1515

Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är

Som Tinderanvändare sveper man höger och vänster utan någon större eftertanke. Men vad du kanske inte visste är att Tinder ger dig ett internt betyg på hur åtråvärd du är, med hjälp av en hemlig algoritm.

Sean Rad, vd och grundare av Tinder.
Sean Rad, vd och grundare av Tinder.Foto:Tomas Engström

Om du använder dejtingappen Tinder kanske du har funderat på hur många som sveper höger (tumme upp) eller vänster (tumme ner) om dig. Tinder vet svaret – och betygsätter dig därefter.

Tinders hemliga algoritm ger alla som någonsin använt appen ett dolt betyg på hur ”åtråvärda” de är. Internt går betyget under namnet ”Elo score”, vilket syftar på schackvärldens system för att ranka spelare, så kallad Elo-rating. Men Tinders betyg har knappast att göra med hur bra du är på att skydda din kung, utan hur andra användare reagerar på din profil, rapporterar Fast Company.

Men det är tydligen mer komplicerat än så:

”Det är väldigt komplicerat. Det tog oss två och en halv månad bara att bygga algoritmen för att det är så många faktorer som finns med,”, säger Tinders vd Sean Rad till Fast Company.

Enligt Tinder räknar algoritmen in flera faktorer när den betygsätter användarnas populäritet. Vilka dessa är, förutom hur många svep åt höger jämfört med vänster du får, vill bolaget inte gå in på. En möjlighet är att det har att göra med antalet bilder och informationen du ger om dig själv i din profil.

Men ditt betyg kan även förändras beroende på hur de med högst betyg sveper. Jonathan Bider, ansvarig för produktutvecklingen på Tinder, jämför det med spelet World of Warcraft.

”Jag brukade spela för länge sedan och när jag spelade mot en person med höga poäng så slutar det med att du får fler poäng än om du spelar mot någon med lägre poäng,” säger han till Fast Company och fortsätter:

”Det är helt enkelt ett sätt att matcha personer och ranka dem snabbare och mer korrekt baserat på vilka de möter.”

Tinders algoritm betygsätter hur åtråvärd du är.

Tinders algoritm ger dig ett internt betyg baserat på flera olika faktorer.

Att använda ett internt system för att betygsätta kunder är inget nytt. Det har används i åratal av banker men har även blivit stort inom den såkallade delningsekonomin. Ett exempel är Uber, där både passagerare och förare betygsätter varandra. Även Airbnb har ett liknande system.

Men hos Tinder fungerar algoritmen snarast som ett stort omröstningsystem. Om du har ett gulligt eller farligt djur med i bild, en synlig tatuering eller ett hipsterskägg kan det säkert påverka hur andra användare sveper. Men i slutändan handlar det ändå om hur åtråvärd du är.

Tinder har inga planer på att offentliggöra de betyg som individuella användare får. Trots att det skulle vara kittlande att se hur åtråvärd man är bland andra tindrare är det kanske, i just det här fallet, bättre att leva i ovisshet.

Läs även: Köttmarknaden till aktiemarknaden – nu ska Tinder till börsen

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?