1515

Så fångar du en superinvesterare

När näringslivskändisar investerar i tech ger det extra uppmärksamhet. I veckans Mitt i bruset tipsar nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz om hur du hamnar på deras radar.

Den tidigare finansministern Anders Borg verkar fortsatt fånga intresset från våra läsare – särskilt när han ger hintar om utvecklingen kring världsekonomin eller investeringar. På senare år har han även lagt egna pengar i olika startups, vilket vi självklart följer. Nu på morgonen så kunde vi berätta att han satsar på teknikbolaget Danads, som hjälper storföretag som Ebay EBAY 0% Dagens utveckling och Tripadvisor att sälja digitala annonser.

Vill du fånga Anders Borgs uppmärksamhet verkar det vara främst fintech som gäller. Bland annat har han gått in i bankutmanaren Lendify, Steven som delar upp krognotan, fakturaappen Dicopay, registreringstjänsten Regily och robotrådgivaren Lysa. Ofta rör det sig om investeringar på omkring en halv miljon kronor.

Efter att han hoppade av politiken startade han sin rådgivningsfirma Economic and Financial Management. Förra året föll dock vinsten till 1,7 miljoner kronor, jämfört med 6,4 Mkr 2017. 

Troligen var detta efter den turbulens som uppstod efter att det framkommit att han betett sig olämpligt under en fest ute i Stockholms skärgård. Efter att han själv valde att träda fram på sociala medier lämnade han flera uppdrag, bland annat sina styrelseposter i Kinnevik KINV B -1,37% Dagens utveckling och Bima samt rollen som seniorrådgivare åt bankkoncernen Citi.

Sedan återuppstod han något som fågel Fenix och är i dag styrelseledamot i mediebolaget Nent, rådgivare åt det amerikanska AI-bolaget IP Soft och nyligen startade han bolaget Sehlhall Fastigheter.

Sedan länge har även Anders Borgs stilval engagerat. Som finansminister blev han känd för sin hästsvans, ring i örat och kombinationen av kostym och cowboyboots – något som särskilt ska ha gått hem hos tyskarna. 2013 kunde vår dåvarande reporter Tomas Nordenskiöld avslöja att han plötsligt klippt av sig hästsvansen. 

När han nyligen besökte Di kunde vi konstatera att han odlat ett rejält skägg. Självklart är det ansat av en äkta barberare – bokat genom Treatya. Tretya är grundat av hans hustru och tidigare Army of Lovers-medlemmen Dominika Peczynski. Anders Borg har även investerat i bolaget.

Det sägs också att han under sin tid på finansdepartementet satte viss skräck i tjänstemännen. Bilfärden från villan gav tid till läsning och Anders Borg ska ha ”läst allt”. Nåde den tjänsteman som då inte hade stenkoll på detaljerna.

Nyligen släppte Di Digital sin årliga lista över svenska techmiljardärer. Antalet ökade dock inte i lika snabb takt som tidigare, mycket beroende på utvecklingen i betting- och kasinoindustrin. Med på listan finns självklart Cristina Stenbeck som har omkring 2,9 miljarder kronor i techrelaterade innehav.

Det finns nog flera läsare som undrar hur man lockar denna magnat till sitt bolag. En metod vi spanat in är i alla fall denna. 

1. Lägg till Cristina Stenbeck på Instagram.

2. Skriv ett direktmeddelande och etablera kontakt.

3. Visa att du kan alla detaljer av din affär. 

4. Få Stenbeck att bli en nöjd kund.

5. Grattis – du har kanske fått jackpott och vunnit en tung och kunnig investerare.

På sistone har vi kunnat rapportera om ett antal nya investeringar i hennes portfölj. Men tydligen är det bara början – Cristina Stenbeck ska ha tagit sommarlov fram tills nu.

Läs mer: Här är Sveriges 44 techmiljardärer 2019 

Cristina Stenbeck har bland annat investerat i Voi, som nu får hård konkurrens. I veckan kunde vi avslöja att ett åttonde elscooterbolag ger sig in på den svenska marknaden. Natten mot torsdag ställde amerikanska Bird ut sina elscootrar på Stockholms gator. Bird lanserade sina elscootrar 2017 i Kalifornien och är en av de största aktörerna och värderas till motsvarande 24,3 miljarder kronor.

Enligt flera källor till Di Digital är Voi ute på en kapitalrunda för att ta in omkring 1 miljard kronor. Pengarna ska bland annat gå till att expandera från 30 till 150 städer.

Under tiden går debatten het om trafiksäkerheten. Enligt SVT har det hittills i år skett 241 olyckor, varav en dödsolycka. För några dagar sedan körde en kvinna ned i vattnet vid Strandvägen i Stockholm och räddades av förbipasserande.  

Voi:s vd Fredrik Hjelm kontrade häromdagen med att bolaget infört automatisk hastighetsbegränsning på gågator och gav samtidigt en känga till andra fordon: ”Scootrar väger omkring 20–25 kg. När kommer det här att tillämpas på tyngre fordon (bilar, lastbilar etc), till exempel brevid skolor och förskolor?” 

Jag hoppas att förare (som måste ha körkort) använder sitt sunda förnuft och följer trafikreglerna.

Läs mer: Di avslöjar: Voi, Tier och Lime får se upp – nu kommer elscooterjätten 

Stenbecks investmentbolag Kinnevik får nu även konkurrens på annat håll. I går kunde vi rapportera om att framgångsrika tyska Hello Fresh ger sig in i kriget om matkassarna. Handeln med mat på nätet är fortfarande liten och många svenska aktörer visar röda siffror. Tidigare i år investerade Kinnevik 900 miljoner kronor i Mathem, som gjorde en förlust på 180 miljoner kronor förra året. En rolig detalj i denna nyhet är att Hello Fresh tar över Findus gamla ärtfabrik.

Läs mer: Tyska jätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?