1515

Så mycket tappar Google och Facebook i annonsintäkter i år

I år beräknas företag och organisationer lägga 475 miljarder kronor mindre på annonsmarknadsföring, enligt World Advertising Research Center. Det innebär ett tapp på flera miljarder för Facebook och Google.

Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Den globala annonsmarknaden var värd över 612 miljarder dollar i fjol – en siffra som beräknas gå ner med nära 50 miljarder dollar i år. Det motsvarar runt 475 miljarder i svenska kronor och ett tapp på 8,1 procent, enligt en uträkning från World Advertising Research Center, WARC. 

Prognosen från WARC innan coronakrisen drog igång var en tillväxt på 7,1 procent.

CNBC har tagit del av rapporten och skriver att traditionell media, som tv och tidningar, drabbas hårt av tappet. Annonsmarknaden för biofilmer förväntas gå ner med över 30 procent.

Även digitala medier kommer att påverkas och annonsering i sociala medier beräknas växa med 9,8 procent jämfört med prognosen på 20 procent.

Sökannonsering tros öka med 0,9 procent, jämfört med tidigare prognos på 12,4 procent.

Till exempel drar resesektorn och underhållningsbranschen ner rejält på sina annonsbudgetar i år.

Läs även: Google GOOGL -1,34% Dagens utveckling drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna”

När det gäller techjätten Facebook FB -2,04% Dagens utveckling tror WARC att bolaget kommer att tappa 5,3 miljarder dollar och landa på en årsomsättning på 77,6 miljarder dollar. Sökjätten Googles intäkter reduceras med 12,9 miljarder dollar till 137,1 miljarder dollar under året.

De totala nedgångarna kommer dock inte upp i nivå med finanskrisen 2008-2009, då annonstappet var över 60 miljarder dollar. En faktor som spelar in i år är hur mycket det beräknas satsas på i annonser i presidentvalet i år.

Latinamerika står för det största tappet och därefter Afrika och Mellanöstern. Nordamerika påverkas minst med 3,7 procent medan Europa kan förvänta sig en nedgång på 12,2 procent.

Läs också: Facebook tar sig an Amazon – lanserar gratis e-handel

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?