1515

Så hittar vi lösningar på extrema problem i en extrem tid

"Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse", skriver Fredrik Wass. 

Di Digitals bloggare Fredrik Wass.
Di Digitals bloggare Fredrik Wass.

Vi som människor och som samhälle har ställts inför extrema utmaningar i en extrem tid. Digitaliseringen skapar friktion mellan människor, kulturer, samhällen och åsikter. Donald Trump kandiderar till president med en sällan skådad faktaresistens som ideologisk grund och i många västländer växer extremistpartier genom att spela på den i grunden ofta naturliga rädslan för det okända, det nya, det annorlunda.

Vi måste återigen förstå våra mest grundläggande drivkrafter och hitta ett sätt att bygga förtroende mellan varandra, för våra institutioner och för vår psykiska och fysiska miljö.

Om vi inte lyckas kommer det redan inledda katastroftillståndet förvärras markant. Det är min slutsats efter att ha besökt The Conference i Malmö – en av Sveriges bästa konferenser för den som är intresserad av vad som händer i både den digitala och fysiska världen på en global och visionär nivå.

Här finns representanter från digitala jättar som Google likväl som några av de skarpaste tänkarna från hela världen inom områden som antropologi, arkitektur, ekonomi och förstås kommunikation.

Jag går igenom mina uppdateringar från veckans konferens och det är något som hela tiden bränner till, något som skymtas i ögonvrån och som finns som ett bakgrundsljud i alla föreläsningar jag ser och i alla diskussioner jag har. Det är som att en högfrekvent och nästan ohörbar siren ljuder i alla rum på The Conference. En varning.

Det är allvar nu. Vi måste hitta nya vägar för att bygga våra hus, utbilda våra barn, kommunicera med varandra, äta vår mat, köra våra bilar och omvärdera många av de världsförsämrande aktiviteter hela västvärlden sedan länge vant sig vid. Vi måste återerövra definitionen av vad det innebär att vara ett samhälle och vilken roll vi som individer ska ha i det. 

Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse. Den ger utrymme åt populismen och att mobilisera faktaresistenta åsiktsbubblor likväl som den skapar utrymme för global samverkan och empati.

Vi har ”outsourcat” våra relationer och vår gemenskap till tekniklösningar och nätverk som fått en samhällsmässig monopolställning. De institutioner vi länge förlitat oss på är byggda utifrån en annan världsordning och har svårt att hantera den snabba förändringen. I mellanrummet ryms rädsla för det nya vilket leder till populism som underblåser oron. Det här är ett fenomen över hela världen.

Våra relationer och möten med andra människor baseras på algoritmer, precis som de tv-serier vi tittar på. Algoritmerna har en inbyggd moral och agenda.

Digitaliseringen gör det möjligt för oss att se perspektiv och höra röster vi inte är vana vid, inte håller med om eller inte kan förstå. Ett snabbt besök på Twitter gör oss smärtsamt medvetna om det. Det är en enorm utmaning att hitta sätt att hantera det.

Tricia Wang talar om ”perspective collision” och det är en av vår tids största utmaningar. Det är extremt obekvämt att ta in andras perspektiv fullt ut, men om vi ska kunna bygga ett hållbart samhälle med en ännu större grad av digitalisering finns det ingen annan väg. 

Shifting perspective with @triciawang. Brilliant talk at #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 1:35 PDT

Vi måste hitta metoder som gör att vi lättare kan ta till oss andra perspektiv, på individnivå men också på institutionell nivå. Lyckas vi inte kommer klyftorna att öka, misstänksamheten mellan människor förstärkas, friheten begränsas och rädslan för den andre permanentas.  

Jag är glad att jag uppfattade sirenen som ljöd under The Conference, då har vi åtminstone en chans att agera. För precis som arkitekten Indy Johar konstaterade så finns vår förmåga att skifta perspektiv och möjligheten att känna empati inom oss redan, eftersom vi är människor. 

Det handlar om att hitta sätt för att känna empati med de vi möter – på strukturell och individuell nivå. Då kan företagen göra bättre affärer, då kan samhället ta hand om sina medborgare och då kan vi dra nytta av digitaliseringens fördelar samt minska dess negativa effekter.

Human behavior helt enkelt.

Human behavior. #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 12:35 PDT


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?