1515

Så använder byggjätten VR för att sälja hus

Byggföretaget NCC tar VR-teknik till hjälp för att underlätta i stora projekt. “Det hjälper oss att förklara för kunderna hur vi tänker”, säger Jan Byfors, teknikchef på NCC. 

Det började med att NCC köpte en prototyp från Facebook-ägda VR-bolaget Oculus.
Det började med att NCC köpte en prototyp från Facebook-ägda VR-bolaget Oculus.Foto:Press

I de breda folklagren har VR ännu inte fått sitt stora genomslag. Men på byggföretaget NCC har tekniken varit ett naturligt inslag på arbetsplatsen i flera års tid.

NCC köpte in sina första VR-system från Facebook-ägda Oculus redan då tekniken var på prototypstadiet. I dag används ett tjugotal VR-headset på byggplatser ute i landet, för att hjälpa såväl arkitekter som husköpare att visualisera byggprojekten innan de står klara. 

“Det kan handla om att promenera runt i ett virtuellt hus för att få en känsla för hur det kommer upplevas, eller kontrollera hur bygget ska gå till rent praktiskt. Det ger en bättre känsla för rymd än om man tittar på en skärm”, säger Per Öberg, head of digitalisation and virtual design på NCC Building Sweden.

“Det är väldigt användbart i komplexa projekt. Säg ett sjukhus eller en kirurgsal till exempel. I VR kan vi i förväg se var det finns riskmoment”, fortsätter han. 

Tekniken är även användbar ur försäljningssynpunkt, samt underlättar myndigheternas kontroller av pågående projekt. 

Det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.

“Anbuden blir bättre rent innehållsmässigt, men det blir också lättare för oss att förklara för kunderna hur vi tänkt. Det kan vara väldigt svårt att förmedla hur ett hus kommer se ut när man bara gör det på en skärm”, säger Jan Byfors, chief technology officer på NCC. 

“Vi har också bjudit in räddningstjänsten att göra sina kontroller med de här glasögonen, istället för att skicka över en massa ritningar. Det gav dem en betydligt bättre känsla för projektet än de fått annars”, säger Per Öberg. 

I framtiden hoppas han att tekniken ska låta NCC planera större ombyggnationer i mer exakt detalj än vad man klarar av idag. 

aIt4gfdzVLg

En modell av området Kungsträdgårdarna i Uppsala, framtagen för NCC av företaget Boldarc, som går att besöka i VR.

“Säg att vi ska gå in i en fabrik för att göra ett större ingrepp. Det här kan hjälpa oss att avgöra hur mycket det kommer störa produktionen, och det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.”

Så här långt har VR-tekniken spelat en roll i ungefär femton större byggprojekt, säger Jan Byfors. Han räknar med att tekniken kommer få mer utrymme framöver.

“Utan digitala hjälpmedel är det svårt att involvera lekmän i vad vi gör. Med VR kan vi ge kunderna en väldigt realistisk upplevelse. Den kommer att öka i omfattning och den kommer komplettera det vi gör ännu bättre”, säger han. 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?