1515

Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se

För drygt ett år sedan såldes domänen amazon.se. Den kvinnliga företagare som ägt domänen sedan 1997 sålde den till techjätten Amazon för drygt 6 miljoner kronor.

Amazon.se bytte ägare för ett år sedan när e-handelsjätten äntligen fick köpa den av den Östermalmsbaserade grafiska formgivaren.
Amazon.se bytte ägare för ett år sedan när e-handelsjätten äntligen fick köpa den av den Östermalmsbaserade grafiska formgivaren.

Samma år som e-handelsjätten Amazon noterades på Nasdaq 1997, köpte ett litet bolag på Östermalm i Stockholm domänen amazon.se. Bolaget, vars ägare är en 60-årig kvinna, ägnar sig åt grafisk formgivning och startade sitt bolag redan 1988. Med andra ord innan techjätten i väst hade grundats.

Sajten Internetworld beskrev 2014 turerna bakom domännamnet och uppgav då att e-handelsjätten Amazon flera gånger försökt köpa loss Amazon.se, men att ägaren tackat nej till buden. I april i fjol gick hon till slut med på en köpesumma, som fram till i dag har varit okänd. 

Nu framgår det enligt E-handel.se:s uträkningar att Amazon betalade över 6 miljoner kronor för domänen.

Läs även: Amazon tar över Amazon.se – från ett Östermalmsbolag 

Sajten som har tagit del av formgivarens årsredovisning såg en ökning i resultatet från 41 000 kronor under 2015 till 5,9 Mkr för 2016. Man hittade även en post kallad "övrig rörelseintäkt” på 6,5 Mkr. Den övriga intäkten kan självklart komma från något annat men sannolikheten är stor att den kommer från försäljningen av domänen. 

Flera e-handelsexperter har spått att e-handelsjätten kommer att lansera i Sverige i år. Men att det skulle ske innan sommaren ser rätt osannolikt ut nu. 

Oavsett är det värt att notera att Amazon inte alltid använder det specifika landets domän när de vänder sig till kunder i samma land. I exempelvis Turkiet används Amazon.de, alltså bolagets tyska domän. 

Så om adressen Amazon.se faktiskt kommer att användas för e-handel i Sverige är fortfarande osäkert.

Lysssna på Digitalpodden: Experterna: ”Amazon till Sverige i år”


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?