1515

Så många anslöt sig till Spotifys kamp

Ett 60-tal tech-arbetare anslöt sig till den Spotify-inspirerade protesten för lägre skatter på personaloptioner. Arrangören Tyler Crowley hade hoppats på ett par hundra, men var ändå nöjd med genomslaget utanför riksdagen.

Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.
Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.Foto:Jesper Frisk

”If Spotify leaves, Tidal wins...” och ”Even San Fran has more housing”.

Med budskap som dessa på skyltarna anslöt sig ett 60-tal tech-arbetare till den protest som Stockholms startupscen höll utanför riksdagen under onsdagsförmiddagen. Många var inflyttade specialister från länder som Norge, Sydafrika och USA.

Tyler Crowley arrangerade demonstrationen.

Protestaktionen arrangerades av branschprofilen Tyler Crowley i kölvattnet av Spotifys öppna brev till Stockholms politiker förra månaden. Han är annars främst känd som konferencier för Sthlm Tech Fest, ett återkommande evenemang som samlar branschen och är förknippat med hashtagen #sthlmtech.

Under tisdagen, dagen innan demonstrationen, sa han till Di Digital att han hoppades på ett par hundra demonstranter. Då hade ungefär 1700 personer anmält sitt intresse på Facebook.

Omkring 60 personer dök upp utanför riksdagen i Stockholm.

”Jag är nöjd med uppslutningen. Det är ju en arbetsdag trots allt. Stödet på Facebook har varit enormt och vi har nått ut med vårt budskap”, säger Tyler Crowley när Di Digital möter honom på plats utanför riksdagen.

Ambitionen var att ge “blommor och choklad” till landets politiker. Och många av de demonstrerande hade tulpaner i händerna.

På plats var även ett tiotal journalister och fotografer, samt flera politiker.

”En grupp politiker har bjudit in oss till ett möte efter detta. Jag tror det rör sig om ett tiotal personer”, säger Tyler Crowley.

Protesten riktar sig främst mot Sveriges höga skatter på personaloptioner, ett verktyg som i andra länder används av många unga snabbväxande bolag för att attrahera och behålla eftertraktade medarbetare. Många av de utländska tech-arbetare som Di Digital pratade med under förmiddagen nämnde även om bostadsbristen i Stockholm som ett stort problem.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Båda frågorna har drivits hårt av Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon.


Varför deltar du i protesterna?

Jessie Scheepers, säljchef på Meltwater:
”Som inflyttad från Sydafrika har jag upplevt hur svårt det är att hitta boende i Stockholm. Det är viktigt att kämpa för att behålla alla fantastiska bolag och all fantastisk talang som finns i Stockholms techsektor!”

Marius Örvik, analytiker på Timely:

”Det är viktigt med rimlig skatt på personaloptioner! Jag är från Norge och Norge tar ofta efter Sverige. Så detta är viktigt även för mitt land.”

Carin Bergman, projektledare på Lindström & Göthberg Executive Development:

”Ett bra system för företagsoptioner och tillgång på bostäder är viktiga frågor för Stockholms entreprenörer och startups. Det är viktigt för vår ekonomi att dessa bolag stannar i Sverige.”

Mats Persson, skattepolitisk talesman för Liberalerna:

”Jag är här för att lyssna på kritiken som framförs. Det är viktiga frågor för Sverige. Vi vill ju skapa bättre villkor för landets snabbväxande småbolag.

Stina Liland Nysäther, chef på 500 Startups:

”Jag är här för att stödja Stockholms tech-scen. Jag vill uppmuntra den svenska regeringen att lyssna på folket i branschen. Om stora bolag som Spotify lämnar Sverige är det skadligt för hela ekosystemet.”

Mingelstämning och roliga skyltar. Polisen dirigerade snabbt bort demonstrationen från riksdagens trappa.

Foto: Jesper Frisk


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?