1515

Så går det för det nordiska spelundret på börsen

Den nordiska spelbranschen växer så det knakar och de tre största noterade bolagen har nu ett gemensamt börsvärde på nästan 23 miljarder kronor. Flera nya namn har noterats i år. "Branschen har vuxit explosionsartat", säger Tomas Otterbeck, spelanalytiker på Redeye.

Fredrik Wester vd för Paradox Interactive / Rovios Angry Birds
Fredrik Wester vd för Paradox Interactive / Rovios Angry Birds

En av årets börsnykomlingar är Next Games som gjorde entré på First North i Helsingfors i slutet av mars. Aktien har sedan dess stigit med 54,4 procent och bolaget har nu ett börsvärde på 2,1 miljarder kronor.

Next Games utvecklar mobilspel och står bland annat bakom succén The Walking Dead: No Man's Land, som har laddats ner över 16 miljoner gånger.  

"De skandinaviska spelbolagens värderingar har stigit och framgångssagorna är många. Det är populärt att investera i branschen och företagen riskerar inte att stå utan aktieköpare. Det är helt enkelt ett bra börsklimat för spelutvecklare och förläggare", säger Tomas Otterbeck spelanalytiker på Redeye.    

Läs mer: Stockholmsbörsen lockar utländska bolag

Det senast börstillskottet är finska Rovio, som noterades på Helsingforsbörsen 1 oktober och som nu har ett börsvärde på 8 miljarder kronor. Intresset för noteringen var stort och aktien som hade en teckningskurs på 11,5 euro steg under de första handelstimmarna.

Men sedan dess har Rovio haft motvind. Vid onsdagens börsstängning hade Rovio backat till 10,75 euro, vilket är 6,5 procent lägre än teckningskursen.

"Att Rovio nu är på börsen, kan delvis bero på att de finska spelbolagen Next Games och Remedy, tidigare i år hade lyckade börsnoteringar", säger Tomas Otterbeck. 

"Rovio har haft en svacka sedan framgångarna med Angry Birds för några år sedan, men under den senaste tiden har det gått bättre för bolaget och det är säkerligen en anledning till att noteringen sker just nu", fortsätter han.

G5 Entertainment, som utvecklar spel för mobiler och surfplattor, har bjudit på årets kraftigaste kursuppgång bland de noterade spelbolagen. 

På onsdagen redovisade bolaget preliminära intäkter för det tredje kvartalet som var något lägre än under föregående kvartal, varpå aktien föll med 13,5 procent. Sedan årsskiftet är aktien fortfarande upp 145,1 procent. 

Läs mer: ”Så räddade filmen Angry Birds-bolaget”

"G5 Entertainment har haft en enorm framgång med mobilspelet Hidden City, som står för runt 80 procent av bolagets intäkter. I år förväntas omsättningen i bolaget att dubbleras", säger Tomas Otterbeck.

Även speljätten Paradox Interactive forsätter att växa. Aktien har ökat med 69 procent sedan början av året och bolaget har nu ett börsvärde på 9,1 miljarder kronor. Därmed är Paradox Interactive den största noterade spelutvecklaren i Norden, sett i börsvärde. 

En annan spelutvecklare som har medvind är svenska THQ Nordic som står bakom tv-spelet Darksiders. Sedan årskiftet har aktien stigit med 142,5 procent och börsvärdet ligger nu på nästan 5,7 miljarder kronor.

"Lars Wingefors äger ungefär 50 procent av THQ Nordic och har på kort tid lyckats göra det till ett miljardbolag. Bolaget investerar i spelvarumärken som han anser är lågt prissatta och Lars Wingefors lyckas med sin kapitalstyrka och kunnighet få liv i varumärkena", säger Tomas Otterbeck.  

Men alla kan inte glädjas åt vind i seglen.

Svenska Gaming Corps och Star Vault har fallit med 39 respektive 27 procent sedan i januari och har nu börsvärden på 42 respektive 16 miljoner kronor.

Även Skellefteå-baserade Gold Town Games har backat med omkring 16 procent. Di Digital rapporterade tidigare i år att Gold Town Games valt att pausa utvecklingsarbetet med spelet World Football Manager tills bolaget är redo för en global lansering av World Hockey Manager.

Läs mer: Angry Birds-bolaget har luft under vingarna – stiger i börspremiären 

Fler börsnoteringar av nordiska spelbolag är på väg. Bland de möjliga kandidaterna finns svenska Fatshark, Goodbye Kansas, Arrowhead,  Stunlock och Avalanche Studios, menar Tomas Otterbeck.

"Det är svårt att säga vilka bolag som inom en snar framtid kommer noteras. Men Avalanche Studios skulle inom en två-årsperiod kunna bli ett miljardbolag som hamnar på börsen", säger Tomas Otterbeck.      

Ser du några risker med spelutvecklarnas snabba tillväxt?  

"Det finns absolut risker med att bolagen växer snabbt. Det kommer vara svårt att hitta personal med rätt kompetens, vilket kan resultera i en kvalitetsförsämring. Företagen kan också bli fartblinda och investera för stora pengar i projekt som inte kommer hålla."

 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?