1515

Så kan crowdsourcing rädda landsbyggden

Mer än hälften av världens största företag är inte förberedda för den snabba digitalisering som ekonomin går igenom just nu. Det menar crowdsourcing-gurun Epi Ludvik Nekaj. ”Alla branscher kommer att påverkas”, säger han.

Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman
Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman

Epi Ludvik Nekaj drev tidigare en reklambyrå i New York, men ägnar nu sin tid åt organisationen Crowdsourcing week som han grundade för fem år sedan. Det är en kringresande konferens som gör nedslag i framför allt Europa och Asien.

Läs mer: Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå 

Den här veckan är konferensen i Luleå och Vuollerim i Norrbotten. Att människor driver verksamheter tillsammans, exempelvis i kooperativ, är inget nytt. Den utveckling som intresserar Epi Ludvik Nekaj och Crowdsourcing week är när samarbetet överförs till digitala plattformar.

”Då blir världen väldigt liten och det blir möjligt att samarbeta med människor i hela världen. Då kan man producera lokalt, men sälja globalt”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Läs mer: Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa 

Det öppnar helt nya möjligheter för mindre orter, menar han.

”Det är inte längre så att om man bor Vuollerim finns bara de jobb som är tillgängliga i byn. Det kommer på ett helt annat sätt att finnas möjlighet att jobba med det man känner för var man än bor. Det är inte nödvändigt att flytta till stora städer för att utvecklas”, säger han.

Ett av de teman som diskuteras under dagarna i Norrbotten är just regional utveckling.

Möjligheterna för mindre städer är något som många av deltagarna, som till stor del består av representanter för kommuner och företag i norra Sverige, Norge och Finland, tagit fasta på.

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

”Jag ser att det här som ett sätt att hitta nya vägar att få hit investeringar”, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.

Redan för 20 år sedan började chefredaktörer och skivbolagsdirektörer känna effekterna av digitaliseringen.

”Men kraften i crowdsourcing är så mycket större”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Crowdsourcing är ett paraplybegrepp, där även crowdfounding och delningsekonomi ingår.

I grunden handlar det om att en stor grupp människor på olika sätt samarbetar och bidrar via internet. När digitala plattformar kombineras med att många människor samarbetar och delar med sig av kunskap påverkas alla branscher.

Både transportsektorn och hotellbranschen utsätts redan via tjänster som Uber och Airbnb för stort förändringstryck.

Och fler står på tur.

”Näst ut är finans- och banksektorn, där det går fort nu. Men alla branscher kommer att påverkas. Det går inte att komma undan. Världen kommer att se väldigt annorlunda ut om tio år”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Han menar att de stora traditionella företagen i många fall är illa rustade för de förändringar som väntar.

”En del företag ligger långt framme. Men min bedömning är att mer än hälften av världens största företag är tämligen oförberedda. Den nya tiden ställer krav som alla företag inte klarar, exempelvis en ökad öppenhet”, säger Epi Ludvik Nekaj.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?