1515

Så lyckades startupgrundaren i USA: "Kallpratet är extremt viktigt"

Willem Sundblad på IoT-bolaget Oden Technologies tog hem årets Anders Wall-stipendium efter framgångarna i USA. Bolaget, som bland annat har Skype-grundaren Niklas Zennström i styrelsen, siktar nu på att etablera sig i Europa.

Willem Sundblad har grundat Oden Technologies.
Willem Sundblad har grundat Oden Technologies.Foto:Pontus Höök.

(Di Digital/New York) I samband med Innovate46 delade svensk-amerikanska handelskammaren i New York och Anders Walls stiftelse ut sitt prestigefyllda entreprenörsskapspris på 25 000 dollar, motsvarande 225 000 kronor. Det riktar sig till svenska entreprenörer som slagit igenom i USA. 

Årets pristagare blev supertalangen Willem Sundblad, VD och grundare för Oden Technologies. Sundblad blev nyligen listad på Forbes ”30 under 30”-lista och är en återkommande krönikör för Forbes.com. 

IoT-bolaget Oden Technologies specialiserar sig på att hjälpa industriföretag att minimera avfall genom att samla in och analysera data. Bolaget startades i London men är sedan tre år tillbaka endast verksam i USA och har 32 anställda. Bland investerarna finns Skype-grundaren Niklas Zennström och EQT Ventures.  

Läs mer: Zennström går in i svensk-amerikansk IoT-startup 

Ni har gått från prototyp till att vinna mot miljardbolag som Honeywell och Siemens på bara tre år. Vad gör er så framgångsrika?

”Det är människorna. Vi har lyckats attrahera duktiga ingenjörer och säljare som byggt extremt komplex teknologi väldigt snabbt som levererar konkret resultat till våra kunder.” 

Varför valde ni att börja i USA?

”Vi började här för att vi insåg att om vi ska lyckas globalt så måste vi någon gång ta den amerikanska marknaden. Slår vi igenom här har vi stora muskler att vinna även på andra håll.” 

Vad har varit de största utmaningarna?

”Man ska inte underskatta det man behöver lära sig på nytt när man kommer till USA som svensk entreprenör. Även om man tror att länderna är lika så finns stora skillnader i hur säljprocesser fungerar och hur relationerna inom och mellan företag fungerar.”

”Och kallpratet är extremt viktigt. Man måste hålla koll på sin baseball”.

Förutom Willem Sundblad var Lisa Lindström på Doberman och Christopher Ahlberg på Recorded Future nominerade till priset.
Förutom Willem Sundblad var Lisa Lindström på Doberman och Christopher Ahlberg på Recorded Future nominerade till priset.

Vad är planen framöver?

”Målet är att vi ska växa lite till i USA under resten av året och början av 2019 för att sedan expandera till Europa. Vi siktar på att sätta upp vårt första europeiska kontor runt mitten av 2019. Förmodligen blir det i Tyskland.” 

Vad innebär det för bolaget?

”Vi har några europeiska kunder redan, även om vi mestadels jobbar med nordamerikanska fabriker. Sakta men säkert kommer vi börja marknadsföra oss i Europa vilket kommer kräva nyanställningar. Vi kommer förmodligen även att göra en expansionsrunda med kapital så att vi verkligen kan göra en bra lansering.” 

Vad betyder det att ha en person som Skype-grundaren Niklas Zennström i styrelsen?

”Det är fantastiskt kul. Hans namn tillför ökad tyngd och trovärdighet. Men framför allt uppskattar jag honom som mentor. Han är någon jag fundamentalt litar på. Att kunna ha en sådan relation till en investerare är fantastiskt. Och den relationen har jag till EQT Ventures också.”

”De får en att lyfta blicken och se bolaget vi håller på att bygga och hjälper oss att förstå de utmaningar som ligger framför oss på vägen dit.”

Willem Sundblad vann Anders Walls entreprenörskapspris på Innovate46 i New York. Här intervjuas han i Nasdaqs studio efter segern.
Willem Sundblad vann Anders Walls entreprenörskapspris på Innovate46 i New York. Här intervjuas han i Nasdaqs studio efter segern.Foto:Pontus Höök

Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?