1515

Spotify köpte svenska appbolaget för en halv miljard

Spotifys senaste uppköp blev ett av de dyraste hittills. Den portabla musikstudion Soundtrap – som 2016 omsatte under en miljon – kostade Spotify omkring 500 miljoner kronor, kan Di Digital avslöja.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto:Bloomberg/Joey Abrait

Börsaktuella Spotify gör i princip alltid sina affärer i det tysta. När streamingjätten köpte Stockholmsbolaget Soundtrap (NTL) i november kommunicerade bolagen ingen prislapp.

Nu framkommer det att Soundtraps värdering mer än fördubblades i samband med uppköpet.

Enligt uppgift till Di Digital betalade Spotify omkring 500 miljoner kronor för Soundtrap, som grundades 2013 och omsatte knappt 900 000 kronor under sitt senaste räkenskapsår.

Prislappen gör Soundtrap till ett av Spotifys dyraste förvärv hittills.

Daniel Ek har varit personligt engagerad i uppköpet, enligt en källa med insyn i processen.

Med Soundtraps molnbaserade mjukvara kan musiker spela in och skapa musik på distans. Spotify ser Soundtrap som en möjlighet för streamingtjänsten att stiga i värdekedjan och börja rikta sig direkt mot artister på ett nytt sätt, enligt uppgift till Di Digital.

Läs mer: Spotify bromsar in – kan skjuta på börsdebuten 

Soundtraps verktyg används bland annat i amerikanska skolor och har integrerats i Googles Chromebook-datorer. Startupbolaget värderades till dryg 200 miljoner kronor i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016. Bolaget hade vid förvärvet 35 anställda i Stockholm.

Bland Soundtraps största ägare fanns Industrifonden (NTL), ängelinvesteraren Lars Bergström (NTL) och grundarna Björn Melinder, Fredrik Posse, Per Emanuelsson och Gabriel Sjöberg.

”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, sade vd:n Per Emanuelsson i samband med affären.

På ägarlistan fanns också Truecaller-grundarna Nami Zarringhalam (NTL) och Alan Mamedi (NTL), Spotifys mångåriga finanschef Peter Sterky (NTL) och den tidigare Idol-jurymedlemmen Andreas Carlsson (NTL). Totalt hade Soundtrap tagit in drygt 70 Mkr i riskkapital.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten 

Spotify har köpt tio bolag de senaste två åren. Oftast rör det sig om strategiska förvärv där Spotify kommer över teknik eller personal som anses stärka bolaget på sikt.

”De nästa tio åren tror vi att det kommer att finnas otroligt många fler som kommer att skapa musik. Barriärerna för att skapa har blivit mycket, mycket lägre”, uppgav Daniel Ek i en intervju med TV4 2016.

Förvärvet av Soundtrap är Spotifys hittills tydligaste steg i riktningen som vd:n slog an i intervjun, en av få han har medverkat i på senare år.

För cirka fyra år sedan betalade Spotify knappt 500 Mkr för den amerikanska analystjänsten The Echo Nest. Under 2017 förvärvade Spotify bland annat blockkedje-bolaget Mediachain Labs och ljudtjänsten Sonalytic.

Det enda svenska förvärvet Spotify genomfört förutom Soundtrap är spellistetjänsten Tunigo, som Spotify köpte 2013.

Spotify är på väg till New York-börsen och väntas enligt de senaste uppgifterna listas i mars eller april. Streamingtjänsten är dubbelt så stor som huvudkonkurrenten Apple Music räknat i betalande prenumeranter.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering 

Spotify omsatte i fjol drygt 29 miljarder kronor med en förlust på cirka 5 miljarder kronor. För 2017 väntades omsättningen stiga med drygt 30 procent samtidigt som förlusten också ökar, enligt Di Digitals uppgifter.

Di Digital har sökt Soundtraps vd Per Emanuelsson och Spotify.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?