1515

Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Hillary Clinton fick ärva Barack Obamas segerrecept för kampanjande på sociala medier. Trots det har Donald Trump gått starkast på USA-valets digitala spelplan.

Hillary Clinton tar en selfie i Pittsburgh i oktober.
Hillary Clinton tar en selfie i Pittsburgh i oktober.Foto:Mary Altaffer/AP

Kandidaterna i det amerikanska presidentvalet, Donald Trump och Hillary Clinton, har i stor utsträckning nyttjat sociala medier i sina kampanjer.

Att opinionsbildandet bytt miljö, från gata till data, är knappast någon tillfällighet. I dag har jätten Facebook hela 226 miljoner amerikanska användare, att jämföra med de 60 miljoner som Barack Obama kunde nå ut till genom sin ambitiösa närvaro på sociala medier 2008.

Med bara dagar kvar till valet visar opinionsundersökningar att Hillary Clinton har störst chans att bli landets näste president. Men mätningar och analyser från sociala medier pekar samtidigt på att Donald Trump varit mest lyckosam i sina digitala strategier. 

Läs även: Därför avgör data presidentvalet i USA

Reklambyrån Cronin and Company menar som exempel att Trumps exponering i sociala medier motsvarat ett reklamvärde på 380 miljoner dollar, medan Hillary Clintons kampanj bara nått upp till ett värde av 100 miljoner dollar.

För varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump.

Vidare har kandidaternas aktivitet på Facebook kartlagts av analysbyrån Ezyinsights, som kommit till slutsatsen att bild- och videomaterial engagerat väljarna allra mest. Det kan bero på Facebooks värderingssystem av material som avgör vad som dyker upp i användarnas flöden. Enligt bolagets algoritmer väger poster med filmer och bilder "tyngre" än rena textmeddelanden.

Faksimil från en av Donald Trumps livesändningar

Det här tycks Donald Trumps kampanj ha slagit fasta på. Under en knapp tvåveckorsperiod i oktober streamade han live hela 33 gånger medan Clinton gjorde samma sak vid elva tillfällen.

”Det är rimligt att anta att Trump har en stab med hög kompetens när det handlar om att dra nytta av Facebooks engagemang och räckvidd. Kampanjen beter sig mer som ett massmedium än en politikers fansida”, skriver analytikerna på Ezyinsights om Trumps taktik.

Mikrobloggen Twitters betydelse har också ökat jämfört med förra valet eftersom antalet registrerade konton i USA nästintill fördubblats sedan 2012. Men här verkar det inte bara vara människor som deltar i den politiska debatten.

Forskare vid Oxfords universitet har nämligen kommit fram till att 25 procent av twittrarna under debattdygnen utgörs av botar, automatiserade robotar.

Och majoriteten av dessa verkar vilja se Donald Trump som USA:s nya president: för varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump, enligt forskarna på Oxfords universitet.

Även om det förmodligen inte är fastighetsmogulens egna stab som startat alla dessa konton ligger de ändå hans kampanj till lags. Med hjälp av en automatiserad mjukvara klarar botarna nämligen av att så väl retweeta, favoritmarkera som svara. De kan också följa andra konton och twittra helt på egen hand. 

Men hur stor påverkan kommer kandidaternas närvaro på internet egentligen ha?

De flesta dataanalytiker och statsvetare tycks i nuläget sakna svar på den frågan. Men Donald Trumps framfart i sociala medier gäckar inte bara mänskliga experter utan även matematisk framtagen teknik.

Den AI-baserade roboten Mogia har sedan 2004 mätt alla kandidaters popularitet på sociala medier och andra internetbaserade plattformar. I de tre senaste presidentvalen har Mogia tippat rätt kandidat som slutgiltig vinnare. 

Denna gång är AI:n säker på att Donald Trump kommer bli ny president, baserat på en analys av 20 miljoner datapunkter inhämtade från stora plattformar som Google, Facebook, Twitter and Youtube.

Mogia bedömer dessutom att Donald Trumps förehavanden i sociala medier fått 25 procent fler reaktioner än vad Barack Obama fick 2008, just innan han tillträdde som president.

”Om Trump förlorar kommer det för första gången trotsa den datatrend som startade för 12 år sedan när online-engagemanget föddes”, säger Mogias utvecklare Sanjiv Rai till tv-kanalen CNBC

Tekniken är dock inte fläckfri: bara för att ett konto interagerar med Trump på sociala medier behöver det inte betyda att de stöttar honom – eller, som bekant, att det är en faktisk person som skriver Twitter-inläggen. Dessutom pekar de senaste opinionsundersökningarna på att Hillary Clinton vinner valet.

Läs även: Trots Thiels miljoner: Silicon Valley nobbar Donald Trump

Men utvecklaren Sanjiv Rai tycker ändå att Hillary Clinton borde känna oro över Mogias resultat.

”När republikanerna skulle välja sin kandidat fanns det oändliga mängder av negativa konversationer som handade om Trump. Men när de här konversationerna blev fler och fler, under de sista dagarna, öppnades en stor möjlighet för Trump och han vann valet med en bred marginal”, säger han till CNBC.

Vad som alltså står klart är att den politiska debatten numera i allt större utsträckning tar plats på den digitala spelplanen, med robotar som både påverkar och analyserar utgången av valet.

Men det är ju i slutändan i de fysiska vallokalerna som det hela ska avgöras: först då ges också svar på frågan om all publicitet är bra publicitet.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?