1515

Så mycket omsätter VR

Världsmarknaden för virtuell verklighet, VR, spås omsätta drygt 40 miljarder kronor bara i år. Tekniken väntas skaka om allt från spel- och utbildningssektorn till fastighets- och fordonsbranschen, enligt experterna.

Famlar efter ny miljardmarknad. En kvinna testar ett par VR-glasögon som använder en smartphone som både skärm och dator.
Famlar efter ny miljardmarknad. En kvinna testar ett par VR-glasögon som använder en smartphone som både skärm och dator.Foto:Markus Schreiber/AP

Virtual reality, VR, har sedan 90-talet gått från flummig ”futuregrej” till kommersiell verklighet.

Enligt undersökningsbolaget Superdata kommer branschen dra in drygt 40 miljarder kronor redan i år. Vidare spår investmentbanken Goldman Sachs att spel och applikationer för VR, och dess kusin AR, omsätter närmare 290 miljarder kronor 2025.

Jag tror VR får ett stort genomslag i hälsosektorn.

AR står för augmented reality, eller ”förstärkt verklighet” och går ut på att virtuella miljöer, eller hologram, blandas med det vanliga synfältet. Exempel på detta är Google Glass eller Microsofts splitternya Hololens.

En smak av framtidens AR. Microsofts bild av livet med en Hololens på huvudet.

Det närmaste året knyts dock hoppet till VR, eller närmare bestämt en uppsjö av billiga, mobilanpassade ”VR-glasögon”. Google var tidigt ute med sin budgetversion ”Cardboard” och i november lanserade Samsung sin ”Gear VR”-serie som kostar en dryg tusenlapp. Produkterna är billiga då de i princip är enkla cyklop, med inbyggda linser, som man stoppar in mobilen i. Det är därmed i grunden en smartphone som utgör både skärm och datorkraft i dessa VR-glasögon.

Den som vill ha något mer avancerat får vända sig till Oculus Rift, bolaget som Facebook köpte för 16 miljarder kronor 2014. För drygt 6.000 kronor kan man, sedan några veckor, köpa ett VR-paket med egna skärmar och datorkraft, samt sensorer och olika typer av handkontroller.

Läs mer: Facebook öppnar försäljningen av VR-headset

Massmarknaden är nära. Analysfirman Jupiter Research spår att tre miljoner VR-enheter säljs bara i år.

”VR-tekniken som utgår ifrån smarta mobiler blir viktigast nu i början. De stora genombrottet kommer nog i samband med ett nytt succéartat spel. I bästa fall kan VR-glasögon bli årets julklapp”, säger Robin Teigland, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.
Robin Teigland, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

Hon har forskat i 3D, VR och AR i flera år och är medförfattare till analogin ”The Immersive Internet” från 2013. Första steget för VR är spel, tror hon. Men redan inom några år spår Robin Teigland att VR kommer att skaka om en rad branscher.

”Jag tror VR och AR kan få ett stort genomslag i hälsosektorn. Man kan utveckla bra applikationer för både terapi och träning. Och kirurger kommer att genomföra virtuella operationer för att lära sig. Även företagens internutbildningar kommer att ske i virtuella 3d-miljöer. Mekaniker, ingenjörer och industridesigners kommer att lära sig bygga och reparera saker i VR”, säger hon.

Redan nu har svenska spelbolag som Starbreeze och Resolution Games utmärkt sig inom området. Inom fastighetsområdet har svenskgrundade Diakrit vuxit till ett bolag med 450 medarbetare i hela världen genom att hjälpa företag skapa 3d-visualiseringar av fastigheter.

Läs mer: Göran Persson säljer vr-bolaget Diakrit till Rupert Murdoch

Även SEB har byggt en app som erbjuder enkla virtuella lägenhetsvisningar i samarbete med mäklarforman Husmanhagberg. (I grunden bygger tekniken på att lägenhetsfotografen tar en bild med en 360 grader-kamera i varje rum.) Hittills har man lockat cirka 20.000 besökare till sina sex virtuella visningar.

Läs även: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

”Förhoppningsvis ska vi införa detta i alla lägenhetsannonser. Det underlättar för att få rätt kund på rätt visning”, säger Joel Lundgren, webbredaktör SEB digital banking.


Fyra nyanser av VR:

Google Cardboard

Ett VR-cyklop av kartong och plastlinser som fungerar med en smartphone.
Pris: 200 kronor i en nätbutik.

Samsungs Gear VR 2
VR-glasögon som utvecklats av Samsung i samarbete med Facebooks dotterbolag Oculus. Kompatibelt med de senaste Samsungtelefonerna. Används för 3D-spel, samt för att kolla på videos i 360-gradig sfärisk upplevelse.
Pris: Ca 1 300 kronor

Uppifrån och ner: Google Cardboard, Samsungs Gear VR 2, Microsofts Hololens och Oculus VR-paket (stora bilden).

Oculus Rift
Facebooks dotterbolag Oculus Rift säljer ett VR-headset vars ”glasögon” är utrustade med varsin skärm och kopplad till en kraftfull dator. Paketet består av ett VR-headset, en sensor, en särskild handkontroll samt en mer traditionell spelkontroll.
Pris: Ca 6 400 kronor.

Microsofts Hololens
Microsoft han nyligen lanserat ett utvecklingskit till sin ”mixed reality”-glasögon som blandar hologram med världen runt omkring. När konsumentversionen av dessa AR-glasögon kommer ut är ännu okänt.
Pris för utvecklingskit: Ca 25 000 kronor.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?