1515
Annons

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Den 9 januari 2007 presenterade Apples vd Steve Jobs bolagets nya mobiltelefon: Iphone.

Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.Bild:Paul Sakuma

För tio år sedan klev Steve Jobs upp på scenen på konferensen Macworld Expo i San Francisco.  

Steve Jobs inleder sitt anförande med att säga att han ska presentera tre revolutionerande produkter: en widescreen Ipod med touchkontroller, en mobiltelefon och en ”internet communicator”.

Men en kort stund senare står det klart att dessa tre saker egentligen finns i en enda produkt: Iphone, och publiken jublar.

" target="embed">

Själva presentationen ser ut att gå smärtfritt och Steve Jobs visar upp telefonens funktioner. Han spelar upp lite musik från The Beatles.  Han ringer det första publika telefonsamtalet, som går till Apples designchef Jonathan Ive.

Men det var inte självklart att presentationen överhuvudtaget skulle kunna hållas. Den före detta Apple-ingenjören Andy Grignon har berättat om arbetet bakom kulisserna med presentationen och att han var skräckslagen över hur fel allt skulle kunna gå.

Läs även: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

Iphonen var vid detta tillfälle fortfarande i utvecklingsstadiet och både mjuk- och hårdvaran krånglade. Telefonen kunde slumpvis stänga av samtal, tappa internetanslutningen eller frysa och stängas av. Det gick att spela delar av ett filmklipp eller en låt, men inte hela klippet eller låten. Det gick att skicka ett mejl och sedan gå ut på internet, men inte i omvänd ordning, då kraschade mobilen.

Men trots det insisterade Steve Jobs på en livepresentation av mobiltelefonen, på samma sätt som han tidigare presenterat Apples produkter. Apples ingenjörer tvingades att genomföra omfattande test för att få Iphonen att fungera under presentationen. Ingenjörerna lyckades ta fram något som de kallade för ”en gyllene väg”, det vill säga ett antal saker som kunde göras i en specifik ordning utan att telefonen kraschade. Trots allt detta var det inte säkert att Iphonen skulle fungera. Det var inte säkert att det skulle kunna gå att ringa med telefonen och wifi-anslutningen krånglade. Men det allra största problemet var att Iphonen fick slut på minne när den fick för många uppgifter och var tvungen att startas om.

Det enda de ansvariga ingenjörerna på Apple kunde göra under presentationen var att hoppas. För varje del av presentationen som lyckades tog de enligt Apple-ingenjören Andy Grignon en shot – och när allt var över var de fulla. Succén var ett faktum. I somras kunde Apple meddela att de sålt en miljard Iphones.

Tio år senare har Iphonen förändrat världen och de flesta av oss spenderar nu mycket tid med att titta ned i mobilen. Inte minst mediebranschen, till exempel vi på Di Digital, verkar ha påverkats. Mycket av journalistiken konsumeras numera i våra mobiltelefoner. Tack vare App Store har dessutom en rad appbolag kunnat växa fram.

Under Iphone-presentationen nämner Steve Jobs att Apple tagit fram revolutionerande produkter som Macintosh, Ipod och Iphone. Men sedan dess har Apple knappast utvecklat några fler revolutionerande produkter och försäljningstillväxten har klingat av. Vd:n Tim Cooks strategi är i stället att en allt större del av intäkterna ska komma från bolagets servicesegment, det vill säga Itunes, App Store, Apple Pay och Apple Music, där vinstmarginalerna är betydligt bättre. Det återstår att se vad som händer med Apple de kommande tio åren.

Läs även: Ericsson om Iphone: ”En riktig skittelefon”


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?