1515

Visselblåsaren: Så påverkade Cambridge Analytica de politiska vindarna i USA inför valet

Christopher Wylie är visselblåsaren bakom Facebooks största skandal någonsin. Som tidigare anställd på analysfirman Cambridge Analytica berättar han på Gather om hur tekniken designad för militärt bruk användes inför presidentvalet i USA. 

Christopher Wylie är visselblåsaren som var anställd på Cambridge Analytica.
Christopher Wylie är visselblåsaren som var anställd på Cambridge Analytica.Foto:AP

Under våren 2018 drabbades Facebook av den största skandalen hittills i bolagets historia. Vad som framkom var att information på över 85 miljoner Facebook-användare hade kommit i analysfirman Cambridge Analyticas ägo utan användarnas tillåtelse. 

Den tidigare Cambridge Analytica-anställde Christopher Wylie blev visselblåsaren som gick till the Guardian med informationen. 

”Media hade ingen aning om vad som hände. Allt var helt gömt”, säger han på Gathers scen i Stockholm. 

Läs även: 87 miljoner användare drabbades av Facebook-läckan 

Genom personlighetstestet "thisisyourdigitallife", som 270 000 användare fick betalt för att logga in på med sina Facebook-konton, kunde Cambridge Analytica få information om användarnas och även deras Facebook-vänners uppgifter. Den informationen användes sen för att bland annat påverka det amerikanska valet 2016, då Donald Trump valdes till president.

Men historien om analysbolaget Cambridge Analytica och Facebook började långt tidigare och går mycket djupare berättar Christopher Wylie.

Christopher Wylie intervjuas av DN:s reporter Linus Larsson på festivalen Gather i Stockholm.
Christopher Wylie intervjuas av DN:s reporter Linus Larsson på festivalen Gather i Stockholm.

SCL Group var ett brittiskt analysbolag som tog fram data, analys och strategi till regeringar och militära organisationer över hela världen för att föra digitala informationskrig. Enligt Christopher Wylie kunde det handla om data som kunde användas exempelvis mot terrororganisationer eller fientliga länder. 

Det var först när den amerikanska hedgefond-miljardären Robert Mercer klev in som delägare i bolaget som saker började ändras, enligt Christopher Wylie. 

Läs även: Facebook-läckan: Nu stängs Cambridge Analyticas vd av 

Robert Mercer ska enligt New York Times ha investerat minst 15 miljoner dollar i bolaget som blev Cambridge Analytica. Han ska även ha tillsatt Steve Bannon som vice vd. Steve Bannon har bland annat varit chef för den högerextrema sajten Breitbart och senare kampanjchef för Donald Trumps presidentkampanj.

Förändringarna ledde snart till att Cambridge Analytica ändrade fokus från terrorgrupper till USA:s befolkning, enligt Christopher Wylie.

”När du tar teknik som är designat för att användas som ett informationsvapen för militären, inom exempelvis terrorbekämpning, till att använda det i ett val, då behandlar du väljare på samma sätt som IS-terrorister”, säger han från scen. 

Läs även: 55 000 svenska Facebook-användare drabbade av läckan 

På samma sätt som man tidigare försökt skydda amerikaner mot angrepp, började Cambridge Analytica nu analysera vilka personer i USA som hade störst benägenhet att tänka konspiratoriskt eller drabbas av paranoia, enligt Christopher Wylie.

Genom att sen bjuda in dessa personer till grupper på Facebook kunde bolaget på grund av techjättens algoritmer mer eller mindre ta över deras nyhetsflöden. 

”När gruppen i ett samhälle nådde en kritisk massa med 1500 till 2000 medlemmar, kunde man organisera ett event som cirka 50 personer skulle dyka upp till. De har redan pratar om sakerna med bottar eller påhittade personer så när de väl dyker upp och träffar likasinnade så blir det riktigt för dem. Där pratar alla som samma saker och det är ingen som kallar dig galen. Något som inte var på riktigt utan som iscensatts av ett team i London har helt plötsligt blivit sant. Det är då de här grupperna börjar organisera på egen hand”, säger han och fortsätter:

”Det här är ett exempel på hur vi tidigare skulle ha arbetat om vi skulle ha velat undergräva ledarskapet i en drogkartell i Sydamerika.”

Hur stor påverkan Cambridge Analytica hade på det amerikanska valet 2016 är svårt att säga men enligt Christopher Wylie är den här typen av desinformationsspridning ett problem som media inte var medveten om. 

”Efter jag hade slutat på Cambridge Analytica och jag hörde Donald Trumps tal om att bygga en mur, 'drain the swamp' och 'the deep state' (rensa i de federala myndigheterna red.anm) så slog det mig att det var samma sak som stod i våra rapporter på Cambridge Analytica. Företaget hade lagt grunden genom att bygga upp dessa små upproriska klickar”, säger han.

Läs även: Grävaren bakom Facebook-skandalen: "Sveriges demokrati är otroligt sårbar"

Samtidigt som Donald Trump höll sina tal var media ovetande om vad som hände i slutna grupper på sociala medier och de allra flesta tidningar tog inte Donald Trumps  försök att bli president på särskilt stort allvar. 

”Det här är verkligen ett tydligt tecken på hur våra demokratier och samhällen förändras. Traditionellt vid valsammanhang har man politiker som håller tal och då finns det media, ett civilsamhälle och en opposition som kan peka på felaktigheter och lögner. Men vad som händer nu på nätet är inte publikt. Helt plötsligt kan du skala masskommunikation men göra det helt utan att synas. Det var det som hände 2016”, säger han.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?