1515
Annons

Så fångar du en superinvesterare

När näringslivskändisar investerar i tech ger det extra uppmärksamhet. I veckans Mitt i bruset tipsar nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz om hur du hamnar på deras radar.

Den tidigare finansministern Anders Borg verkar fortsatt fånga intresset från våra läsare – särskilt när han ger hintar om utvecklingen kring världsekonomin eller investeringar. På senare år har han även lagt egna pengar i olika startups, vilket vi självklart följer. Nu på morgonen så kunde vi berätta att han satsar på teknikbolaget Danads, som hjälper storföretag som Ebay och Tripadvisor att sälja digitala annonser.

Vill du fånga Anders Borgs uppmärksamhet verkar det vara främst fintech som gäller. Bland annat har han gått in i bankutmanaren Lendify, Steven som delar upp krognotan, fakturaappen Dicopay, registreringstjänsten Regily och robotrådgivaren Lysa. Ofta rör det sig om investeringar på omkring en halv miljon kronor.

Efter att han hoppade av politiken startade han sin rådgivningsfirma Economic and Financial Management. Förra året föll dock vinsten till 1,7 miljoner kronor, jämfört med 6,4 Mkr 2017. 

Troligen var detta efter den turbulens som uppstod efter att det framkommit att han betett sig olämpligt under en fest ute i Stockholms skärgård. Efter att han själv valde att träda fram på sociala medier lämnade han flera uppdrag, bland annat sina styrelseposter i Kinnevik KINV B +0,75% Dagens utveckling och Bima samt rollen som seniorrådgivare åt bankkoncernen Citi.

Sedan återuppstod han något som fågel Fenix och är i dag styrelseledamot i mediebolaget Nent, rådgivare åt det amerikanska AI-bolaget IP Soft och nyligen startade han bolaget Sehlhall Fastigheter.

Sedan länge har även Anders Borgs stilval engagerat. Som finansminister blev han känd för sin hästsvans, ring i örat och kombinationen av kostym och cowboyboots – något som särskilt ska ha gått hem hos tyskarna. 2013 kunde vår dåvarande reporter Tomas Nordenskiöld avslöja att han plötsligt klippt av sig hästsvansen. 

När han nyligen besökte Di kunde vi konstatera att han odlat ett rejält skägg. Självklart är det ansat av en äkta barberare – bokat genom Treatya. Tretya är grundat av hans hustru och tidigare Army of Lovers-medlemmen Dominika Peczynski. Anders Borg har även investerat i bolaget.

Det sägs också att han under sin tid på finansdepartementet satte viss skräck i tjänstemännen. Bilfärden från villan gav tid till läsning och Anders Borg ska ha ”läst allt”. Nåde den tjänsteman som då inte hade stenkoll på detaljerna.

Nyligen släppte Di Digital sin årliga lista över svenska techmiljardärer. Antalet ökade dock inte i lika snabb takt som tidigare, mycket beroende på utvecklingen i betting- och kasinoindustrin. Med på listan finns självklart Cristina Stenbeck som har omkring 2,9 miljarder kronor i techrelaterade innehav.

Det finns nog flera läsare som undrar hur man lockar denna magnat till sitt bolag. En metod vi spanat in är i alla fall denna. 

1. Lägg till Cristina Stenbeck på Instagram.

2. Skriv ett direktmeddelande och etablera kontakt.

3. Visa att du kan alla detaljer av din affär. 

4. Få Stenbeck att bli en nöjd kund.

5. Grattis – du har kanske fått jackpott och vunnit en tung och kunnig investerare.

På sistone har vi kunnat rapportera om ett antal nya investeringar i hennes portfölj. Men tydligen är det bara början – Cristina Stenbeck ska ha tagit sommarlov fram tills nu.

