1515
Annons

Så mycket lägger Spotify på lobbying i USA

Spotify fortsätter att spendera miljonbelopp på lobbying i USA, enligt färska uppgifter.

Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.
Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensveckan Symposium i juni.Foto:Joey Abrait

Mot slutet av juni höll den haussade amerikanska senatorn Elizabeth Warren ett brandtal mot det hon ansåg var monopolbildning av Apple, Amazon och Google.

Internetjättarna, som själva ställer branscher på ända, släpper inte fram uppstickare på sina egna marknader, menade den demokratiska politikern.

Samtidigt kablade en av åhörarna, Spotifys chefslobbyist i Washington, ut Elizabeth Warrens budskap på Twitter.

Senatorns kritik kan ses som ett resultat av Spotifys lobbyinsatser i USA. Under årets andra kvartal spenderade Spotify 2 miljoner kronor på att försöka påverka amerikanska politiker, enligt färska uppgifter från den amerikanska kongressen.

På ett drygt år har Spotify betalat omkring 10 miljoner kronor för lobbytjänster i USA. I Bryssel spenderade bolaget i fjol ytterligare 5 miljoner kronor med syfte att påverka beslutsfattare på EU-nivå, enligt en uppskattning från EU:s lobbyregister.

Spotify rekryterade i början av året Tom Manatos, en erfaren lobbyist i USA som har specialiserat sig på tech- och internetbranschen.

Frågorna Spotify prioriterar rör ”licensering, upphovsrätt, immaterialrätt och besläktade frågor inom musik- och teknikindustrin”, anger bolaget i sin rapportering till senaten. Det rör även frågor om konkurrens.

Läs mer: Apple föreslår nya regler – slår mot Spotify

Apple föreslog nyligen regeländringar för royaltyutbetalningar som skulle kunna höja Spotify och andra, konkurrerande musiktjänsters licensbetalningar till artister och skivbolag avsevärt.

Tidigare har Spotify beklagat sig över att Apple har förbjudit musiktjänsten att uppmana sina kunder att spara pengar genom att skaffa tjänsten utanför Apples appbutik. Detta enligt Spotifys kommunikationschef Jonathan Prince.

”Apple har länge använt sin kontroll över (sitt operativsystem) Ios för att hämma konkurrensen inom musik, vilket har höjt priserna hos Apples konkurrenter, och olämpligen förbjudit oss att berätta för våra kunder om lägre priser”, sade han i slutet av juni till sajten Recode.

Spotify lägger mindre på lobbying i USA än vad Apple gör. Apple spenderade i fjol 38 Mkr på området. Men den siffran gäller samtliga Apples verksamhetsområden, där Spotify-utmanaren Apple Music utgör endast en liten del.

I förhållande till omsättning avsätter Spotify omkring 20 gånger mer än Apple till lobbying.


Mer om Spotify:

Foto: Joey Abrait

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Foto:

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?