1515

Så många anslöt sig till Spotifys kamp

Ett 60-tal tech-arbetare anslöt sig till den Spotify-inspirerade protesten för lägre skatter på personaloptioner. Arrangören Tyler Crowley hade hoppats på ett par hundra, men var ändå nöjd med genomslaget utanför riksdagen.

Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.
Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.Foto:Jesper Frisk

”If Spotify leaves, Tidal wins...” och ”Even San Fran has more housing”.

Med budskap som dessa på skyltarna anslöt sig ett 60-tal tech-arbetare till den protest som Stockholms startupscen höll utanför riksdagen under onsdagsförmiddagen. Många var inflyttade specialister från länder som Norge, Sydafrika och USA.

Tyler Crowley arrangerade demonstrationen.

Protestaktionen arrangerades av branschprofilen Tyler Crowley i kölvattnet av Spotifys öppna brev till Stockholms politiker förra månaden. Han är annars främst känd som konferencier för Sthlm Tech Fest, ett återkommande evenemang som samlar branschen och är förknippat med hashtagen #sthlmtech.

Under tisdagen, dagen innan demonstrationen, sa han till Di Digital att han hoppades på ett par hundra demonstranter. Då hade ungefär 1700 personer anmält sitt intresse på Facebook.

Omkring 60 personer dök upp utanför riksdagen i Stockholm.

”Jag är nöjd med uppslutningen. Det är ju en arbetsdag trots allt. Stödet på Facebook har varit enormt och vi har nått ut med vårt budskap”, säger Tyler Crowley när Di Digital möter honom på plats utanför riksdagen.

Ambitionen var att ge “blommor och choklad” till landets politiker. Och många av de demonstrerande hade tulpaner i händerna.

På plats var även ett tiotal journalister och fotografer, samt flera politiker.

”En grupp politiker har bjudit in oss till ett möte efter detta. Jag tror det rör sig om ett tiotal personer”, säger Tyler Crowley.

Protesten riktar sig främst mot Sveriges höga skatter på personaloptioner, ett verktyg som i andra länder används av många unga snabbväxande bolag för att attrahera och behålla eftertraktade medarbetare. Många av de utländska tech-arbetare som Di Digital pratade med under förmiddagen nämnde även om bostadsbristen i Stockholm som ett stort problem.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Båda frågorna har drivits hårt av Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon.


Varför deltar du i protesterna?

Jessie Scheepers, säljchef på Meltwater:
”Som inflyttad från Sydafrika har jag upplevt hur svårt det är att hitta boende i Stockholm. Det är viktigt att kämpa för att behålla alla fantastiska bolag och all fantastisk talang som finns i Stockholms techsektor!”

Marius Örvik, analytiker på Timely:

”Det är viktigt med rimlig skatt på personaloptioner! Jag är från Norge och Norge tar ofta efter Sverige. Så detta är viktigt även för mitt land.”

Carin Bergman, projektledare på Lindström & Göthberg Executive Development:

”Ett bra system för företagsoptioner och tillgång på bostäder är viktiga frågor för Stockholms entreprenörer och startups. Det är viktigt för vår ekonomi att dessa bolag stannar i Sverige.”

Mats Persson, skattepolitisk talesman för Liberalerna:

”Jag är här för att lyssna på kritiken som framförs. Det är viktiga frågor för Sverige. Vi vill ju skapa bättre villkor för landets snabbväxande småbolag.

Stina Liland Nysäther, chef på 500 Startups:

”Jag är här för att stödja Stockholms tech-scen. Jag vill uppmuntra den svenska regeringen att lyssna på folket i branschen. Om stora bolag som Spotify lämnar Sverige är det skadligt för hela ekosystemet.”

Mingelstämning och roliga skyltar. Polisen dirigerade snabbt bort demonstrationen från riksdagens trappa.

Foto: Jesper Frisk


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?