1515

Så lyckas du med könsfördelningen på tech-konferensen

Sommaren går mot sitt slut och hösten är på väg in med en uppsjö av nordiska tech-konferenser. Martin Thörnkvist på The Conference och Webbdagarnas Paulina Modlitba Söderlund ger sina bästa tips på hur man som arrangör jobbar med jämställdheten.

Foto:Jesper Berg/Anna Gerdén

Att lyckas med att boka både män och kvinnor för att tala på en konferens är ingen raketforskning – kan tyckas. Dock är det många som misslyckas. Ett exempel är evenemanget Sthlm Tech Fest som ägde rum för knappt ett år sedan och som beskrevs som en kavalkad av ”vita män i genomsnittsåldern 30 år”.

På Brilliant Minds var  endast 15 av de 48 affischnamnen kvinnor

Evenemanget fick hård kritik, men situationen är långt ifrån unik. På sommarens hetaste teknikkonferens Brilliant Minds var exempelvis endast 15 av de 48 affischnamnen kvinnor.

Men det går faktiskt att lyckas med det omöjliga.  När Malmöbaserade The Conference går av stapeln nästa vecka är mer än hälften av talarna kvinnor, och under årets senaste fyra Webbdagar har andelen legat mellan 45 och 58 procent.

Di Digital har bett Martin Thörnkvist, som står bakom The Conference, och Paulina Modlitba Söderlund, programredaktör för Webbdagarna, att berätta om hur de jobbar för att få till en mix av talare på scen.

Sedan starten 2011 har andelen kvinnliga talare på The Conference ökat från 39 till 51 procent, och andelen kvinnliga besökare har ökat i samma takt.

Jag ser ett samband mellan andelen kvinnliga talare och deltagare

”Jag ser ett samband mellan andelen kvinnliga talare och deltagare. För oss handlar vårt arbete därför inte bara om att lyfta kvinnor i branschen, utan även om ett rent affärsmässigt beslut”, säger Martin Thörnkvist.

Både han och Paulina Modlitba Söderlund lyfter fram vikten av att sätta upp tydliga jämställdhetsmål och att kommunicera dessa utåt. Det har Webbdagarna gjort i form av en offentlig eventpolicyThe Conference beskriver bland annat sitt arbete med jämställdhet i ett inlägg på sajten Medium.

”Det handlar inte om att göra PR för oss själva, och berätta hur duktiga vi är. Däremot är det ett bra sätt att berätta både för besökare och eventuella talare vad vi står för och vad de kan vänta sig.  För oss har det lett till att vi både fått tips om fler kvinnliga talare och blivit kontaktade av sådana”, säger Paulina Modlitba Söderlund.

Vi hör ofta att det råder brist på kvinnliga talare och att många tackar nej, hur väl stämmer den bilden?

”Den stämmer inte. Den enda skillnaden är egentligen att fler män än kvinnor som marknadsför sig själva som talare. Men utöver dessa professionella keynote-speakers så finns det många duktiga kvinnor som kan prata både inspirerande och konkret. Och jag märker inte alls att de i högre utsträckning tackar nej”, säger Paulina Modlitba Söderlund.

Båda konferenserna har valt att som ett första steg arbeta med just kvinnlig representation, men vill även bli bättre på att boka talare från länder utanför Europa och USA.

”Där är vi betydligt sämre, men vi arbetar aktivt för att bygga våra nätverk och tar tacksamt emot tips”, säger Martin Thörnkvist.


Här är arrangörernas jämställdhetstips

Martin Thörnkvist

1) Sätt mål för exempelvis könsfördelning, och kvantifiera dessa.

2) Kommunicera era mål när ni ber om hjälp att hitta talare.

3) Ett vanligt misstag är att börja med att spåna namn, vilket ofta leder till att man väljer personer man sett på liknande event och därmed reproducerar gamla mönster. Utgå istället från vilka ämnen ni vill täcka och vilka perspektiv ni vill lyfta fram och börja ert sökande därifrån.

Paulina Modlitba Söderlund - Webbdagarna

1) Ha en person som är dedikerad till att leta efter talare utanför ert befintliga nätverk. Det kräver lite tid i början, men när jobbet väl är gjort kommer ni ha en pool av duktiga talare att välja mellan.

2) Gör en grej av och uppmärksamma det arbete ni gör Det kommunicerar till potentiella besökare och deltagare vilka ni är och vilken kultur ni vill ha på plats. 

3) Snegla på andra konferenser som är duktiga på att hitta kvinnliga talare.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?