Läs mer: Här är Sveriges 44 techmiljardärer 2019 

Cristina Stenbeck har bland annat investerat i Voi, som nu får hård konkurrens. I veckan kunde vi avslöja att ett åttonde elscooterbolag ger sig in på den svenska marknaden. Natten mot torsdag ställde amerikanska Bird ut sina elscootrar på Stockholms gator. Bird lanserade sina elscootrar 2017 i Kalifornien och är en av de största aktörerna och värderas till motsvarande 24,3 miljarder kronor.

Enligt flera källor till Di Digital är Voi ute på en kapitalrunda för att ta in omkring 1 miljard kronor. Pengarna ska bland annat gå till att expandera från 30 till 150 städer.

Under tiden går debatten het om trafiksäkerheten. Enligt SVT har det hittills i år skett 241 olyckor, varav en dödsolycka. För några dagar sedan körde en kvinna ned i vattnet vid Strandvägen i Stockholm och räddades av förbipasserande.  

Voi:s vd Fredrik Hjelm kontrade häromdagen med att bolaget infört automatisk hastighetsbegränsning på gågator och gav samtidigt en känga till andra fordon: ”Scootrar väger omkring 20–25 kg. När kommer det här att tillämpas på tyngre fordon (bilar, lastbilar etc), till exempel brevid skolor och förskolor?” 

Jag hoppas att förare (som måste ha körkort) använder sitt sunda förnuft och följer trafikreglerna.

Läs mer: Di avslöjar: Voi, Tier och Lime får se upp – nu kommer elscooterjätten 

Stenbecks investmentbolag Kinnevik får nu även konkurrens på annat håll. I går kunde vi rapportera om att framgångsrika tyska Hello Fresh ger sig in i kriget om matkassarna. Handeln med mat på nätet är fortfarande liten och många svenska aktörer visar röda siffror. Tidigare i år investerade Kinnevik 900 miljoner kronor i Mathem, som gjorde en förlust på 180 miljoner kronor förra året. En rolig detalj i denna nyhet är att Hello Fresh tar över Findus gamla ärtfabrik.

Läs mer: Tyska jätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood 

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Kim Kardashian krävs på miljoner efter olaglig kryptoreklam

Kim Kardashian krävs på miljonbelopp av den amerikanska finansinspektionen. Realitystjärnan förbjuds också göra reklam för kryptovalutor under de kommande tre åren. 

Kim Kardashian har över 300 miljoner följare på Instagram.
Kim Kardashian har över 300 miljoner följare på Instagram.Foto:Evan Agostini

Kim Kardashians reklaminlägg på Instagram, som postades i juni 2021, har blivit en nagel i ögat. 

I det reklammärkta inlägget frågar hon sina följare om de är intresserade av krypto och gör reklam för den alternativa kryptovalutan ethereum max (som inte ska blandas ihop med den större tillgången ether). Kort därefter förlorade ethereum max nästan hela sitt värde. 

Kim Kardashian ersattes med 250.000 dollar, runt 3 miljoner kronor, för sitt inlägg. Hon har i skrivande stund 331 miljoner följare. 

Nu går realitystjärnan med på att betala 1,2 miljoner dollar, runt 14 miljoner kronor, till den amerikanska finansinspektionen SEC. Det omfattar en straffavgift på 1 miljon dollar, den ersättning hon fick för inlägget samt ränta. 

”Det här fallet är en påminnelse om att, när kändisar och influencers rekommenderar investeringar som krypto, betyder det inte att de tillgångarna är rätt för alla investerare”, säger SEC:s ordförande Gary Gensler i ett pressmeddelande. 

Kim Kardashian kommer att fortsätta samarbeta med den pågående utredningen och har förbjudits från att göra reklam för kryptovalutor under de kommande tre åren. 

Hon har varken dementerat eller bekräftat myndighetens anklagelser. 

Även NBA-stjärnan Paul Pierce och boxaren Floyd Mayweather Jr. utreds efter att ha gjort reklam för ethereum max. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera