1515

Så blir Iphone 13 – och då kommer den till Sverige

Elva månader efter debuten för succételefonen Iphone 12 släpper Apple uppföljaren.

Fokus ligger på bättre kameror och nyheter under huven – i linje med förväntningarna.

”Det är en kamera som kan skapa en helt ny genre av film”, sa stjärnregissören Kathryn Bigelow under eventet.

Apples vd Tim Cook presenterade nyheter under ett videoevent under tisdagskvällen.
Apples vd Tim Cook presenterade nyheter under ett videoevent under tisdagskvällen.

Apples AAPL -2,14% Dagens utveckling höstevent är traditionellt sett det som lockar mest intresse. Anledningen är förstås att det är då bolaget historiskt sett presenterat sin flaggskeppsprodukt, Iphone.

Till skillnad från förra året, då presentationen omgärdades av rykten om en total omgörning och 5g-stöd har årets event föregåtts av mer återhållsamma rykten.

Och mycket riktigt var svaret att Iphone 13 inte heller får några dramatiska förändringar.

Fokus hamnade som väntat på kamerorna, som i den starkaste modellen Iphone 13 Pro kommer med nya videofunktioner som bolaget menar håller för ”riktig filmproduktion”.

Något Apple också fick stjärnregissören Kathryn Bigelow att skriva under på.

Det var fullt fokus på kamerorna när Apple presenterade sin nya Iphone 13 Pro. Här också i en ny ljusblå färg.
Det var fullt fokus på kamerorna när Apple presenterade sin nya Iphone 13 Pro. Här också i en ny ljusblå färg.

Förbättrad ljuskänslighet över alla tre kameror och möjligheten att spela in i en komprimeringsfri 4K-upplösning är något som kommer göra att fler oprövade filmtalanger kan skapa sina alster utan dyr utrusning, hette det.

”Det är en kamera som kan skapa en helt ny genre av film”, sa hon under Apples presentation.

Om vi kommer få se nya storfilmer skapade med Iphone återstår att se, men bland funktionerna tryckte bolaget på nya metoder för åkningar i skärpa och djup.

Kamerorna i Iphone 13 Pro kommer i tre utföranden, en standardvidvinkel, en ultravidvinkel och en telelins med 3X förstoring. Samtliga kommer till skillnad från Iphone 12 att ha stöd för det populära nattläget.

Iphone 13 kommer också med ett nytt chip med en lång rad prestandaförbättringar när det kommer till grafik och datakrävande processer.

Designen känns dock igen från Iphone 12.

Totalt handlar det om fyra nya modeller av Iphone 13 – standardutförandet i 6,1 tums display och en ”mini” på 5,4 tum. Pro-modellen är också 6,1 tum i standard och ”Pro Max”-utförandet 6,7 tum.

Displayerna är av en ny typ med stöd för snabbare uppdateringsfrekvens upp till 120 hertz.

Alla kommer att släppas den 24 september.

Apple Watch kommer med en ny större display, men med samma design.
Apple Watch kommer med en ny större display, men med samma design.

Bland övriga spekulationer inför eventet fanns hopp en helt ny design av Apple Watch – så blev det inte.

Den nya klockan – ”Series 7” – har en större display, men behåller samma runda design. Nyheterna är istället att den större displayen är 70 procent mer ljusstark och rymmer ett tangentbord i skrivläget.

Klockan kommer också med ett nytt starkare glas och en högre klassificering av dammtålighet, för att passa i fler krävande omständigheter.

Apple presenterade också nyheter till träningsprogrammet Apple Fitness+, som släpps till en rad nya marknader, dock inte i Sverige.

Nya Ipad mini har fingeravtrycks-läsare i knappen på ovansidan och får en design som mer liknar Ipad Pro.
Nya Ipad mini har fingeravtrycks-läsare i knappen på ovansidan och får en design som mer liknar Ipad Pro.

Apple passade också på att uppgradera de två enklare versionerna av surfplattan Ipad. Den billigaste varianten – kort och gott ”Ipad” – får en snabbare processor och ”Ipad mini” en design som mer liknar Ipad Pro och Ipad Air.

I Ipad mini kommer också två nya 12 megapixelkameror; en selfiekamera med ultravidvinkel och en framåtvänd kamera i standardvidvinkel.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?