rätt väg att gå för Bebee. Det är därför en Linkedin-användare är värd ungefär 60 dollar, medan en Facebook-användare är värd 198 dollar. Vår chans är att driva intäkter genom annonser. Om du skapar barriärer för användarna så är resultatet att du får 25 procent färre aktiva användare i månaden.”

Sociala medier har ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.

Bebees koncept må vara unikt eller inte, men stödet för plattformen är stort bland de egna användarna. Det märks inte minst av att de intervjurelaterade ”buzzes” (Bebees motsvarighet till statusuppdateringar) jag lägger upp genererar tusentals sidvisningar och en stor mängd kommentarer och likes, trots att jag har blott 60 följare. Bebees arbetarbin är en passionerad skara nätverkare, helt enkelt.

Hur ser landskapet för sociala medier ut om fem år?

”Förhoppningsvis är Bebee en toppspelare. Jag tror att Bebee och Facebook kommer vara de högst värderade i framtiden. Och jag förväntar mig mer relevans. I dagsläget har sociala medier ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.”


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?