1515

Så mycket pengar finns att hämta i e-sporten

E-sportens tillväxt har bara börjat. Inom de närmsta fyra åren kommer marknaden ta fart ordentligt och omsätta tiotals miljarder, enligt en ny undersökning från konsultbolaget PwC.

Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.
Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.

14,2 miljarder kronor. Så mycket kommer den globala e-sporten att omsätta om fyra år, enligt rådgivningsföretaget PwC:s nya rapport Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.

Undersökningen, som baseras på 19 års data från 53 länder, siar om att e-sporten kommer växa med över 150 procent fram till år 2022. Det är en årlig global tillväxt på drygt 20 procent.

Den största anledningen till e-sportens starka tillväxt är att spelbranschen, som levererar spelen som det tävlas i, går som tåget, enligt Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.

”Det är nu det händer, nu kan det smälla till inom e-sport. Tv-spelsmarknaden fortsätter att växa starkt och när man lägger till det sociala i att spela i lag och över kontinenter så har man ett koncept som intresserar väldigt många”, säger han.

Även om spelbranschen går starkt kan en flopp sänka en mindre spelutvecklare. Men e-sporten är inte lika känslig. Därför är det också en relativt säker investering, menar Christian Käfling.

Läs mer: Activision Blizzard söker svenskt e-sportlag: "Skandinavien är en viktig marknad" 

”E-sport som fenomen kommer överleva enskilda spelfloppar, man kan ju bara byta spel men köra vidare med sporten”, säger han.

Pengarna i e-sport kommer framför allt från sponsring, mediarättigheter, reklam och biljetter. Enligt PwC:s undersökning omsatte e-sporten 5,5 miljarder 2017 och är en ökning med nästan 44 % från 2016. Anledningen till ökningen är till mångt och mycket att snabbt internet nu tagit sig till fler länder med stor befolkning, säger Christian Käfling på PwC.

”Internet växer och snart finns det bra hastighet överallt. Det är en viktig förutsättning att allt fler får snabba hastigheter och därmed kan ta del av e-sporten, som ju väcker stort engagemang. Dessutom finns fler och fler föregångare som visar publiken och spelare att man kan leva på e-sport”, säger han.

Enligt rapportens författare är en annan anledning till att e-sporten kommer explodera att den lyckas fånga unga människor som kan komma att bli konsumenter under en längre tid. När traditionella sporter tampas med att konsumenterna och tittarna blir äldre, ser e-sportens tillväxt mycket bra ut.

Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige” 

Men det gör också att klubbar inom traditionell sport börjat snegla mot e-sporten för att ta del av intresset. 

”Vanlig sport närmar sig e-sporten och många stora klubbar skaffar e-sport-lag och ordnar e-sportmatcher. Man bygger intresse långsiktigt för den vanliga sporten om man går in i e-sport och når ännu fler”, säger Christian Käfling.

Sverige ligger enligt PwC bra till när det kommer till möjligheterna att få en del av e-sportpengarna framöver. Bara branschen fortsätter leverera spelen så kommer e-sporten också att utvecklas bra, menar Christian Käfling.

”Dels har vi ett antal riktigt duktiga lag och spelare som är världsstjärnor. Dessutom har vi många duktiga spelutvecklare. Det kan få en snöbollseffekt, men vi måste framför allt fortsätta leverera kvalitet”, säger han.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?