1515
Annons

Så använder byggjätten VR för att sälja hus

Byggföretaget NCC tar VR-teknik till hjälp för att underlätta i stora projekt. “Det hjälper oss att förklara för kunderna hur vi tänker”, säger Jan Byfors, teknikchef på NCC. 

Det började med att NCC köpte en prototyp från Facebook-ägda VR-bolaget Oculus.
Det började med att NCC köpte en prototyp från Facebook-ägda VR-bolaget Oculus.Foto:Press

I de breda folklagren har VR ännu inte fått sitt stora genomslag. Men på byggföretaget NCC har tekniken varit ett naturligt inslag på arbetsplatsen i flera års tid.

NCC köpte in sina första VR-system från Facebook-ägda Oculus redan då tekniken var på prototypstadiet. I dag används ett tjugotal VR-headset på byggplatser ute i landet, för att hjälpa såväl arkitekter som husköpare att visualisera byggprojekten innan de står klara. 

“Det kan handla om att promenera runt i ett virtuellt hus för att få en känsla för hur det kommer upplevas, eller kontrollera hur bygget ska gå till rent praktiskt. Det ger en bättre känsla för rymd än om man tittar på en skärm”, säger Per Öberg, head of digitalisation and virtual design på NCC Building Sweden.

“Det är väldigt användbart i komplexa projekt. Säg ett sjukhus eller en kirurgsal till exempel. I VR kan vi i förväg se var det finns riskmoment”, fortsätter han. 

Tekniken är även användbar ur försäljningssynpunkt, samt underlättar myndigheternas kontroller av pågående projekt. 

Det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.

“Anbuden blir bättre rent innehållsmässigt, men det blir också lättare för oss att förklara för kunderna hur vi tänkt. Det kan vara väldigt svårt att förmedla hur ett hus kommer se ut när man bara gör det på en skärm”, säger Jan Byfors, chief technology officer på NCC. 

“Vi har också bjudit in räddningstjänsten att göra sina kontroller med de här glasögonen, istället för att skicka över en massa ritningar. Det gav dem en betydligt bättre känsla för projektet än de fått annars”, säger Per Öberg. 

I framtiden hoppas han att tekniken ska låta NCC planera större ombyggnationer i mer exakt detalj än vad man klarar av idag. 

aIt4gfdzVLg

En modell av området Kungsträdgårdarna i Uppsala, framtagen för NCC av företaget Boldarc, som går att besöka i VR.

“Säg att vi ska gå in i en fabrik för att göra ett större ingrepp. Det här kan hjälpa oss att avgöra hur mycket det kommer störa produktionen, och det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.”

Så här långt har VR-tekniken spelat en roll i ungefär femton större byggprojekt, säger Jan Byfors. Han räknar med att tekniken kommer få mer utrymme framöver.

“Utan digitala hjälpmedel är det svårt att involvera lekmän i vad vi gör. Med VR kan vi ge kunderna en väldigt realistisk upplevelse. Den kommer att öka i omfattning och den kommer komplettera det vi gör ännu bättre”, säger han. 


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?