1515

Så hanterar de distansjobbet: ”Kan uppstå informationsfickor”

Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund är gäst i lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla.

Han berättar hur man får distansjobbet att flyta på i coronatider och varför han inte stressar upp sig över att det drygt tioåriga bolaget aldrig har gått med vinst. 

Oscar Höglund.
Oscar Höglund.Foto:Jack Mikrut

Det ser ut som om en snabb brandutrymning skett på Epidemic Sounds kontor i Stockholm. Tröjor hänger kvar på vissa stolar och urdruckna kaffekoppar står på skrivborden, när arbetsplatsen tömts på folk i coronatider. Numera jobbar alla företagets omkring 400 anställda världen över hemifrån – även vd:n Oscar Höglund, som kommit till kontoret enbart för den här intervjun, och börjar med att berätta om de personliga utmaningarna i coronatider. 

”Det gäller att hitta balansen mellan livet, familjen det privata och jobbet just nu. Som entreprenör är man van vid att kalibrera det där hela tiden, men nu när jag är hemma mer gäller det att hitta balansen”, säger Oscar Höglund i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

Med åtta kontor, och ett nionde på gång, världen över har musikbolaget som tillhandahåller en tjänst för produktionsmusik, genom åren lärt sig olika metoder för att arbeta och kommunicera digitalt. Det har varit en fördel när coronakrisen slog till, tycker Oscar Höglund. Även om han själv helst har fysiska möten och fram till nyligen reste mycket i tjänsten. 

”Fördelen nu är att man är extremt anträffbar, och jag som tenderar att vara tidsoptimist har inte kommit sent till ett enda möte”, skrattar Oscar Höglund.

Men även om vanan att jobba på distans fanns bland medarbetarna, behövde ändå informations- och beslutsvägar förtydligas. 

”Steg ett var att ta till sig all information och skapa ett nervsystem i organisationen så att alla nås av samma information samtidigt. Nu handlar det mer om att acklimatisera sig till den nya vardagen, och förstå hur vi skapar rutiner, social samhörighet, driv och fokus.”

Hur gör ni det? 

”Dels genom att kommunicera mycket. Det olyckliga med digital kommunikation är att det kan uppstå informationsfickor, där kanske bara 70 procent av medarbetarna får infon och det kan uppfattas som att det finns hierarkier. Men sedan är det den sociala dimensionen och där gör vi allt från att uppmana folk att dela bilder på sitt hemmakontor till att sätta upp olika tävlingar.”

Oscar Höglund är en av fem medgrundare till Epidemic Sound som startades för drygt tio år sedan. Sedan dess har bolaget vuxit till ett jättebolag för produktionsmusik och ljudeffekter, backat av riskkapitalbolag som EQT, Creandum och tidigare Paradox-vd Fredrik Wester. Enligt det senast tillgängliga bokslutet 2018 omsatte företaget 234 miljoner kronor, men hittills har bolaget aldrig gått med vinst. Någon som dock inte bekymrar vd:n.

”Det är skillnad på att vara ett snabbväxande bolag som inte går med vinst och ett som inte går med vinst men har en fungerande affärsmodell. Vi är en abonnemangstjänst, som är skalbar och finns över hela världen som dessutom har extremt bra koll på hur vi växer, var vi växer och hur lönsamheten ser ut.”

Vilka följder coronakrisen kommer att få på Epidemic Sound är dock svårt att sia om i dagsläget, men på kort sikt tror Oscar Höglund att det kan vara till bolagets fördel.

”Det står bortom allt tvivel att de kommande tre till sex månaderna kommer att vara den tid i människans historia då vi kommer att konsumera mest innehåll någonsin. I och med social distancing och att man jobbar hemifrån över hela världen kommer behovet av information, men också kommunikation, och att man vill söka tröst och samhörighet via streamingtjänster och musik att öka”, säger han och fortsätter:

”Så nu, mitt i stormens öga ser jag glaset snarare som halvfullt än halvtomt. Men det enda vi egentligen vet är att corona en dag kommer att blåsa över, vi kommer återgå till en ny normal och så får vi förhålla oss till det.” 


Innehåll från WndyAnnons

Wndy vill bli hela Sveriges digitala HR-avdelning

Startupen Wndy erbjuder små och medelstora bolag att prenumerera på HR-expertis och digitalt få tillgång till exakt rätt kompetens precis när det behövs.

– Vi vill digitalisera HR-arbetet och framför allt underlätta för entreprenörer och företagare att investera i sin personal på riktigt, säger grundare Daniel Eriksson.

Det svenska företaget Wndy vill förenkla och förbättra tillgången till HR-expertis för mindre bolag. Genom att samla kunskap lättillgängligt i en digital plattform och kombinera det med experthjälp från HR-konsulter via ett videomöte, får företagare snabbt tillgång till den kunskap de för tillfället behöver. Oavsett om det handlar om rekrytering, lön eller större strategiska frågor.

Bakom Wndy finns entreprenören som vet vad företagen vill ha och HR-experten som vet vad företagen behöver. Grundaren Daniel Eriksson har tidigare byggt celebrity endorsement-byrån PAgency, som bland annat arbetar med Zara Larsson, Molly Sandén och Benjamin Ingrosso och har själv upplevt hur svårt det kan vara att hitta rätt när det handlar om personalfrågor.

– Som företagare har jag ofta känt en brist på HR-kunskap när jag får frågor om till exempel pension, försäkringar eller kanske permittering som varit aktuellt under pandemin. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, både för dig som anställd och för dig som arbetsgivare. Och det är där Wndy kommer in i bilden, säger han.

Bygger på videomötet

Wndy är en digital plattform och prenumerationstjänst för små och medelstora företag som bygger på videomöten. Det finns även en chattfunktion för enklare frågor samt ett stort utbud av mallar och dokument.

– Det här är ett smart och snabbt sätt att få tillgång till den HR-expertis du behöver både för stunden och i det större perspektivet. Du bokar enkelt ett videomöte genom att kort beskriva ditt ärende, välja en tid som passar och sedan den HR-expert du vill prata med.

På Wndy finns även COO Marie Wikander, HR-expert med lång erfarenhet, bland annat från techbolag som Klarna och Trustly. Marie har stött på många företag som är i behov av den typ av tjänst som Wndy erbjuder.

– Jag ser att många företag saknar HR-kompetens men samtidigt har ett skriande behov av det. Många företagare lägger mycket tid på att fundera över de här frågorna samtidigt som de inte har resurser att anställa någon på heltid. Wndy är en perfekt lösning för dem, lättillgänglig, bred och kostnadseffektiv.

HR som en coachande kraft

Hon berättar att Wndy knutit flera seniora HR-experter till sig och att det är lika lätt att få operativ HR-hjälp, med till exempel avtal eller personalhandböcker, som att lägga en större HR-strategi för företaget eller få hjälp med ledarskapsutveckling.

–HR är som bäst när det fungerar som en coachande kraft. Genom att investera i dina medarbetare och din ledning så skapar du mer engagemang vilket leder till bättre resultat, säger Marie Wikander och fortsätter:

– Vi vet att det är viktigt att man som företagare investerar i sin personal. Wndy erbjuder möjligheten att göra det utan att behöva anställa en person med HR-kompetens. Vi tror att det här kan förändra synen på HR-branschen i grunden.

Läs mer om Wndy: wndy.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wndy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?