1515

Så hanterar de distansjobbet: ”Kan uppstå informationsfickor”

Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund är gäst i lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla.

Han berättar hur man får distansjobbet att flyta på i coronatider och varför han inte stressar upp sig över att det drygt tioåriga bolaget aldrig har gått med vinst. 

Oscar Höglund.
Oscar Höglund.Foto:Jack Mikrut

Det ser ut som om en snabb brandutrymning skett på Epidemic Sounds kontor i Stockholm. Tröjor hänger kvar på vissa stolar och urdruckna kaffekoppar står på skrivborden, när arbetsplatsen tömts på folk i coronatider. Numera jobbar alla företagets omkring 400 anställda världen över hemifrån – även vd:n Oscar Höglund, som kommit till kontoret enbart för den här intervjun, och börjar med att berätta om de personliga utmaningarna i coronatider. 

”Det gäller att hitta balansen mellan livet, familjen det privata och jobbet just nu. Som entreprenör är man van vid att kalibrera det där hela tiden, men nu när jag är hemma mer gäller det att hitta balansen”, säger Oscar Höglund i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

Med åtta kontor, och ett nionde på gång, världen över har musikbolaget som tillhandahåller en tjänst för produktionsmusik, genom åren lärt sig olika metoder för att arbeta och kommunicera digitalt. Det har varit en fördel när coronakrisen slog till, tycker Oscar Höglund. Även om han själv helst har fysiska möten och fram till nyligen reste mycket i tjänsten. 

”Fördelen nu är att man är extremt anträffbar, och jag som tenderar att vara tidsoptimist har inte kommit sent till ett enda möte”, skrattar Oscar Höglund.

Men även om vanan att jobba på distans fanns bland medarbetarna, behövde ändå informations- och beslutsvägar förtydligas. 

”Steg ett var att ta till sig all information och skapa ett nervsystem i organisationen så att alla nås av samma information samtidigt. Nu handlar det mer om att acklimatisera sig till den nya vardagen, och förstå hur vi skapar rutiner, social samhörighet, driv och fokus.”

Hur gör ni det? 

”Dels genom att kommunicera mycket. Det olyckliga med digital kommunikation är att det kan uppstå informationsfickor, där kanske bara 70 procent av medarbetarna får infon och det kan uppfattas som att det finns hierarkier. Men sedan är det den sociala dimensionen och där gör vi allt från att uppmana folk att dela bilder på sitt hemmakontor till att sätta upp olika tävlingar.”

Oscar Höglund är en av fem medgrundare till Epidemic Sound som startades för drygt tio år sedan. Sedan dess har bolaget vuxit till ett jättebolag för produktionsmusik och ljudeffekter, backat av riskkapitalbolag som EQT, Creandum och tidigare Paradox-vd Fredrik Wester. Enligt det senast tillgängliga bokslutet 2018 omsatte företaget 234 miljoner kronor, men hittills har bolaget aldrig gått med vinst. Någon som dock inte bekymrar vd:n.

”Det är skillnad på att vara ett snabbväxande bolag som inte går med vinst och ett som inte går med vinst men har en fungerande affärsmodell. Vi är en abonnemangstjänst, som är skalbar och finns över hela världen som dessutom har extremt bra koll på hur vi växer, var vi växer och hur lönsamheten ser ut.”

Vilka följder coronakrisen kommer att få på Epidemic Sound är dock svårt att sia om i dagsläget, men på kort sikt tror Oscar Höglund att det kan vara till bolagets fördel.

”Det står bortom allt tvivel att de kommande tre till sex månaderna kommer att vara den tid i människans historia då vi kommer att konsumera mest innehåll någonsin. I och med social distancing och att man jobbar hemifrån över hela världen kommer behovet av information, men också kommunikation, och att man vill söka tröst och samhörighet via streamingtjänster och musik att öka”, säger han och fortsätter:

”Så nu, mitt i stormens öga ser jag glaset snarare som halvfullt än halvtomt. Men det enda vi egentligen vet är att corona en dag kommer att blåsa över, vi kommer återgå till en ny normal och så får vi förhålla oss till det.” 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?