1515

Så kidnappar Snapchat tonåringarna och skrämmer livet ur Facebook

Snapchat är redan lika stort som Twitter i Sverige. Nu utmanar man Facebook och Instagram med en tjänst som har mer gemensamt med sms än med breda sociala nätverk. 

Evan Spiegel är vd och grundare på Snapchat
Evan Spiegel är vd och grundare på SnapchatFoto:Jae C. Hong / TT

För fem år sedan rapporterade tidningarna att tonårstjejer skickade 80 sms om dagen.

Ingen vuxen kunde fatta varför.

Idag rapporterar vi att fyra av fem tonåringar använder Snapchat, enligt en färsk rapport.

Ingen vuxen fattar varför.

Snapchat har bara funnits i fyra år. Ändå har grundaren Evan Spiegel hunnit nobba ett bud från Facebook värt tre miljarder dollar och ett bud från Google värt fyra miljarder dollar - för att sedan utveckla tjänsten med riskkapital efter eget huvud.  

Totalt sett når Snapchat redan 21 procent av alla internetanvändare i Sverige. Det ska jämföras med 22 procent för Twitter, mikrobloggen som grundades redan 2006. Än så länge är Snapchat betydligt mindre än Facebook (som når 70 procent av svenska internetanvändare) och dess syster-app Instagram (med 40 procent av svenskarna). Men Snapchats starka position bland 13-23 åringar vittar om att Evan Spiegel gjorde rätt när han nobbade Facebook och Googles miljardbudbud.

Här är 5 skäl till varför:

1. Snapchat är först och främst en meddelandetjänst

Snapchat ersätter inte främst Facebook. Det ersätter sms. I grunden är Snapchat nämligen en mobilbaserad meddelandetjänst för text, bilder och filmsnuttar  – gärna ihopklippta i små paket med lite pilar och enkla teckningar. Aldrig tidigare har man kunnat sammanfatta gårdagens fest så snabbt, effektivt och personligt – och skicka hela paketet till en bästis eller några utvalda kompisar.

Aldrig tidigare har man kunnat sammanfatta gårdagens fest så snabbt, effektivt och personligt – och skicka hela paketet till en bästis

Snapchat är därmed inte offentligt som tweets på Twitter. Och det går inte ut till alla ens ”vänner” (inklusive föräldrar och släktingar) som uppdateringar på Facebook och Instagram gör.

Istället dyker meddelandena upp som sms gör, men ett litet ping som kräver ett omedelbart svar. Det ger upphov till ett snabbrörligt kommunikativt kretslopp som får Instagrams cykel att kännas långsam.

2. Snapchat är omedelbart

Snapchat är byggt för att få dig att släppa hämningarna och ta bilder och videofilmer direkt. När du öppnar appen är kamerafunktionen igång direkt. Vill du filma en snutt? Håll inne knappen lite längre bara! Vill du skriva något jättekort? Gör det direkt med fingret på skärmen. Ofta går det att använda tjänsten utan att någonsin trycka på bokstäver i ett tangentbord.

Dessutom: Om du chattar med en kompis som använder appen samtidigt dyker en blå pulserande bubbla upp. Håll nere knappen och en videchatt inleds direkt.

Kommunikationen på Snapchat är helt enkelt mer ohämmad, kreativ och mobilanpassad än till exempel Facebook Messenger, som oftast fylls av en massa text, några länkar och en och annan bild.

3. Snapchat lämnar inga spår

En uppmärksammad aspekt som gör Snapchat ännu mer omedelbar och gränslös är att meddelandena och bilderna går upp i rök inom ett antal förutbestämda sekunder. Man behöver därmed inte oroa sig för att obehöriga ska söka igenom ens flöde och tvinga en att stå för något man gjorde, typ i förrgår. Det friar upp, så att säga.

Allt snack om ”sexting” ger en begränsad bild av vad Snapchat är till för.

Det klassiska exemplet är såklart möjligheten att skicka nakenbilder som försvinner efter några sekunder. Men allt snack om ”sexting” kan ge en begränsad bild av vad Snapchat är bra för. Dessutom: Mottagaren kan alltid fånga nakenbilden med en skärmdump, även om avsändaren då får ett meddelande om detta.

4. Snapchat lockar inte vuxna

Medan Instagram växte upp fort och idag når två av fem svenskar, har Snapchat lyckats behålla sin status som något som främst är till för tonåringar. Orsaken är kanske inte så svår att förstå: Vuxna vill föra offentliga samtal om allt från Melodifestivalen till Syrienkonflikten på Facebook. Tonåringar vill främst chatta loss med sina kompisar om saker bara de förstår.

På många sätt är detta en fördel för Snapchat. Istället för att som Instagram krypa upp i åldrarna och bli aningen passé för unga användare kan Snapchat behålla ett järngrepp om sin demografiska åldersgrupp. Sedan kan de växa i takt med dem och hitta tjänster som de vill växa in i, som den ”Swish”-artade tjänsten ”Snapcash”.

Bolaget tar även vara på nästa generations användare med Snapkidz, en app som aktiveras när en Snapchatanvändare registrerar sig om yngre än 13 år.

5. Jo, en sak till: Snapchat är även en helt ny typ av medie- och annonsplattform

Vid sidan av den personliga kommunikationen har Snapchat utvecklats till en unik annons- och medieplattform. I live-delen går det att följa en strid ström av kronologiskt arrangerade videosnuttar som följer evenemang som festivaler och fotbollsmatcher. Och via “Discover”-funktionen går det att prenumerera på text- och videoinnehåll från redaktionella källor så vitt skilda som Buzzfeed, Mashable, Vice, Daily Mail, CNN och National Geographic.

Snapchats första betalda annons var en 20 sekunder lång trailer för skräckfilmen Ouija som lades ut för knappt ett år sedan. Sedan dess har annonser och reklamfilmer kunnat integreras i de olika vertikala kanalerna på ett sätt som fångar användarnas engagemang på ett helt annat sätt än när saker dyker upp i Facebooks breda nyhetsflöde.

Inte undra på att Facebook och Google är stressade.

Läs även: Nu finns två av fem svenskar på Instagram


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?