1515

Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

På den omtalade jobbsajten Glassdoor får företag betyg av nuvarande och tidigare anställda. Och när det råder brist på kompetent techpersonal blir omdömena viktiga. Bland företagen som finns listade finns svenska Klarna, Spotify och Dice. 

Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.
Jobbsajten Glassdoor låter medarbetare betygsätta företagen.

Att företag kollar upp personer de planerar att anställa ses som en självklarhet. Men nu har även sökande möjlighet att enkelt få referenser på företagen. Jobbtjänsten Glassdoor växer i betydelse när företag och sökande matchas och webbtjänsten uppger att den nu har över 30 miljoner medlemmar i över 190 länder.

Till skillnad från exempelvis LinkedIn och Monster så erbjuder Glassdoor en utvärderingstjänst av företagen. Genom att låta privatpersoner skriva recensioner om hur det är eller var att arbeta på ett visst företag så kan den arbetssökande skaffa sig en bild av om arbetsgivaren är attraktiv eller ej. 

Bland de svenska techbolagen som finns med på Glassdoor varierar betygen. King, Dice och Spotify får alla en fyra eller mer i genomsnittsbetyg, medan Klarna får klara sig med 3,4. Klarna, med sammanlagt 85 omdömen – de flesta anonyma – har bland annat fått kritik för en "sexistisk arbetsmiljö". 

”Quite immature work place. Not family friendly. You better dont have a private life to take care of or kids. Sexist environment”, skriver en anonym person som gav Klarna 1 av 5 i betyg.

Klarnas sida på Glassdoor.com

En annan anställd beskriver Klarna som en arbetsplats med en omogen kultur:

”There are very helpful and competent colleagues, but only if you 'fit in'. Many different kinds of social problems are present in the working environment, starting from occupational sexism to social fragmentation, exclusion and polarization. There is no concept of political correctness as microaggressions are the norm.” 

Även om omdömena ligger öppna för allmänheten att ta del av ger Glassdoor företagen möjligheten att kommentera inläggen, vilket Klarna har gjort i ovan nämnda fall

”Vi har nolltolerans mot alla former av diskriminering. Sexism ska och får inte förekomma. Vi är övertygade om att jämställdhet och mångfald är avgörande för företags framgång. Vi har idag över 40 procent kvinnliga medarbetare och på chefsnivå är 30 procent kvinnor. Vi är inte nöjda, men vi är en bra bit på väg och jobbar hela tiden på att bli bättre”, säger Klarnas HR-chef Malcolm Kemp i ett meddelande till Di Digital. 

Endast 57 procent av de som har lämnat ett omdöme på Glassdoor om Klarna skulle rekommendera företaget som en framtida arbetsgivare. Malcolm Kemp tar kritiken på stort allvar men menar att bilden som ges inte är en bild han känner igen. 

”Vi har växt otroligt snabbt de senaste åren och det innebär också snabb förändring i hur organisationen ser ut. Samtidigt visar vår medarbetarundersökning från förra året, som mäter viljan att rekommendera Klarna som arbetsgivare, att vi ligger på 25 jämfört med ett industribenchmark på 7”, skriver han.

I motsats till Klarna rekommenderar 91 procent Spotify som arbetsgivare. Spotify får ett genomsnittligt betyg på 4,0 men inte bara rosor av anställda.

Spotifys kontor

”Great people, fantastic company culture and love the product! Limited upward mobility and career progression. Spotify is in an awkward 'growth' stage where it has too many employees and is trying to figure out how to operate effectively, flush out its strategy and utilize everyone it's hired" uppger en före detta anställd som gav Spotify en fyra i betyg.

Spotifys HR-chef Katarina Berg säger att Spotify tar alla inlägg om företaget på största allvar, då de är skrivna av företagets medarbetare och visar på områden där företaget kan förbättra sig.

Glassdoor har vuxit från att ha haft 250 utvärderade företag på sajten vid lanseringen 2008 till över 400 000 företag i dag. Glassdoors största marknad är USA men företaget satsar nu på Europa och lanserade den här månaden en franskspråkig plattform i Schweiz, Belgien och Frankrike.

Och även om Glassdoor inte har fått stort genomslag i Norden än så kommer det inte dröja länge innan konceptet kommer hit, tror Katarina Berg.

”Glassdoor är viktigt i USA och min gissning är att det bara är tidsfråga innan den eller en liknande sajt är framträdande i Sverige också”, säger hon.


Här är ett urval av svenska teknik- och internetbolag som är listade på Glassdoor:

  • Klarna: betyg 3,4 baserat på 85 omdömen  
    57 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Spotify: betyg 4,0 baserat på 89 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Ericsson - Worldwide: betyg 3,6 baserat på 3,400 omdömen
    76 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Sony Ericsson Mobile: betyg 3,4 baserat på 169 omdömen
    68 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Skype: betyg 3,3 baserat på 92 omdömen
    62 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän.  
  • Dice: betyg 4,2 baserat på 10 omdömen
    92 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • King: betyg 4,0 - baserat på 47 omdömen
    91 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Tele2: betyg 3,6 baserat på 24 omdömen
    72 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Telenor: betyg 3,8 baserat på 73 omdömen
    77 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Netlight: betyg 4,7 baserat på 28 omdömen
    94 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • HiQ: betyg 4,4 baserat på 28 omdömen
    100 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 
  • Izettle: betyg 3,9 baserat på 6 omdömen
    83 procent av svarande skulle rekommendera företaget till en vän. 

Källa: Glassdoor.com



Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?