1515

Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

I början av januari kunder Di Digital avslöja att Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio tagit in 140 miljoner kronor till sitt e-modebolag Na-kd. Nu visar dokument från Bolagsverket att det snabbväxande modebolaget värderas till 450 miljoner kronor. 

Jarno Vanhatapio, grundaren bakom Na-kd.
Jarno Vanhatapio, grundaren bakom Na-kd.

Jarno Vanhatapio (NTL) är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail i augusti 2015.

Läs mer: Animail köper Zoozoo.com

I april samma år grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december 2015 har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken.

Den snabba tillväxten hänger till stor del ihop med att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.

”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, sa han till Di Digital nyligen.

Fram till i slutet av förra året hade Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.

I början av januari i år kunde Di Digital avslöja att Jarno Vanhatapio tagit in ytterligare 140 miljoner kronor i en ny jätterunda. Huvudinvesterare var riskkapitalbolaget Northzone (NTL), med partnern Jessica Nilsson som portföljansvarig. Northzone gick in med 93 Mkr.

Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Resten av kapitalet kom från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin gick in i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.

Jarno Vanhatapio ville då inte kommentera bolagets värdering. Men nu visar dokument från Bolagsverket, som Di Digital tagit del av, att Na-kd värderas till knappt 450 miljoner kronor, efter tillförseln av kapital.

Uträkningen grundar sig på det värde på 22,6 kronor per aktie för de 6,2 miljoner preferensaktier som utfärdats i samband med nyemissionen. Tar man denna summa gånger det nya, totala kapitalet på 19,8 miljoner aktier blir värderingen 448 miljoner kronor.

Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager.

Just nu är man i färd med att öppna ett andra kontor i Stockholm och ett nytt lager i Holland, som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?