1515

Så rika blir Mat.se:s ägare på storaffären

Flera storägare drar in omkring 100 miljoner kronor var om Axfoods köp av Mat.se går igenom.

Santa Maria-grundaren Lars-Olof Mattsson och Ludwig Mattsson, vars bolag Gavia Food är största ägare i Mat.se.
Santa Maria-grundaren Lars-Olof Mattsson och Ludwig Mattsson, vars bolag Gavia Food är största ägare i Mat.se.

Budet på Mat.se på 554 miljoner kronor innebär en premie på 119 procent mot kursen innan informationen om ett bud läckte ut på måndagen. Prislappen är mer än två gånger högre än fjolårets omsättning.

Sedan noteringen 2014 har Mat.se inte haft en lätt tid på börsen. Vid 14.15 på onsdagen hade aktien stigit med 43 procent sedan öppning – men bara till omkring den nivå aktien handlades vid under sin första vecka på börsen i april 2014.

Axfoods bud låter dock flera storägare lämna börsen med hedern i behåll:

1) Familjen Mattsson – 153 Mkr

Santa Maria-grundarna bakom Gavia Food äger 27,7 procent av Mat.se i dag, enligt ägartjänsten Holdings. Medan Axfoods aktie backar något vid lunchtid kan Gavia Food-gänget glädjas åt en fördubbling av aktiekursen på några dagar.

2) Ledningen genom Namaste Holding – 100 Mkr

Ledningen, bland andra vd:n Måns Danielson och dotterbolaget Cold Cargos ordförande Lars Kristian Hamberger, delar genom bolaget Namaste Holding på 100 Mkr.

3) Familjen Brandberg – 96 Mkr

Axis-miljardärernas investeringsbolag Isac Brandberg är tredje största ägare i Mat.se med ett innehav på drygt 17,4 procent. Det ger familjen Brandberg 96 Mkr om Axfoods bud går igenom.

Brandberg-familjen ligger också bakom Gullspång Invest, som har investerat i flera svenska techbolag sedan Canon såldes till Axis för 23 miljarder kronor 2015.

4) Idrottssponsorn Nils Wiberg – 55 miljoner kronor

Finansprofilen Nils Wiberg, vd för Prioritet Finans, är känd som storsponsor till både IFK Göteborg och Djurgården. Hans bolag gick in med 25 Mkr i Mat.se under våren. Med ett innehav på i bolaget på 10 procent mottar Prioritet Group drygt dubbelt det man investerade i våras om budet går igenom.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?