Annons

Så mycket distansarbete tillåter svenska chefer: ”Stärker lojalitet”

Chefer och medarbetare vill kunna fortsätta välja mellan att jobba hemifrån och på kontoret när restriktionerna släpper. Nu visar rapporter att medarbetarlojaliteten ökat under de 19 månaderna av distansarbete. 

”Man har tillitsfullt tillåtit hemarbete och inte försökt kontrollera medarbetarnas tidsanvändning vid hemarbetet. Det tror jag ökar lojaliteten”, säger Stefan Tengblad, professor i human resource- management vid Göteborgs Universitet. 

Svenska chefer vill fortsätta med hybridarbete efter pandemin, enligt Anki Udd.
Svenska chefer vill fortsätta med hybridarbete efter pandemin, enligt Anki Udd.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur företag och organisationer förbereder sig för ett hybridliv, där arbete på distans och på kontoret varieras. Enligt en rapport från industriländernas ekonomiska samarbetsorganisation OECD har det ökade distansarbetet medfört ökad effektivisering och känsla av välbefinnande.

Läs mer: Företagen siktar på effektivt hybridliv: ”Blir konkurrensfördel” 

I våras genomförde Novus på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna, en undersökning om hur svenska chefer ställer sig till fortsatt hemarbete efter pandemin. Resultatet visade att 48 procent av cheferna tror att deras medarbetare kommer tillåtas arbeta hemifrån 1–2 dagar i veckan. 17 procent uppgav att de kan tillåta hemarbete 3–4 dagar i veckan. 

”66 procent av de som föredrog att arbeta hemifrån, svarade att det berodde på den minskade restiden”, säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna.

Det är främst chefer inom tillverkningsindustrin och yngre chefer som vill arbeta en dag eller mindre på distans.

”Det kan till exempel bero på att de inte har lika lång erfarenhet av att leda. Då känns det tryggare att ha alla samlade på kontoret.”, säger Anki Udd. 

Frågan är då hur medarbetarna själva ser på den hybrida lösningen. I en riksrepresentativ enkätundersökning från januari 2021 frågade analysföretaget Netigate 2.055 stycken slumpmässigt utvalda medarbetare hur de upplevt arbete på distans. Resultatet visar att svenska anställda ser stora fördelar med hemarbete. 

51 procent menade att arbetet hemifrån blivit bättre med tiden. 73 procent ville växla mellan hemarbete och ordinarie arbetsplats när smittspridningen upphört. 

I våras gjorde Netigate en undersökning om hur anställdas lojalitet utvecklats gentemot arbetsplatsen sedan 2019. Av de företag som mätt medarbetarlojalitet under åren 2019 och 2020 , kunde 70 procent se en ökning av sitt ENPS (Employee Net Promoter Score), skriver Netigate i rapporten. Metoden ENPS mäter hur villiga medarbetare är att rekommendera sin arbetsplats till andra. Med andra ord har de anställdas lojalitet och förtroende för sina chefer ökat under pandemin. 

Stefan Tengblad, säger att det kan bero på den friheten svenska chefer ger sina medarbetare. 

”Sverige skiljer sig från andra länder när det gäller övervakningen av sina anställdas arbete. Man har tillitsfullt tillåtit hemarbete och inte försökt kontrollera medarbetarnas tidsanvändning vid hemarbetet. Det tror jag ökar lojaliteten.” säger Stefan Tengblad. 

Men trots att medarbetarhälsan ökat, finns det uppgifter om att den psykiska ohälsan aldrig varit så hög som under pandemin. I September 2020, fyra månader innan Nesigates undersökning, rapporterade företagshälsobolaget Previa om en kraftig ökning av fysisk- och psykisk ohälsa efter långvarigt hemarbete. 

Maria Steneskog Nyman, beteendevetenskaplig rådgivare och chef för Previas Sjuk och Frisk-tjänst, säger att det bland annat handlar om var vi befann oss i pandemin rent tidsmässigt när undersökningarna gjordes. 

”När vi tittade på våra siffror för något år sedan såg vi att psykisk ohälsa ökat. Men då befann vi oss också i början av omställningen. Efter nya undersökningar har resultaten sett annorlunda ut. De som själva får välja arbetsplats trivs jättebra med det.”

Sophie Hedestad har varit med och utformat Netigates undersökning.
Sophie Hedestad har varit med och utformat Netigates undersökning.

Netigates marknadschef, Sophie Hedestad, tror att hybridlösningen kommer bli ett självklart arbetssätt för många företag i framtiden. Di rapporterar återkommande om företagens utmaning kring rekrytering. 78 procent av alla arbetsgivare tycker att det är svårt att hitta rätt kompetens, enligt en undersökning som besvarats av cirka 4.400 företag.

Läs mer: Kompetensbrist främsta hotet mot bolagens tillväxt

Sophie Hedestad menar att människor kommer säga upp sig från företagen som inte är beredda att arbeta flexibelt. 

”I början av sommaren sa Volvo Cars att de ville ha tillbaka alla på kontoret. Företag som väljer att ta tillbaka sina anställda 100 procent på kontoret kommer förlora talanger och kompetens på grund av det.” 

Hon säger också att Sverige ur ett digitaliseringsperspektiv, gynnats av pandemin.

”Innan pandemin talade arbetsplatserna ofta om en hybrid framtid. Men det hände ju aldrig. Plötsligt digitaliserades Sverige på en vecka och nu har det ändrat ledarskapet i grunden.” 

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera