1515

Så ska Bebee störta Facebook: "Vårt koncept är briljant"

Om fem år ska spanska Bebee vara världens största sociala nätverk. Det är grundaren och vd:n Javier Camáras huvudsakliga mål.

Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.
Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.Bild:Pressfoto

Detta är den femte delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Intervjuerna sker på varje enskild plattform. Läs del 1, del 2, del 3 och del 4.


Nätverket Bebee har bara drygt 18 månader på nacken, men redan över 11 miljoner användare och 70 anställda på två kontor – ett i Madrid och ett i New York. Under december räknar de med att öppna en filial i Silicon Valley.

Så pass starka siffror brukar vittna om en ”killer app”, en snillrik tjänst eller funktion som inte står att finna någon annanstans. Men så är inte riktigt fallet med Bebee.

Konceptet påminner i mångt och mycket om främsta konkurrenten Linkedin: båda är yrkesnätverk som kräver inloggning. Båda har ett Facebook-inspirerat nyhetsflöde. Och båda ger användaren möjligheten att dels ange utbildning och yrkeserfarenhet, dels att ansluta sig till olika grupper inom nätverket.

Skillnaden är enligt Javier Cámara, vd och grundare, att Bebee har ”både tjänstemän och arbetare” i sitt community, erbjuder ett nyhetsflöde ”baserat på dina intressen”, och enbart öppna grupper – inga stängda.

Skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant.

”Bebee ger dig alla verktyg du behöver för att bygga ett kontaktnät som yrkesperson, och vi kommer att förbättra alla våra funktioner, som direktmeddelanden och videokonferenser. Vi är övertygade om att personliga intressen och hobbyer öppnar långt fler affärsmöjligheter”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

En av dessa funktioner är den nyligen lanserade tjänsten ”Live Buzz”. Enkelt uttryckt är det Bebees motsvarighet till Facebook Live, men har en fördröjning på ett par minuter och stöder i dagsläget inte kommentarer eller reaktioner under pågående livesändning.

De begränsningarna är lite av ett gissel under Di Digitals liveintervju med Javier Cámara. Enda sättet att lösa det på är att publicera frågorna i en separat artikel som sedan läses upp av en medarbetare och därefter besvaras av Javier Cámara. Intervjun delas upp i två delar, eftersom ”Producer”-artikeln måste uppdateras med följdfrågor efter den första liverundan. 

Foto:

Både ”Producer” och ”Live Buzz” lider av diverse barnsjukdomar. Till exempel går det till en början inte att publicera min artikel med frågor eftersom å:et i mitt efternamn inte transformerats när jag registrerat mitt konto, vilket innebär att artikeln får en felaktig permalänk och därför returnerar ett 404-meddelande. Det slutar med att jag måste ändra permalänken manuellt och publicera artikeln på nytt.

”Live Buzz” lider i sin tur av hicka under sändningen, och själva tv-spelaren lämnar en del övrigt att önska. Det är till exempel lite sådär med precisionen när man spolar i videoklipp efter avslutad livesändning, och ibland fryser bilden. Att mobilappen är långsam och webbsajten plottrig gör förstås inte saken bättre.

LÄS MER: Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Den primitiva kommentarsfunktionen kan inte hantera flera nivåer av kommentarer, vilket innebär att konversationsträden inte har några grenar.

Så om nu Bebee inte har någon unik funktion, vad är plattformens egentliga styrka?

Foto:

”Bebee är ett briljant koncept i sin helhet. Vi släpper visserligen nya unika funktioner och verktyg i vår nästa release, men skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant”, svarar Javier Cámara. 

Men varför ska man välja Bebee i stället för Linkedin?

”Det handlar inte om att välja Bebee eller Linkedin, det handlar inte om vilken som är bättre. De skiljer sig från varandra. Linkedin är en framgångsrik katalog där folk försöker hitta jobb eller sälja saker, medan Bebee handlar om förbindelser genom passioner. Den huvudsakliga skillnaden är att Bebee är professionell och personlig. Och vi har både tjänstemän och arbetare på vår plattform. Men Bebee kommer inte att ersätta några sociala nätverk.”

Vad gör ni för att förbättra plattformen?

”Faktum är att vi släpper en helt ny plattform i januari. Förhoppningsvis kommer den att vara lika snabb som jamaicanska sprinters.”

Intäktsstrategin är enkel, enligt Javier: annonser ska få Bebee att växa. Det är i grund och botten ”en enkel Facebook-affärsmodell”, menar han. 

Fast det är ju inte särskilt lätt att ta upp fighten om annonspengar med jättar som Facebook och Google. Hur ska ni slå dem? Har ni andra intäktsstrategier, som exempelvis en betalversion av plattformen?

”Vi tror bara på annonsmodellen. Vi har över 18 års erfarenhet av annonsindustrin och vi tror inte att en betalversion är rätt väg att gå för Bebee. Det är därför en Linkedin-användare är värd ungefär 60 dollar, medan en Facebook-användare är värd 198 dollar. Vår chans är att driva intäkter genom annonser. Om du skapar barriärer för användarna så är resultatet att du får 25 procent färre aktiva användare i månaden.”

Sociala medier har ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.

Bebees koncept må vara unikt eller inte, men stödet för plattformen är stort bland de egna användarna. Det märks inte minst av att de intervjurelaterade ”buzzes” (Bebees motsvarighet till statusuppdateringar) jag lägger upp genererar tusentals sidvisningar och en stor mängd kommentarer och likes, trots att jag har blott 60 följare. Bebees arbetarbin är en passionerad skara nätverkare, helt enkelt.

Hur ser landskapet för sociala medier ut om fem år?

”Förhoppningsvis är Bebee en toppspelare. Jag tror att Bebee och Facebook kommer vara de högst värderade i framtiden. Och jag förväntar mig mer relevans. I dagsläget har sociala medier ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?