1515

Så går det för smarta klockan från Malmö

Det svenska IoT-bolaget Animas uppkopplade klocka Kronaby sålde för 37 miljoner kronor under debutåret. Men bolaget dras samtidigt med stora förluster och fyller återigen på kassan från sin kinesiska storägare, kan Di Digital avslöja.

Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.
Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.Foto:Jack Mikrut (Di).

Efter flera år av hemlighetsmakeri lanserade Lundabolaget Anima sin uppkopplade klocka under varumärket Kronaby i mars 2017. Nu står det klart att försäljningsintäkterna uppgick till 37,1 miljoner kronor under det första året på marknaden. Animas omsättning ökade därmed från låga nivåer på 3,8 Mkr 2016.

”Vi är nöjda. Det var ett etableringsår och försäljningen landade i linje med det vi hade tänkt. Mycket av våra resurser gick till att öppna kanaler och etablera relationer med olika distributörer runtom i världen”, säger Pål Borge, medgrundare och vd.

Bolaget grundades av fyra före detta chefer på Sony Mobile i Sverige. I stället för att fylla den uppkopplade klockan med extravaganta funktioner, så som konkurrenten Apple, valde man att lägga fokus på design, enkelhet och längre batteritid.

Anima har öppnat egna säljkontor i Sverige, Storbritannien och USA. Klockan finns i fysiska butiker i 20 länder världen över. På nätet når man ut till ännu fler marknader, sammanlagt 33 stycken.

”Resultatet har så klart varierat på de olika marknaderna. Vissa har gått bättre än vad vi trodde, några helt enligt plan, och andra måste vi fundera på hur vi ska attackera hårdare under 2018. Allra bäst har det gått i Sverige, men vi ser ett bra momentum i spridda länder som USA, Japan och Tjeckien”, säger Pål Borge.

Läs mer: Här är Sveriges 10 hetaste IoT-startups 

Men den snabba expansionen har kostat för Anima. Under 2017 ökade förlusterna med 20 procent till ett minusresultat på 126,9 Mkr.

”Det beror till stor del på att vi började investera i marknadsföring i fjol. Vi har gjort otroligt stora insatser för att bygga upp varumärket och få konvertering i försäljningen. Att göra det på så många marknader samtidigt är väldigt dyrt”, säger Fredrik Rosén, medgrundare och finanschef.

Största ägare i Anima är den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, med 75 procent av aktierna, som redan innan lanseringen av klockan i fjol hade garanterat finansiering på över 200 Mkr.

Läs mer: Kapitaltorka hot mot svensk IoT: "Har bränt sig på hårdvara" 

Nu kan Di Digital avslöja att konglomeratet, som är noterat på börsen i techmeckat Shenzhen, skjutit in ytterligare 145 Mkr i Anima bara sedan november 2017. Enligt handlingar ska pengarna täcka upp för Animas driftunderskott fram till att det når lönsamhet.

”Vår plan är att kunna gå med vinst åtminstone enstaka månader under 2019. Det har varit vår gemensamma målsättning med ägarna ända sedan starten”, säger Pål Borge.

Bolaget vill ännu inte ge någon prognos för omsättningen under 2018, men uppger att försäljningsvolymerna växer i rask takt. Nyligen lanserades Kronaby i Kina och det kan bli aktuellt att gå in på en handfull nya marknader till före årsskiftet.

”Vi fortsätter på inslagen väg, men lugnar vår marknadsexpansion något. Nu lägger vi mycket krut på att få ut klockorna från butikerna och lagren till konsumenterna”, säger Fredrik Rosén.

Parallellt med försäljningen av Kronaby-klockan håller Anima nu på att utvärdera andra områden inom sakernas internet, IoT, att gå in i. Pål Borge vill däremot inte närmare precisera vilka uppkopplade produkter det handlar om.

”Förhoppningsvis kan vi sjösätta något under 2019 eftersom vi vill bredda våra intäktsströmmar. Tanken är att återanvända mycket av tekniken och den plattform som vi tagit fram för Kronaby-klockan. Vi tror att det mer eller mindre går att applicera på vad som helst”, säger Pål Borge, vd på Anima.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?