1515

Ryttarappen Ztable siktar utanför Sverige

Ztabler hjälper svenska ryttare med sin träning. Nu fyller ridappsbolaget på i kassan för att lansera i fler länder.

Ridsporten i Sverige är stor. Bara här är det en halv miljon personer som rider regelbundet och lägger runt 20 miljarder kronor på sitt intresse per år. 

Under de senaste åren har det ploppat upp flera startupbolag i kategorin som numera brukar kallas horsetech. Några exempel på de som vill rida på trenden, förutom Ztabler, är Equilab, Ridesum och Horsemeup.

“Det är kul att horsetech har blivit ett begrepp. Ingen pratade om det 2016 när vi startade”, säger Ingrid Sundqvist, vd och medgrundare av Ztabler, tillsammans med Totta Ogander och Erika Hjertén.

Läs också: Hästappen Equilab skrittar in i USA

De har utvecklat ridappen Ztable, där ryttare kan logga sina träningar, få inspiration från olika videoklipp och ta del av träningsprogram. Flera kända ryttare är med och stöttar och inspirerar, bland andra Mads Hendeliowitz, OS-ryttare i dressyr, Maria Blumenthal, elitryttare i fälttävlan och C-tränare och E-G Haking, B-tränare i hoppning. Appen har även ett socialt flöde där man kan följa sina vänner. 

Ztable är en gratisapp, men bolaget har små intäkter från företag som betalar för att exponeras mot användarna genom så kallad branded content.

Hittills har appen laddats ner 40 000 gånger och det loggas runt 1 000 ridpass i den per dag. Hur många som är aktiva i den dagligen vill dock Ingrid Sundqvist inte dela med sig av.

Hon har precis kommit tillbaka från Sundsvall där Ztablers utvecklare sitter i dagsläget. Annars har bolaget sin bas på startupcommunityn SUP 46 i Stockholm.

“Men vi har nyss anställt en teknisk chef i Polen som börjar 1 mars och kommer att bygga upp ett utvecklarteam i Krakow”, säger hon.

Det krävs ett mod att investera i ett område man inte kan.

Det är bland annat till det de 5 miljoner kronorna som Ztabler har fått in i en såddrunda, ledd av Almi Invest, ska användas till. Även ett antal affärsänglar har gått in med kapital, bland andra Fredrik Österberg från Evolution Gaming och Marcus Schiller som också har investerat i Doktor.se.

Investeringen är Ztablers andra och det tog sex månader för att den skulle gå i lås. En lång tid, tycker Ingrid Sundqvist, men samtidigt har hon förstått att det är normalt.

“Det tar mycket tid att träffa folk, bygga relationer och med all administration på slutet”, säger hon.

Nu är hon glad att kunna ägna sig mer åt att utveckla bolaget och med pengarna vill Ztabler lansera en premiumversion av appen som innebär att betalande användare kan ta del av personligt anpassade träningsprogram.

“Vi räknar med att bygga premiumversionen, översätta appen till engelska och lansera den i andra länder”, säger Ingrid Sundqvist om vad investeringen ska räcka till.

Det gäller att de hinner det innan det är dags för att jobba med nästa runda, men då önskar sig Ztabler-grundarna att beloppet istället är på 20 miljoner kronor. 

Samtidigt säger Ingrid Sundqvist att det finns utmaningar i det faktum att en stor del av riskkapitalet i Sverige går till män. Även ridsporten ligger horsetech-bolagen i fatet, då det är 90 procent kvinnor som rider medan de flesta investerare är män.

“Som ridsportsmänniska har vi stött på mer än en gång att en person säger ‘jättebra, men vi kan inget om hästar’. Då krävs det ett mod att investera i ett område man inte kan, men där det finns en stor marknad”, säger hon.

Läs också: Före detta Klarna-chefen blir delägare i horsetech-bolag

Ingrid Sundqvist är själv ryttare sedan barnsben och fick idén till Ztabler från en artikel hos Di Digital. 

“Den handlade om nischade appar för bland annat jakt, fiske och vin, och då tänkte jag att varför finns det aldrig något för oss ryttare”.

Hon fortsatte att tänka på det och kom fram till att hon själv skulle starta något. Redan några veckor senare sa Ingrid Sundqvist upp sig från jobbet och under månaderna efter träffade hon sina medgrundare genom gemensamma bekanta. 

Under hösten 2017 var de med i inkubatorn Stings program Accelerate och för ett år sedan fick de in 3 miljoner kronor, varav några av investerarna även följde upp sin investering i den nya emissionen.

“Erika är ingenjör, Totta är civilekonom och jag är vetenskapsjournalist från början, och det har varit verkligen varit en bra kombination. Men det är mycket tur inblandat också”, säger Ingrid Sundqvist.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?