1515
Annons

Så mycket tappar Google och Facebook i annonsintäkter i år

I år beräknas företag och organisationer lägga 475 miljarder kronor mindre på annonsmarknadsföring, enligt World Advertising Research Center. Det innebär ett tapp på flera miljarder för Facebook och Google.

Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Den globala annonsmarknaden var värd över 612 miljarder dollar i fjol – en siffra som beräknas gå ner med nära 50 miljarder dollar i år. Det motsvarar runt 475 miljarder i svenska kronor och ett tapp på 8,1 procent, enligt en uträkning från World Advertising Research Center, WARC. 

Prognosen från WARC innan coronakrisen drog igång var en tillväxt på 7,1 procent.

CNBC har tagit del av rapporten och skriver att traditionell media, som tv och tidningar, drabbas hårt av tappet. Annonsmarknaden för biofilmer förväntas gå ner med över 30 procent.

Även digitala medier kommer att påverkas och annonsering i sociala medier beräknas växa med 9,8 procent jämfört med prognosen på 20 procent.

Sökannonsering tros öka med 0,9 procent, jämfört med tidigare prognos på 12,4 procent.

Till exempel drar resesektorn och underhållningsbranschen ner rejält på sina annonsbudgetar i år.

Läs även: Google drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna”

När det gäller techjätten Facebook tror WARC att bolaget kommer att tappa 5,3 miljarder dollar och landa på en årsomsättning på 77,6 miljarder dollar. Sökjätten Googles intäkter reduceras med 12,9 miljarder dollar till 137,1 miljarder dollar under året.

De totala nedgångarna kommer dock inte upp i nivå med finanskrisen 2008-2009, då annonstappet var över 60 miljarder dollar. En faktor som spelar in i år är hur mycket det beräknas satsas på i annonser i presidentvalet i år.

Latinamerika står för det största tappet och därefter Afrika och Mellanöstern. Nordamerika påverkas minst med 3,7 procent medan Europa kan förvänta sig en nedgång på 12,2 procent.

Läs också: Facebook tar sig an Amazon – lanserar gratis e-handel

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

 


Innehåll från CitrixAnnons

Snabb inloggning löser en av sjukvårdens största utmaningar

Svensk sjukvård står inför flera stora utmaningar. Ett av de större problemen är att sjukvårdspersonal tvingas lägga tid på att logga in och ut ur olika system – något som stjäl tid från den faktiska vården av patienter. Med en ny blixtsnabb inloggningslösning kan vården nu spara in tid som motsvarar flera heltidstjänster så att personalen istället kan ägna sig åt det som är allra viktigast.

Att sjukvårdspersonal arbetar under mycket stress och press är allmänt vedertaget. För de som arbetar inom sjukvården är det heller ingen nyhet att enorma mängder tid under en arbetsdag läggs på att logga in och ut ur olika system när man rör sig mellan olika platser på sjukhuset. 

Det som skiljer vårdarbetsplatser från andra är att man har en så kallad delad arbetsplats där man frekvent gör kortare aktiviteter i journalsystemet som att registrera medicin eller patientinformation. På grund av lagkravet på spårbarhet i systemen infördes krav på individuella inloggningar där ett smart kort användes för både inlogg och digitala underskrifter. Något som visade sig bli en rejäl tidstjuv. 

– Varje gång man loggade in med kortet tog i snitt två minuter. Med 25 till 30 inloggningar per dag blev den tiden sammantaget något som motsvarar flera heltidstjänster per vecka för ett sjukhus. Vårdpersonal har uttryckt en enorm frustration över detta, förklarar Peter Söderholm, CTO på Citrix. 

Läs om en läkares frustration här 

Inloggning på under sex sekunder

För att kunna frigöra tid för personalen att lägga på faktisk vård togs en ny lösning fram av Citrix i samarbete med flera andra aktörer. Det smarta kortet används fortfarande men istället för en inloggning varje gång så har man möjlighet att återansluta till sin befintliga inloggning på under tio sekunder. 

– Det har aldrig funnits fler applikationer än i dag och kraven från verksamheterna är att man ska kunna vara mobil och flexibel – något som inom sjukvården innebär att man själv rör sig runt på sjukhuset medan enheterna finns kvar på samma plats. Med lösningen kan du återuppta din session där du lämnade senast på en annan fysisk plats och du slipper sitta och vänta på inloggningen. Precis som när man fortsätter att titta på en film på Netflix. 

”Gett stora tidsvinster”

Efter att lösningen infördes på sjukhuset Capio S:t Göran i Stockholm har chefer och personal märkt av enorma besparingar i tid som de nu kan lägga på patienterna. 

– På en akutmottagning är varje sekund dyrbar. Personalen tar hand om stora patientflöden och är väldigt beroende av att vara mobila och samtidigt komma åt sina digitala system. När vi byggde en ny akutmottagning så passade vi även på att införa helt nya IT-arbetssätt med hjälp av ny teknik från bland annat Citrix, säger Rene Lambin, Enhetschef på Capio S:t Göran. 

– Numera kan personalen snabbt och säkert byta arbetsplats och samtidigt ta med sig sin inloggade session i journal- och röntgensystem. Vi minskade tiden för in- och utloggning från tidigare två minuter till under sju sekunder. Över tid har detta gett stora tidsvinster tillbaka till verksamheten, avslutar Rene. 

17-19 maj finns Citrix på plats på Vitalis, Skandinaviens ledande eHälsomöte. Där visar de denna lösning. Besök gärna Citrix på plats i monter B09:11. Anmäl dig via denna länk, och delta utan kostnad (värde 495kr) 

Vill du redan nu boka en demo under Vitalis, kontakta malou.ekblom@citrix.com.

Mer från Citrix

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citrix och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?