1515

Så går det för smarta klockan från Malmö

Det svenska IoT-bolaget Animas uppkopplade klocka Kronaby sålde för 37 miljoner kronor under debutåret. Men bolaget dras samtidigt med stora förluster och fyller återigen på kassan från sin kinesiska storägare, kan Di Digital avslöja.

Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.
Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.Foto:Jack Mikrut (Di).

Efter flera år av hemlighetsmakeri lanserade Lundabolaget Anima sin uppkopplade klocka under varumärket Kronaby i mars 2017. Nu står det klart att försäljningsintäkterna uppgick till 37,1 miljoner kronor under det första året på marknaden. Animas omsättning ökade därmed från låga nivåer på 3,8 Mkr 2016.

”Vi är nöjda. Det var ett etableringsår och försäljningen landade i linje med det vi hade tänkt. Mycket av våra resurser gick till att öppna kanaler och etablera relationer med olika distributörer runtom i världen”, säger Pål Borge, medgrundare och vd.

Bolaget grundades av fyra före detta chefer på Sony Mobile i Sverige. I stället för att fylla den uppkopplade klockan med extravaganta funktioner, så som konkurrenten Apple, valde man att lägga fokus på design, enkelhet och längre batteritid.

Anima har öppnat egna säljkontor i Sverige, Storbritannien och USA. Klockan finns i fysiska butiker i 20 länder världen över. På nätet når man ut till ännu fler marknader, sammanlagt 33 stycken.

”Resultatet har så klart varierat på de olika marknaderna. Vissa har gått bättre än vad vi trodde, några helt enligt plan, och andra måste vi fundera på hur vi ska attackera hårdare under 2018. Allra bäst har det gått i Sverige, men vi ser ett bra momentum i spridda länder som USA, Japan och Tjeckien”, säger Pål Borge.

Läs mer: Här är Sveriges 10 hetaste IoT-startups 

Men den snabba expansionen har kostat för Anima. Under 2017 ökade förlusterna med 20 procent till ett minusresultat på 126,9 Mkr.

”Det beror till stor del på att vi började investera i marknadsföring i fjol. Vi har gjort otroligt stora insatser för att bygga upp varumärket och få konvertering i försäljningen. Att göra det på så många marknader samtidigt är väldigt dyrt”, säger Fredrik Rosén, medgrundare och finanschef.

Största ägare i Anima är den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, med 75 procent av aktierna, som redan innan lanseringen av klockan i fjol hade garanterat finansiering på över 200 Mkr.

Läs mer: Kapitaltorka hot mot svensk IoT: "Har bränt sig på hårdvara" 

Nu kan Di Digital avslöja att konglomeratet, som är noterat på börsen i techmeckat Shenzhen, skjutit in ytterligare 145 Mkr i Anima bara sedan november 2017. Enligt handlingar ska pengarna täcka upp för Animas driftunderskott fram till att det når lönsamhet.

”Vår plan är att kunna gå med vinst åtminstone enstaka månader under 2019. Det har varit vår gemensamma målsättning med ägarna ända sedan starten”, säger Pål Borge.

Bolaget vill ännu inte ge någon prognos för omsättningen under 2018, men uppger att försäljningsvolymerna växer i rask takt. Nyligen lanserades Kronaby i Kina och det kan bli aktuellt att gå in på en handfull nya marknader till före årsskiftet.

”Vi fortsätter på inslagen väg, men lugnar vår marknadsexpansion något. Nu lägger vi mycket krut på att få ut klockorna från butikerna och lagren till konsumenterna”, säger Fredrik Rosén.

Parallellt med försäljningen av Kronaby-klockan håller Anima nu på att utvärdera andra områden inom sakernas internet, IoT, att gå in i. Pål Borge vill däremot inte närmare precisera vilka uppkopplade produkter det handlar om.

”Förhoppningsvis kan vi sjösätta något under 2019 eftersom vi vill bredda våra intäktsströmmar. Tanken är att återanvända mycket av tekniken och den plattform som vi tagit fram för Kronaby-klockan. Vi tror att det mer eller mindre går att applicera på vad som helst”, säger Pål Borge, vd på Anima.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?