1515
Annons

Så mycket lägger Spotify på lobbying i USA

Spotify fortsätter att spendera miljonbelopp på lobbying i USA, enligt färska uppgifter.

Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.
Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.Foto:Joey Abrait

Mot slutet av juni höll den haussade amerikanska senatorn Elizabeth Warren ett brandtal mot det hon ansåg var monopolbildning av Apple, Amazon och Google.

Internetjättarna, som själva ställer branscher på ända, släpper inte fram uppstickare på sina egna marknader, menade den demokratiska politikern.

Samtidigt kablade en av åhörarna, Spotifys chefslobbyist i Washington, ut Elizabeth Warrens budskap på Twitter.

Senatorns kritik kan ses som ett resultat av Spotifys lobbyinsatser i USA. Under årets andra kvartal spenderade Spotify 2 miljoner kronor på att försöka påverka amerikanska politiker, enligt färska uppgifter från den amerikanska kongressen.

På ett drygt år har Spotify betalat omkring 10 miljoner kronor för lobbytjänster i USA. I Bryssel spenderade bolaget i fjol ytterligare 5 miljoner kronor med syfte att påverka beslutsfattare på EU-nivå, enligt en uppskattning från EU:s lobbyregister.

Spotify rekryterade i början av året Tom Manatos, en erfaren lobbyist i USA som har specialiserat sig på tech- och internetbranschen.

Frågorna Spotify prioriterar rör ”licensering, upphovsrätt, immaterialrätt och besläktade frågor inom musik- och teknikindustrin”, anger bolaget i sin rapportering till senaten. Det rör även frågor om konkurrens.

Läs mer: Apple föreslår nya regler – slår mot Spotify

Apple föreslog nyligen regeländringar för royaltyutbetalningar som skulle kunna höja Spotify och andra, konkurrerande musiktjänsters licensbetalningar till artister och skivbolag avsevärt.

Tidigare har Spotify beklagat sig över att Apple har förbjudit musiktjänsten att uppmana sina kunder att spara pengar genom att skaffa tjänsten utanför Apples appbutik. Detta enligt Spotifys kommunikationschef Jonathan Prince.

”Apple har länge använt sin kontroll över (sitt operativsystem) Ios för att hämma konkurrensen inom musik, vilket har höjt priserna hos Apples konkurrenter, och olämpligen förbjudit oss att berätta för våra kunder om lägre priser”, sade han i slutet av juni till sajten Recode.

Spotify lägger mindre på lobbying i USA än vad Apple gör. Apple spenderade i fjol 38 Mkr på området. Men den siffran gäller samtliga Apples verksamhetsområden, där Spotify-utmanaren Apple Music utgör endast en liten del.

I förhållande till omsättning avsätter Spotify omkring 20 gånger mer än Apple till lobbying.


Mer om Spotify:

Foto: Joey Abrait

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Foto:

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera