1515

Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är

Som Tinderanvändare sveper man höger och vänster utan någon större eftertanke. Men vad du kanske inte visste är att Tinder ger dig ett internt betyg på hur åtråvärd du är, med hjälp av en hemlig algoritm.

Sean Rad, vd och grundare av Tinder.
Sean Rad, vd och grundare av Tinder.Foto:Tomas Engström

Om du använder dejtingappen Tinder kanske du har funderat på hur många som sveper höger (tumme upp) eller vänster (tumme ner) om dig. Tinder vet svaret – och betygsätter dig därefter.

Tinders hemliga algoritm ger alla som någonsin använt appen ett dolt betyg på hur ”åtråvärda” de är. Internt går betyget under namnet ”Elo score”, vilket syftar på schackvärldens system för att ranka spelare, så kallad Elo-rating. Men Tinders betyg har knappast att göra med hur bra du är på att skydda din kung, utan hur andra användare reagerar på din profil, rapporterar Fast Company.

Men det är tydligen mer komplicerat än så:

”Det är väldigt komplicerat. Det tog oss två och en halv månad bara att bygga algoritmen för att det är så många faktorer som finns med,”, säger Tinders vd Sean Rad till Fast Company.

Enligt Tinder räknar algoritmen in flera faktorer när den betygsätter användarnas populäritet. Vilka dessa är, förutom hur många svep åt höger jämfört med vänster du får, vill bolaget inte gå in på. En möjlighet är att det har att göra med antalet bilder och informationen du ger om dig själv i din profil.

Men ditt betyg kan även förändras beroende på hur de med högst betyg sveper. Jonathan Bider, ansvarig för produktutvecklingen på Tinder, jämför det med spelet World of Warcraft.

”Jag brukade spela för länge sedan och när jag spelade mot en person med höga poäng så slutar det med att du får fler poäng än om du spelar mot någon med lägre poäng,” säger han till Fast Company och fortsätter:

”Det är helt enkelt ett sätt att matcha personer och ranka dem snabbare och mer korrekt baserat på vilka de möter.”

Tinders algoritm betygsätter hur åtråvärd du är.

Tinders algoritm ger dig ett internt betyg baserat på flera olika faktorer.

Att använda ett internt system för att betygsätta kunder är inget nytt. Det har används i åratal av banker men har även blivit stort inom den såkallade delningsekonomin. Ett exempel är Uber, där både passagerare och förare betygsätter varandra. Även Airbnb har ett liknande system.

Men hos Tinder fungerar algoritmen snarast som ett stort omröstningsystem. Om du har ett gulligt eller farligt djur med i bild, en synlig tatuering eller ett hipsterskägg kan det säkert påverka hur andra användare sveper. Men i slutändan handlar det ändå om hur åtråvärd du är.

Tinder har inga planer på att offentliggöra de betyg som individuella användare får. Trots att det skulle vara kittlande att se hur åtråvärd man är bland andra tindrare är det kanske, i just det här fallet, bättre att leva i ovisshet.

Läs även: Köttmarknaden till aktiemarknaden – nu ska Tinder till börsen

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?