1515

Så agerar svenska affärsänglar under krisen

Intresset och kapaciteten att investera finns – men det kan ta längre tid att få in pengar. Det visar en enkät som drygt 200 svenska affärsänglar har besvarat.

Therese Folkesson på Connect Sverige
Therese Folkesson på Connect SverigeFoto:Elisabeth Ubbe

Investerarnätverket Connect Sverige – med omkring 500 medlemmar spridda över hela landet – har tagit tempen på investeringsklimatet under Covid-19-krisen.

Fortsätt att jobba för innovation och tillväxt, för intresset och kapaciteten att investera finns

Den sammantagna bilden är att marknaden fortsatt är stark och attityden positiv bland investerarna även om det också finns tecken på en viss försiktighet, konstaterar Therese Folkesson som är ansvarig för tillväxtkapital och investerarnätverk på Connect Sverige Region Öst.

Av de 205 investerare som svarade på enkäten fortsätter 24 procent att investera i startups precis som tidigare. 62 procent är mer avvaktande men fortsätter ändå att titta på case. 11 procent av de svarande har helt slutat att investera – även om de flesta räknar med att vara igång inom ett år.

Hur ska kapitalsökande startupbolag tolka resultatet av undersökningen?

”Fortsätt att jobba för innovation och tillväxt, för intresset och kapaciteten att investera finns. Som alltid är det viktigt att ha fokus på affären och att visa sin genomförandeförmåga. Sök investerare som kan bidra med mer än bara finansiering. Det är, som alltid, viktigt att hitta rätt investerare för just er”, säger Therese Folkesson.

Läs även: Statliga storinvesteraren: Dråpslag för kapitaltörstande startups

Hon säger också att man ska räkna med att det ta kan ta längre tid att samla in kapital än tidigare och att man därför ska se över olika finansieringsalternativ, såsom konvertibler exempelvis.

”Många investerare rekommenderar att dela upp finansieringen i milstolpar, konvertibler med mera. Med andra ord så finns pengarna, men man kan vara mer kreativ med att dela upp beloppen över tid”, säger hon.

Medlemmarna i nätverket investerar framför allt i bolag som vill ta in 2-10 miljoner kronor - det vill säga relativt tidiga faser.

I undersökningen har Connect Sverige inte tittat på vilka belopp som affärsänglarna är villiga att investera i nuläget. Men de 24 procent av investerarna som fortsätter enligt plan har båda kapitalet och strategin intakt, enligt Therese Folkesson.

Det kan också skilja sig också mellan olika branscher. , konstaterar hon.

”Sannolikt kan vissa få mer uppmärksamhet medan de branscher som just nu har det väldigt tufft har större utmaningar att attrahera kapital”, säger hon.

Läs även: Ängelinvesterarna: Krisen slår mot många startups – men är inte en techbubbla

Läs även: Hundratals svenska tillväxtbolag: Vi tappar intäkter – och varslar


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?