1515

Så rika blir de på framgångssagan Spotify

En anonym kodare blir miljardär och grundarna kan sälja till minst 300 gånger insatsen. Så rika blir Spotifys olika delägare vid en börsnotering.

Svenska Creandum, Northzone och Folksam har investerat i Spotify – liksom Napster-grundaren Sean Parker. Klart största ägare är dock grundaren Martin Lorentzon följd av grundare och vd Daniel Ek.
Svenska Creandum, Northzone och Folksam har investerat i Spotify – liksom Napster-grundaren Sean Parker. Klart största ägare är dock grundaren Martin Lorentzon följd av grundare och vd Daniel Ek.

Spotify grundades 2006 och väntas senast under första halvåret 2018 ta steget till börsen i New York.

Bolagsvärdet spås enligt de senaste uppgifterna landa på omkring 130 miljarder kronor. Spotifys värde har ökat kraftigt de senaste åren.

Så här rika blir grundarna, de tidiga investerarna och några av Spotifys mer kapitalstarka ägare vid den kommande börrsnoteringen:

Martin Lorentzon, grundare

Foto:

Investerade 50 miljoner kronor i Spotify 2006 och 2007. Sedan dess har värderingen stigit från cirka 100 Mkr till 130 miljarder kronor. I dag äger Martin Lorentzon aktier värda cirka 16 miljarder kronor.

Liksom sin medgrundare Daniel Ek har Martin Lorentzon investerat i Spotify via Cypern, dit paret flyttade sin förmögenhet i mitten på nollnolltalet.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern

Daniel Ek, grundare och vd Foto: Michael Loccisano

Investerade 20 miljoner kronor i Spotify till en början, enligt Di Digtals uppgifter. Hans aktier var i början värda knappt 50 miljoner kronor. I dag är hans innehav värt omkring 13 miljarder kronor – det vill säga drygt 600 gånger den ursprungliga insatsen.

Läs mer: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner

Doldisen Felix Hagnö får 300 gånger pengarna

Foto:

Felix Hagnö, som grundade Tradedoubler ihop med Martin Lorentzon, fotad 2006. Foto: Joey Abrait

Felix Hagnö grundade Tradedoubler ihop med Martin Lorentzon. Han fick tidigt 10 procent av Spotify för 10 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter. I dag är hans innehav värt över 3 miljarder kronor.

Ludvig Strigeus – programmeraren som blev miljardär

Foto:  

Stjärnprogrammeraren Ludvig Strigeus grundade svenska μTorrent. Fildelningstjänsten kom att lägga grunden för Spotifys tekniska plattform. Ludvig Strigeus blev anställd på Spotify och fick strax under 5 procent av bolaget som betalning. I dag är Ludvig Strigeus innehav i Spotify värt drygt 1,5 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppskattning.

De första externa delägarna

Foto: Jack Mikrut

Riskkapitalbolaget Northzones partner Pär-Jörgen Pärson ledde den första externa investeringen i Spotify. Foto: Jack Mikrut

Northzone, Creandum och Bengt Hagnö, far till delägaren Felix, investerar drygt 140 miljoner kronor i Spotify. I dag är samma aktier värda 12,4 miljarder kronor.

Northzone äger i dag aktier i Spotify värda nära 6 miljarder kronor. Creandums andel uppgår till drygt 3 miljarder kronor, enligt Di Digitals källor.

Napster-grundarens aktier har stigit med 3500 procent

Foto:

Spotifys tidigare styrelseledamot Sean Parker grundade en gång fildelningsnätverket Napster, en tydlig förlaga till streamingtjänsten. Foto: TT

Napster-grundaren Sean Parker och kändisfonden Founders Fund investerar motsvarande 111 Mkr i Spotify. Fildelningstjänsten Napster var en av föregångarna till Spotify, enligt vd:n Daniel Ek. Sedan Sean Parkers investering har Spotify ökat 35 gånger i värde.

Coca Cola får sex gånger insatsen

Coca Cola och Goldman Sachs deltar när Spotify tar in 100 miljoner dollar i kapital. Sedan dess har Spotifys aktiepris stigit sex gånger.

Telia drar in en miljard på sitt Spotify-köp

Foto:

Telias vd Johan Dennelind och Daniel Ek i samband med att telekombolaget investerade i musiktjänsten. Foto: Jesper Frisk

Spotify tar in 4,5 miljarder kronor i sin senaste stora nyemission. Bland deltagarna finns Telia, som investerar motsvarande 950 Mkr i Spotify. Med nuvarande pris är Telias aktier värda nästan det dubbla.

Pensionsjättar tjänar miljardbelopp

Foto: Jack Mikrut

Jens Henriksson, vd för Folksam, som tecknade konvertibler i Spotify under våren 2016.

På våren 2016 AMF och Alecta köper Spotify-aktier för drygt 1,3 miljarder kronor. I oktober 2017 är aktierna värda 2,7 miljarder kronor. Samma år köper AMF och Folksam så kallade konvertibler i Spotify för drygt 500 Mkr. 

Läs mer: Pensionsjättar drar in miljardbelopp på aktier i Spotify

Källor: Bolagsverk i Sverige och utomlands, anonyma källor

Läs mer om Spotify:Foto:

Spotifys okända svenska ägare gör miljardklipp

Foto:

Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarderFoto: TT/Jesper Frisk

Så ska grundarna stärka kontrollen över Spotify


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?