1515

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Den 9 januari 2007 presenterade Apples vd Steve Jobs bolagets nya mobiltelefon: Iphone.

Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.Bild:Paul Sakuma

För tio år sedan klev Steve Jobs upp på scenen på konferensen Macworld Expo i San Francisco.  

Steve Jobs inleder sitt anförande med att säga att han ska presentera tre revolutionerande produkter: en widescreen Ipod med touchkontroller, en mobiltelefon och en ”internet communicator”.

Men en kort stund senare står det klart att dessa tre saker egentligen finns i en enda produkt: Iphone, och publiken jublar.

" target="embed">

Själva presentationen ser ut att gå smärtfritt och Steve Jobs visar upp telefonens funktioner. Han spelar upp lite musik från The Beatles.  Han ringer det första publika telefonsamtalet, som går till Apples designchef Jonathan Ive.

Men det var inte självklart att presentationen överhuvudtaget skulle kunna hållas. Den före detta Apple-ingenjören Andy Grignon har berättat om arbetet bakom kulisserna med presentationen och att han var skräckslagen över hur fel allt skulle kunna gå.

Läs även: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

Iphonen var vid detta tillfälle fortfarande i utvecklingsstadiet och både mjuk- och hårdvaran krånglade. Telefonen kunde slumpvis stänga av samtal, tappa internetanslutningen eller frysa och stängas av. Det gick att spela delar av ett filmklipp eller en låt, men inte hela klippet eller låten. Det gick att skicka ett mejl och sedan gå ut på internet, men inte i omvänd ordning, då kraschade mobilen.

Men trots det insisterade Steve Jobs på en livepresentation av mobiltelefonen, på samma sätt som han tidigare presenterat Apples produkter. Apples ingenjörer tvingades att genomföra omfattande test för att få Iphonen att fungera under presentationen. Ingenjörerna lyckades ta fram något som de kallade för ”en gyllene väg”, det vill säga ett antal saker som kunde göras i en specifik ordning utan att telefonen kraschade. Trots allt detta var det inte säkert att Iphonen skulle fungera. Det var inte säkert att det skulle kunna gå att ringa med telefonen och wifi-anslutningen krånglade. Men det allra största problemet var att Iphonen fick slut på minne när den fick för många uppgifter och var tvungen att startas om.

Det enda de ansvariga ingenjörerna på Apple kunde göra under presentationen var att hoppas. För varje del av presentationen som lyckades tog de enligt Apple-ingenjören Andy Grignon en shot – och när allt var över var de fulla. Succén var ett faktum. I somras kunde Apple meddela att de sålt en miljard Iphones.

Tio år senare har Iphonen förändrat världen och de flesta av oss spenderar nu mycket tid med att titta ned i mobilen. Inte minst mediebranschen, till exempel vi på Di Digital, verkar ha påverkats. Mycket av journalistiken konsumeras numera i våra mobiltelefoner. Tack vare App Store har dessutom en rad appbolag kunnat växa fram.

Under Iphone-presentationen nämner Steve Jobs att Apple tagit fram revolutionerande produkter som Macintosh, Ipod och Iphone. Men sedan dess har Apple knappast utvecklat några fler revolutionerande produkter och försäljningstillväxten har klingat av. Vd:n Tim Cooks strategi är i stället att en allt större del av intäkterna ska komma från bolagets servicesegment, det vill säga Itunes, App Store, Apple Pay och Apple Music, där vinstmarginalerna är betydligt bättre. Det återstår att se vad som händer med Apple de kommande tio åren.

Läs även: Ericsson om Iphone: ”En riktig skittelefon”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?