1515

Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Coronaviruset totaldominerar i svensk talmedia och omnämns nu 35 gånger oftare än exempelvis Greta Thunberg. Det visar unik data som Di Digital har tagit del av.

Kollage: En digital illustration av viruset covid-19, och Tor Rauden Källstigen som är vd för talanalysbolaget All Ears.
Kollage: En digital illustration av viruset covid-19, och Tor Rauden Källstigen som är vd för talanalysbolaget All Ears.Foto:Jesper Frisk/Kollage

Coronavirusets framfart över världen präglar nu nyhetsflödet och driver börskurserna nedåt. 

Sedan årsskiftet har viruset nämnts 33 117 gånger i svensk talmedia. Det visar en analys som mediebevakarna All Ears för Di Digitals räkning har gjort över svenskspråkiga Youtube-kanaler, poddar, radio och tv-sändningar.

”Det är långt mer än andra omtalade samtidsfenomen. Antalet omnämnanden av coronaviruset de senaste fyra veckorna liknar inget vi sett i All Ears historia”, säger Tor Rauden Källstigen som är vd på bolaget som genom sin mjukvara har analyserat talmedia sedan 2016.

Hittills i år har viruset nämnts drygt 35 gånger mer än klimataktivisten Greta Thunberg, 15 gånger mer än statsminister Stefan Löfven och fem gånger mer än USA:s president Donald Trump.

”Inte ens de breda begreppen 'klimat' och 'miljö' med 29 122 omnämnanden tillsammans slår coronaviruset i omfattning”, säger Tor Rauden Källstigen.

Han konstaterar att en tidig kulmen i intresset nåddes i slutet av januari för att sedan klinga av mot mitten av februari. Sedan tog det fart igen.

”Allt eftersom viruset började spridas även utanför Kina mot slutet av samma månad, så ökade också intresset för sjukdomen i svenska talmedier”, säger han.

Bara de senaste 30 dagarna – räknat från 12 mars – har antalet omnämnanden nästan trefaldigats till 24 036 stycken.

Även i mediebevakaren Retrievers arkiv över svensk tryckt press är antalet träffar för viruset betydligt högre än för exempelvis Donald Trump och Stefan Löfven. Sedan årsskiftet har sjukdomen omskrivits 25 252 gånger.

All Ears som i fjol tog in 5 miljoner kronor i en finansieringsrunda har bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Toyota och Max i kundlistan.

”Vi ser nu ett ökat intresse från företag som behöver få reda på vad som sägs om deras åtgärder för att stävja viruset”, säger Tor Rauden Källstigen.

Läs även: Riskkapitalnestorn: Oron nu liknar Lehman-kraschen 2008

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?