1515

Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush

På 80-talet lärde han sig programmera på en rysk klon av en Sinclair-pc. Nu vill grundaren bakom den rysk-svenska börsraketen G5 Entertainment utmana Kings succéspel Candy Crush Saga.

Di Digital möter G5 Entertainments grundare och vd Vlad Suglobov på bolagets huvudkontor i ett kontorshotell i Sturegallerian i centrala Stockholm. Av bolagets 350 medarbetare jobbar endast tre personer här: finanschefen, IR-chefen och den som ansvarar för koncernredovisningen. 

”Stockholm är viktigt för oss. Men vi är även ett väldigt internationellt bolag”, konstaterar Vlad Suglobov på en lätt ryskklingande engelska.

Själv jobbar han på G5:s marknadsföringskontor i Silicon Valley, där han även bor med sin familj sedan sex år tillbaka. Merparten av bolagets utvecklare sitter annars i Ukraina. Man har även ett team på 60 utvecklare i Ryssland och ett Malta-kontor som sköter varumärkesfrågor.

Vi har över 50 procent av ”hidden object”-marknaden.

Det har gått elva år sedan G5 Entertainment börsnoterades i Sverige. Men det är först det senaste året som aktiekursen skjutit i höjden. Sedan mitten av 2016 har kursen stigit med över 700 procent, från 33 kronor till 266 kronor. Kursen har visserligen fallit tillbaka de senaste månaderna. Men G5 har ändå ett börsvärde på 2,3 miljarder kronor och är därmed en av endast fyra spelutvecklare med över en miljard i börsvärde på Nasdaq Stockholm.

Foto:
G5:s vd och medgrundare Vlad Suglobov och finanschefen Stefan Wikstrand på huvudkontoret i Stockholm.

G5 Entertainment grundades i Moskva 2001 och utvecklar idag främst spelappar till smarttelefoner och surfplattor. Idag är man främst känd för att vara marknadsledande inom pusselgenren ”hidden object”, med en målgrupp på kvinnor 35 år och uppåt. 

”Viljan att hitta saker och samla dem är djupt mänskligt”, resonerar Vlad Suglobov medan han demonstrerar bolagets succéspel Hidden City på en Ipad.

Grafiken påminner lite om bilderna på omslaget av en Harlequinroman. Men spelet går i grunden ut på att hitta dolda objekt i olika bilder och samla på dem. Det görs på tid – men upplevelsen är avkopplande och kan jämföras med patiens, sudoku eller korsord. Precis som med de flesta succéspel för mobil och surfplatta är Hidden City gratis att ladda ner – men användaren kan köpa ledtrådar, extra drag med mera.

”Vi har över 50 procent av denna marknad enligt våra uppskattningar", säger den 39-åriga spelbossen. 

Idag är jag väldigt nöjd att vi är noterade på Nasdaq Stockholm.

Han betonar att G5 även satsar på ”match 3”-genren, det vill säga spel med samma funktionalitet som Candy Crush Saga. Som exempel visar han upp G5:s egenutvecklade spel Pirates & Pearls, ett spel som vid första anblick ser exakt ut som Candy Crush – men med juveler, stjärnor och tunnor istället för olika typer av godis. Spelchefen matchar tre stjärnor och vips så försvinner de och poängen rasslar in.

”Om vi kan få ett litet hörn av den ”match 3”-marknaden kan det betyda enorma vinster”, konstaterar han.

Foto:
Vlad Suglobov demonstrerar G5:s ”match 3”-spel Pirates & Pearls.

Vlad Suglobov är börs-vd idag. Men han ser sig som en spelutvecklare i grunden. Kärleken till programmering började ovanligt tidigt, inte minst med tanke på att han växte upp i Moskva på 80-talet, när Ryssland var Sovjet och tillgången på pc-datorer var mycket begränsad.

”Min pappa var ingenjör och gillade att plocka isär radioapparater och datorer. När jag var liten läste jag hans programmeringsböcker och lärde mig programmera BASIC på en rysk Sinclair-klon”, minns han.

Vlad Suglobov studerade matematik och systemvetenskap vid Moskvas universitet och började tidigt i karriären jobba på ett ryskt spelbolag. Redan som 23-åring grundade han det som skulle bli G5 Entertainment ihop med ihop med två arbetskollegor. 

Året var då 2001 och G5 utvecklade från början enkla pc-spel och mobilspel för dåtidens mobiltelefoner. Redan efter fyra år började man jobba med Disney Mobile och, året därefter med den amerikanska speljätten EA. Men trots dessa framgångar hade man svårt att hitta riskvilliga investerare i Ryssland. 

”Marknaden boomade. Men ryska investerare ville fokusera på Ryssland. De ville inte investera i ett bolag som skulle sälja spel i USA”, minns Vlad Suglobov. 

Lösningen dök då upp i form av ett litet svenskt investerarteam som erbjöd att börsnotera bolaget i Stockholm. 

”EA hade just köpt svenska Dice och det fanns en marknad för ett bolag som oss i Sverige. Vi hade ju gjort en del spel ihop med EA”, säger Vlad Suglobov. 

G5 noterades på NGM-börsen 2006 och värderas inledningsvis till 18 miljoner kronor. Bolaget utvecklades sedan i många små steg, men två milstolpar kan vara värda att nämna:

  • 2009 gjorde G5 Entertainment en ”pivot”, lämnade de stora uppdragsgivarna och satsade på egenproduktion av mobilspel.

  • 2013 gjorde man ytterligare en strategisk förändring och satsade på den så kallade free-to-play-marknaden som fått mobilspel som Candy Crush Saga och Clash of Clans att stiga mot skyarna.

I backspegeln ser strategin helt rätt ut. Men G5 hade länge svårt att övertyga marknaden.

Omsättningen har visserligen ökat varje år sedan 2009. Men 2013 blev ett förlustår. Och först 2014 började alla pilar peka i rätt riktning.

”För några år sedan var jag frustrerad över värderingen. Men idag är jag väldigt nöjd att vi är noterade på Nasdaq Stockholm”, säger Vlad Suglobov.

Han passar även på att hylla sina svenska delägare, inte minst storfonden Swedbank Robur Ny Teknik som investerade tidigt i G5 och idag är största ägare med närmare 9 procent av bolaget. Även bolagets svenska ordförande, Unibets förre vd Petter Nylander, har varit viktig för framgången.

Idag framstår G5 som lite av en askungensaga. Under första halvåret i år uppgick omsättningen till 510 Mkr, vilket är nästa lika mycket som under helåret 2016. Vinsten landade på 53 Mkr, att jämföra med knappt 18 Mkr under samma period i fjol. 

G5 har just nu 17 speltitlar på marknaden och 7,4 miljoner aktiva användare. Hälften av dessa är i USA, en fjärdedel i Japan och cirka 17 procent i Europa. Bolaget har även flera egenutvecklade spel på väg ut på marknaden och hoppas på fortsatt tillväxt.

”Många av våra spel har varit bäst anpassade för surfplattan. Men vi märker att de större skärmarna gör det lättare att spela våra spel direkt i telefonen”, slår spelgrundaren fast.

 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?