1515

Så mycket distansarbete tillåter svenska chefer: ”Stärker lojalitet”

Chefer och medarbetare vill kunna fortsätta välja mellan att jobba hemifrån och på kontoret när restriktionerna släpper. Nu visar rapporter att medarbetarlojaliteten ökat under de 19 månaderna av distansarbete. 

”Man har tillitsfullt tillåtit hemarbete och inte försökt kontrollera medarbetarnas tidsanvändning vid hemarbetet. Det tror jag ökar lojaliteten”, säger Stefan Tengblad, professor i human resource- management vid Göteborgs Universitet. 

Svenska chefer vill fortsätta med hybridarbete efter pandemin, enligt Anki Udd.
Svenska chefer vill fortsätta med hybridarbete efter pandemin, enligt Anki Udd.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur företag och organisationer förbereder sig för ett hybridliv, där arbete på distans och på kontoret varieras. Enligt en rapport från industriländernas ekonomiska samarbetsorganisation OECD har det ökade distansarbetet medfört ökad effektivisering och känsla av välbefinnande.

Läs mer: Företagen siktar på effektivt hybridliv: ”Blir konkurrensfördel” 

I våras genomförde Novus på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna, en undersökning om hur svenska chefer ställer sig till fortsatt hemarbete efter pandemin. Resultatet visade att 48 procent av cheferna tror att deras medarbetare kommer tillåtas arbeta hemifrån 1–2 dagar i veckan. 17 procent uppgav att de kan tillåta hemarbete 3–4 dagar i veckan. 

”66 procent av de som föredrog att arbeta hemifrån, svarade att det berodde på den minskade restiden”, säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna.

Det är främst chefer inom tillverkningsindustrin och yngre chefer som vill arbeta en dag eller mindre på distans.

”Det kan till exempel bero på att de inte har lika lång erfarenhet av att leda. Då känns det tryggare att ha alla samlade på kontoret.”, säger Anki Udd. 

Frågan är då hur medarbetarna själva ser på den hybrida lösningen. I en riksrepresentativ enkätundersökning från januari 2021 frågade analysföretaget Netigate 2.055 stycken slumpmässigt utvalda medarbetare hur de upplevt arbete på distans. Resultatet visar att svenska anställda ser stora fördelar med hemarbete. 

51 procent menade att arbetet hemifrån blivit bättre med tiden. 73 procent ville växla mellan hemarbete och ordinarie arbetsplats när smittspridningen upphört. 

I våras gjorde Netigate en undersökning om hur anställdas lojalitet utvecklats gentemot arbetsplatsen sedan 2019. Av de företag som mätt medarbetarlojalitet under åren 2019 och 2020 , kunde 70 procent se en ökning av sitt ENPS (Employee Net Promoter Score), skriver Netigate i rapporten. Metoden ENPS mäter hur villiga medarbetare är att rekommendera sin arbetsplats till andra. Med andra ord har de anställdas lojalitet och förtroende för sina chefer ökat under pandemin. 

Stefan Tengblad, säger att det kan bero på den friheten svenska chefer ger sina medarbetare. 

”Sverige skiljer sig från andra länder när det gäller övervakningen av sina anställdas arbete. Man har tillitsfullt tillåtit hemarbete och inte försökt kontrollera medarbetarnas tidsanvändning vid hemarbetet. Det tror jag ökar lojaliteten.” säger Stefan Tengblad. 

Men trots att medarbetarhälsan ökat, finns det uppgifter om att den psykiska ohälsan aldrig varit så hög som under pandemin. I September 2020, fyra månader innan Nesigates undersökning, rapporterade företagshälsobolaget Previa om en kraftig ökning av fysisk- och psykisk ohälsa efter långvarigt hemarbete. 

Maria Steneskog Nyman, beteendevetenskaplig rådgivare och chef för Previas Sjuk och Frisk-tjänst, säger att det bland annat handlar om var vi befann oss i pandemin rent tidsmässigt när undersökningarna gjordes. 

”När vi tittade på våra siffror för något år sedan såg vi att psykisk ohälsa ökat. Men då befann vi oss också i början av omställningen. Efter nya undersökningar har resultaten sett annorlunda ut. De som själva får välja arbetsplats trivs jättebra med det.”

Sophie Hedestad har varit med och utformat Netigates undersökning.
Sophie Hedestad har varit med och utformat Netigates undersökning.

Netigates marknadschef, Sophie Hedestad, tror att hybridlösningen kommer bli ett självklart arbetssätt för många företag i framtiden. Di rapporterar återkommande om företagens utmaning kring rekrytering. 78 procent av alla arbetsgivare tycker att det är svårt att hitta rätt kompetens, enligt en undersökning som besvarats av cirka 4.400 företag.

Läs mer: Kompetensbrist främsta hotet mot bolagens tillväxt

Sophie Hedestad menar att människor kommer säga upp sig från företagen som inte är beredda att arbeta flexibelt. 

”I början av sommaren sa Volvo Cars att de ville ha tillbaka alla på kontoret. Företag som väljer att ta tillbaka sina anställda 100 procent på kontoret kommer förlora talanger och kompetens på grund av det.” 

Hon säger också att Sverige ur ett digitaliseringsperspektiv, gynnats av pandemin.

”Innan pandemin talade arbetsplatserna ofta om en hybrid framtid. Men det hände ju aldrig. Plötsligt digitaliserades Sverige på en vecka och nu har det ändrat ledarskapet i grunden.” 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?