1515
Annons

Så har det gått för årets technykomlingar på börsen

Det råder fortsatt noteringsyra på den svenska aktiemarknaden. Men långt ifrån alla techbolag som gått till börsen under 2017 har gjort investerarna glada. 

Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

Det svenska noteringsklimatet har bjudit på ett fortsatt högtryck under 2017 och totalt har drygt 40 teknikbolag noterats på Sveriges olika börser och handelsplatser. Mer än hälften av dessa har noterats på First North. 

Bäst har det gått för Omnicar som utvecklat en mjukvarulösning åt bilbranschen. Aktien noterades på Aktietorget i mitten av juli och har sedan dess stigit med drygt 170 procent jämfört teckningskursen. 

En annan årets vinnare är skärmteknikbolaget Realfiction som noterades på First North den 14 juli. Teckningskursen låg på 7,6 kronor per aktie och på fredagen handlades aktien för 20 kronor. En uppgång på drygt 160 procent. 

Läs mer: Fortsatt hunger efter techbolag på Stockholmsbörsen 

Även rymdbolaget Unibap och den vietnamesiska bolagsbyggaren Fram har haft en mycket lyckad start på karriären som noterade bolag med en uppgång på 159 respektive 101 procent. 

Majoriteten av årets technykomlingar har dock bjudit på en betydligt buttrare kursresa. 

Sämst har det gått för livevideobolaget Bambuser som listades på First North i våras. Teckningskursen låg på 9,2 kronor och på fredagen stängde aktien på 1,9 kronor. Ett tapp på drygt 79 procent. 

Inte heller flygplanstvättsbolaget Aerowash har haft någon munter utveckling sedan listningen på Aktietorget i februari. Teckningskursen låg på 20 kronor per aktie och mot slutet av året står aktien i 5,2 kronor. Ett tapp på omkring 74 procent. 

Läs mer: Stor turbulens för börsens tech-noteringar 

 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?