1515

Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

På den omtalade jobbsajten Glassdoor får företag betyg av nuvarande och tidigare anställda. Och när det råder brist på kompetent techpersonal blir omdömena viktiga. Bland företagen som finns listade finns svenska Klarna, Spotify och Dice. 

Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.
Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.

Att företag kollar upp personer de planerar att anställa ses som en självklarhet. Men nu har även sökande möjlighet att enkelt få referenser på företagen. Jobbtjänsten Glassdoor växer i betydelse när företag och sökande matchas och webbtjänsten uppger att den nu har över 30 miljoner medlemmar i över 190 länder.

Till skillnad från exempelvis LinkedIn och Monster så erbjuder Glassdoor en utvärderingstjänst av företagen. Genom att låta privatpersoner skriva recensioner om hur det är eller var att arbeta på ett visst företag så kan den arbetssökande skaffa sig en bild av om arbetsgivaren är attraktiv eller ej. 

Bland de svenska techbolagen som finns med på Glassdoor varierar betygen. King, Dice och Spotify får alla en fyra eller mer i genomsnittsbetyg, medan Klarna får klara sig med 3,4. Klarna, med sammanlagt 85 omdömen – de flesta anonyma – har bland annat fått kritik för en "sexistisk arbetsmiljö". 

”Quite immature work place. Not family friendly. You better dont have a private life to take care of or kids. Sexist environment”, skriver en anonym person som gav Klarna 1 av 5 i betyg.

Klarnas sida på Glassdoor.com

En annan anställd beskriver Klarna som en arbetsplats med en omogen kultur:

”There are very helpful and competent colleagues, but only if you 'fit in'. Many different kinds of social problems are present in the working environment, starting from occupational sexism to social fragmentation, exclusion and polarization. There is no concept of political correctness as microaggressions are the norm.” 

Även om omdömena ligger öppna för allmänheten att ta del av ger Glassdoor företagen möjligheten att kommentera inläggen, vilket Klarna har gjort i ovan nämnda fall

”Vi har nolltolerans mot alla former av diskriminering. Sexism ska och får inte förekomma. Vi är övertygade om att jämställdhet och mångfald är avgörande för företags framgång. Vi har idag över 40 procent kvinnliga medarbetare och på chefsnivå är 30 procent kvinnor. Vi är inte nöjda, men vi är en bra bit på väg och jobbar hela tiden på att bli bättre”, säger Klarnas HR-chef Malcolm Kemp i ett meddelande till Di Digital. 

Endast 57 procent av de som har lämnat ett omdöme på Glassdoor om Klarna skulle rekommendera företaget som en framtida arbetsgivare. Malcolm Kemp tar kritiken på stort allvar men menar att bilden som ges inte är en bild han känner igen. 

”Vi har växt otroligt snabbt de senaste åren och det innebär också snabb förändring i hur organisationen ser ut. Samtidigt visar vår medarbetarundersökning från förra året, som mäter viljan att rekommendera Klarna som arbetsgivare, att vi ligger på 25 jämfört med ett industribenchmark på 7”, skriver han.

I motsats till Klarna rekommenderar 91 procent Spotify som arbetsgivare. Spotify får ett genomsnittligt betyg på 4,0 men inte bara rosor av anställda.

Spotifys kontor

”Great people, fantastic company culture and love the product! Limited upward mobility and career progression. Spotify is in an awkward 'growth' stage where it has too many employees and is trying to figure out how to operate effectively, flush out its strategy and utilize everyone it's hired" uppger en före detta anställd som gav Spotify en fyra i betyg.

Spotifys HR-chef Katarina Berg säger att Spotify tar alla inlägg om företaget på största allvar, då de är skrivna av företagets medarbetare och visar på områden där företaget kan förbättra sig.

Glassdoor har vuxit från att ha haft 250 utvärderade företag på sajten vid lanseringen 2008 till över 400 000 företag i dag. Glassdoors största marknad är USA men företaget satsar nu på Europa och lanserade den här månaden en franskspråkig plattform i Schweiz, Belgien och Frankrike.

Och även om Glassdoor inte har fått stort genomslag i Norden än så kommer det inte dröja länge innan konceptet kommer hit, tror Katarina Berg.

”Glassdoor är viktigt i USA och min gissning är att det bara är tidsfråga innan den eller en liknande sajt är framträdande i Sverige också”, säger hon.


Här är ett urval av svenska teknik- och internetbolag som är listade på Glassdoor:

  • Klarna: betyg 3,4 baserat på 85 omdömen  
    57 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Spotify: betyg 4,0 baserat på 89 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Ericsson - Worldwide: betyg 3,6 baserat på 3,400 omdömen
    76 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Sony Ericsson Mobile: betyg 3,4 baserat på 169 omdömen
    68 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Skype: betyg 3,3 baserat på 92 omdömen
    62 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Dice: betyg 4,2 baserat på 10 omdömen
    92 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • King: betyg 4,0 - baserat på 47 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Tele2: betyg 3,6 baserat på 24 omdömen
    72 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Telenor: betyg 3,8 baserat på 73 omdömen
    77 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Netlight: betyg 4,7 baserat på 28 omdömen
    94 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • HiQ: betyg 4,4 baserat på 28 omdömen
    100 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Izettle: betyg 3,9 baserat på 6 omdömen
    83 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 

Källa: Glassdoor.com



Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?