1515

Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kosta

Vill du komma till Arlanda på tre minuter eller till Helsingfors på under en halvtimme? Nu har Hyperloop One ett kostnadsförslag för att göra det möjligt.

Alan James, global utvecklingschef på Hyperloop One.
Alan James, global utvecklingschef på Hyperloop One.Foto:Pasi Murto. Grafik: Anna Byström

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om Elon Musks transportmedel som kan åka i över 1 000 kilometer i timmen. I vad som kan vara världens första idéstudie av vad en sådan lösning skulle kosta står Stockholm och Helsingfors i fokus.

Hyperloop är en transportlösning som bäst liknas vid rörpost. Istället för att färdas på spår bygger hyperloopen på en idé om kapslar som rör sig i ett rör upphöjt ovanför marken, eller i en tunnel om det måste korsa stora vatten.

Hyperloop One har tillsammans med bland andra ingenjörer på Ramböll, det åländska bolaget FS Links, Setterwalls advokatbyrå och konsultföretaget KPMG tagit fram en kostnadskalkyl för en hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors med möjligheten att stiga av på Arlanda, i Uppsala, Mariehamn eller Åbo.

Man skulle kunna åka in till Stockholm för att äta lunch eller gå på operan.

Att färdas i en kapsel i ett lufttömt rör till exempelvis Arlanda skulle ta lika lång tid som det tar att koka ett ägg. Hyperloopen skulle få Arlanda Express att se ut som snigeltåg men precis som det sistnämnda skulle det kosta en hel del att bygga.

Enligt hyperloop-bolagets uträkningar skulle utbyggnaden av transportmedlet på sträckan över svenskt fastland kosta drygt 42 miljarder kronor. För hela projektet mellan Stockholm och Helsingfors hamnar notan på närmare 180 miljarder kronor.

I jämförelse beräknas höghastighetståget mellan Stockholm, Malmö och Göteborg kosta 230 miljarder, enligt Transportstyrelsen.

Foto:
Hyperloop One kostnadskalkyl för en hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors. Grafik: Hyperloop One.

Hyperloop Ones globala utvecklingschef uppger att intresset från finskt håll har varit större än i Sverige. Bolaget har påbörjat diskussioner med den finska transportstyrelsen och andra finska aktörer. Men störst har intresset varit från Åland, där samarbetspartnern FS Links absolut vill se denna transportlösning.

”Det skulle inte bara göra det möjligt att pendla från Åland till Stockholm. Man skulle kunna åka in för att äta lunch eller gå på operan”, säger Mårten Fröjdö, en av initiativtagarna till FS Links.

Samtidigt som hyperloopen skulle kosta ett hundratals miljarder att bygga tror Hyperloop One att transportlösningen skulle generera många fler ekonomiska fördelar över tid. 

Enligt prognosen kommer banan att ge en inkomst från biljetter på 3,7 miljarder kronor per år för sträckan på det svenska fastlandet, utöver andra ekonomiska fördelar som kortare transporttid ger. Bland annat tror man att kortare pendeltid skulle göra folk mer effektiva på jobbet och dessutom skulle de få mer fritid.

Vi kan erbjuda ett bättre alternativ till den rådande bostadsbristen.

Det är inte svårt att hitta kritiska röster mot hyperloopen. Kritiken härstammar i att ingen ännu har kunnat visa att transportmedlet faktiskt fungerar, varken tekniskt eller säkerhetsmässigt. Andra är kritiska för att det kan bli ett färdmedel för enbart de välbärgade. Det här är något som Alan James, Hyperloop Ones globala utvecklingschef har tagit ställning till i studien.

”Vi vill vara ett transportmedel för alla så vi har baserat intäkterna från resorna genom att sätta ett pris liknande det som svenskar betalar i dag för andra färdmedel. Den genomsnittliga reskostnaden i Sverige är satt till 168 kronor för en enkel, men självklart kommer det att bli billigare för de som dagspendlar”, säger Alan James.

Foto: Pasi Murto
Alan James besöker Almedalen för att sälja in en hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors. Foto: Pasi Murto.

Inkomsterna är beräknade på att antalet enkelresor per år når 21,9 miljoner kronor, vilket är betydligt fler än vad som sker på de tänkta sträckorna i dag. Anledningen är att bolaget ser hyperloopen som en del av lösningen på Stockholms bostadsbrist.

”Man skulle kunna bygga nya bostadsområden i de norra regionerna, där folk kan vara nära naturen och bo med väldigt hög standard. Men vi kan ta dem in till Stockholm på sex minuter. Då sprider man ut staden på ett mycket mer hållbart sätt och löser bostadsbristen”, säger Alan James.

Läs även: Stockholms techbolag i gemensamt upprop: Lös bostadskrisen!

Idéstudien är som det låter bara en idéstudie och att Hyperloop One inte har kunnat visa upp ett fungerande exempel av hyperloopen oroar inte Alan James som litar på att den första färdiga hyperloopen kommer vara klar för testning i början av nästa år.

Genom att offentliggöra sin idéstudie i Almedalen hoppas han att svenska myndigheter ska börja intressera sig för projektet.

”Vi hoppas att vi kommer få se ett ökat intresse från den svenska regeringen och speciellt i Stockholmsregionen där vi kan erbjuda ett bättre alternativ till den rådande bostadsbristen.”


Mer om hyperloop:

Foto:
Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Foto:
Digitalpodden: "Kommer Sverige få en hyperloop?"

Foto: Får Slovakien EU:s första hyperloop?


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?